هدف دیپلماسی جدید روسیه در جهان

به قدرت ما احترام بگذارید

۰۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۸ کد : ۱۹۰۴۶۱۳ اخبار اصلی
معاون وزیر خارجه روسیه به سفرای کشورهای عربی گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تلاش می‌کند که جهان را از ارتکاب یک خطای بزرگ تاریخی در سوریه باز دارد.
به قدرت ما احترام بگذارید
دیپلماسی ایرانی: سفرای کشورهای عربی پیام روشنی را به نماینده ویژه روسیه در خاورمیانه دادند، مضمون پیام این بود، راه خطا را پیش نگیرید و خطای بزرگ تاریخی‌ای را مرتکب نشوید. اما میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز پیام متقابلی برای آنها داشت که کاملا با نظر آنها مغیر بود. وی که در مسکو با سفرای کشورهای عربی در روسیه دیدار داشت به آنها گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تلاش می‌کند که جهان را از ارتکاب یک خطای بزرگ تاریخی در سوریه باز دارد.»

روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت که در حقیقت تلاشی برای ایجاد زمینه‌های لازم برای سقوط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود، استفاده کرد تا به غرب بگوید همچنان بر موضع مغایر خود با آنها در سوریه پایبند است. اما این اصرار روسیه و شخص پوتین تا کنون هزینه‌هایی را نیز متحمل آنها کرده است، هزینه‌ای که از زمان به قدرت رسیدن پوتین در سال 2000 در روسیه تا کنون بی‌سابقه بوده است. نگاه به روسیه اکنون در میان کشورهای عربی و غربی به شدت منفی شده و این رویکرد روز به روز نیز بدتر می‌شود.

فئودور لوکیانوف، رئیس تحریریه دوری‌ای مجله روسیه در امور جهانی در این باره می‌گوید: «روسیه اکنون به هیچ وجه خود را در موقعیت بدی نمی‌بیند. خود را در رویارویی با جامعه عربی در جایگاه حق می‌داند و بر حفظ این جایگاه خود نیز مصر است.»

در کرملین پس از آن که پوتین برای بار دوم وارد کاخ شد سیاست خارجی خود را به گونه دیگری تعریف کرد، وی از یک سو با سفر به کرانه باختری و اردن و دیدار از اسرائیل تلاش کرد از تحمیل هزینه‌های احتمالی به دستگاه سیاست خارجی خود بکاهد و از سوی دیگر بگوید به رغم آن همچنان بر مواضع خود در قبال سوریه پایبند است و نسبت به آن سرسختی دارد.

گورجی میرسکی، کارشناس امور خاورمیانه در مرکز اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در مسکو در این باره می‌گوید: «پوتین می‌خواهد روسیه را در جامعه جهانی بیش از پیش مطرح کند و جایگاه ویژه آن را نشان دهد اما در عین حال نمی‌خواهد بگوید که روسیه علیه تلاش‌های دموکراتیک جهان عرب است.»

وی همچنین می‌گوید: «او می‌خواهد برای آثار سلبی جهان عرب نیز حد و مرزی بگذارد برای همین می‌خواهد ثابت کند که روسیه به هیچ وجه طرفدار حاکمان مستبد نیست.»

روسیه به دلیل جنگ داخلی‌ای که در لیبی در گرفت و به سرنگونی معمر قذافی رهبر مخلوع این کشور انجامید، میلیاردها دلار از قراردهای تسلیحاتی و اساسی خود را در این کشور از دست داد. این کشور همچنین در حال حاضر احساس می‌کند که با مشکلات بسیاری برای برقراری روبط تجاری و عقد قراردادهای مختلف با بسیاری از کشورها روبه‌رو است. همچنین احساس می‌کند که مصالحش در سوریه که خریدار اصلی سلاح از آن است و یک پایگاه دریایی بزرگ در آن در آب‌های گرم دریای مدیترانه دارد در معرض خطر است.

در عین حال پوتین که به دلیل نوع تعاملش با مخالفان داخلی‌اش که بزرگترین تظاهرات اعتراضی را از زمان به قدرت رسیدن او در روسیه ترتیب داده‌اند، مورد انتقاد امریکایی‌ها و اروپایی‌ها قرار دارد، اکنون تلاش می‌کند میان پیام جهان عرب و هشدارهای جامعه غربی یک اختلاطی ایجاد کند تا از دخالت‌های غربی‌ها در امور داخلی‌اش نیز جلوگیری کند.

در عین حال سفر پوتین به اسرائیل یک پیام ضمنی به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که طی سه سال گذشته تا کنون به اسرائیل سفر نکرده نیز دارد. یک مقام اسرائیلی درباره این سفر گفت: «پوتین با آمدن به اسرائیل می‌خواست به طور ضمنی به امریکایی‌ها بگوید که ما در این جا هم بازی می‌کنیم.»

روسیه به طور علنی اعلام کرده است که با هر گونه دخالت خارجی در سوریه مطابق آن‌چه در لیبی رخ می‌دهد به شدت مخالف است و اجازه نمی‌دهد که غربی‌ها همانند لیبی برای سوریه نیز منطقه پرواز ممنوع برقرار کنند و به این بهانه برای حمایت از مخالفان اسد ارتش سوریه را مورد حمله هوایی قرار دهند. پوتین حتی در توجیه وتوی خود علیه این اقدام جامعه غربی این حرکت را "همانند جنگ‌های صلیبی در قرون وسطی" توصیف کرد.

از سویی پوتین بر سر بحران سوریه تا کنون نتوانسته جامعه عربی را مجاب کند که روسیه جزئی از راه حل است نه جزئی از مشکل.

در فوریه گذشته روسیه از حق وتوی خود علیه طرح جامعه غربی برای کنار گذاشتن اسد از قدرت نیز استفاده کرد و گفت که هنوز هیچ بدیلی به جای اسد وجود ندارد برای همین اجازه دخالت نظامی یا حتی اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه وی نمی‌دهد. در عین حال به هشدارهای غربی‌ها مبنی بر عدم کمک تسلیحاتی به اسد نیز اعتنایی نکرد و گفت که این تسلیحات فقط جنبه دفاعی دارند.

منبع: سوئیس اینفو

 

نظر شما :