به موازات ارسال ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه صورت گرفت

ایران سوژه مشاوره رفقای قدیمی

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۰۴۲۳۸ اخبار اصلی
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش از تمامی ابزار قدرتش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای استفاده کرده و مشاوره نزدیکی با رژِم اسرائیل بر سر نحوه انجام این اقدامات دارد.
ایران سوژه مشاوره رفقای قدیمی

 دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش از تمامی ابزار قدرتش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای استفاده کرده و مشاوره نزدیکی با اسرائیل بر سر نحوه انجام این اقدامات دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در خاتمه سفر 24 ساعته اش به اورشلیم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تهران هنوز برای محدود کردن اهداف هسته ای اش تصمیم گیری نکرده و واشینگتن از هیچ اقدامی برای متوقف کردن ایران خودداری نمی کند. خبرگزاری فرانسه به نقل از کلینتون گزارش داد: آمریکا از همه قدرت خود علیه فعالیت های هسته ای تسلیحاتی ایران استفاده می کند. اشاره ای که خبرگزاری فرانسه اینگونه تحلیل می کند که تهدید نظامی علیه ایران را نیز شامل می شود. وی با اشاره به روابط مشاوره ای نزدیک آمریکا و اسرائیل اظهار داشت به کمک تلاش های آمریکا برای هماهنگ کردم جامعه بین المللی علیه ایران، تهران هم اکنون در مقایسه با گذشته تحت فشار بیشتری قرار دارد.

کلینتون که در جریان تور مسافرتی خود به 9 کشور، شامگاه یکشنبه وارد اسرائیل شده بود با مقامات عالی رتبه این کشور شامل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، شیمون پرز، رئیس جمهور، ایهود باراک، وزیر دفاع و وزیر لیبرمن، همتای اسرائیلی اش ملاقات کرد. پرز در ملاقات با کلینتون تاکید کرد به رغم تاکید اسرائیل بر تهدید جدی که از سوی ایران هسته ای ناشی می شود، وی به موضع قاطع واشینگتن در قابل تهران اعتماد دارد. کلینتون نیز اظهار داشت ائتلاف ایجاد شده علیه ایران تاثیر گذاری خود را آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود جمهوری اسلامی را به ارائه پیشنهاد های غیر عملی به گروه 1+5 منهم کرد. وی ادامه داد با وجود 3 دور مذاکره هسته ای در سطح عالی با ایران هنوز هیچ تصمیم استراتژیکی به منظور از بین بردن نگرانی های بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای ایران اتخاذ نشده است.

کلینتون همچنین تصریح کرد آمریکا و اسرائیل در خصوص گام های هماهنگی که می تواند فشار را بر ایران افزایش دهد، مشاوره می کنند.

ناو هواپیما بر آمریکا در منطقه

این در حالی است که همزمان با اظهارات کلینتون، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت، ایالات متحده با تمرکز بر تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس، ناو هواپیما بر جان استنیز و ناوگان حامی آن را به منطقه اعزام کرده است. این خبر در شرایطی اعلام می شود که آمریکا اخیرا پایگاهی شناور برای نیرو های ویژه در خلیج فارس احداث کرده است.

سخنگوی پانه تا بدون اینکه تنها به نام ایران به منظور هدف تحرک های نظامی اخیر اشاره کند ، یادآور شد اقدامات اخیر طیفی وسیع از مسائل امنیتی در منطقه را شامل می شود و تنها در مورد یک کشور یا تهدید خاص نیست.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :