شورای روابط خارجی تحلیل کرد

ایران، سلاح هسته ای و افکار عمومی آمریکا

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۰۴۲۲۷ اخبار اصلی
در نظرسنجی که در سال 2011 انجام شد و 5 گزینه برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران پیش روی رای دهندگان قرار گرفت، یک سوم شرکت کنندگان گزینه تحریم ها علیه ایران را انتخاب کردند و تنها 13 درصد حامی گزینه نظامی بودند.
ایران، سلاح هسته ای و افکار عمومی آمریکا
دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما امیدوار است ترکیب تحریم ها مالی و نفتی علیه جمهوری اسلامی سر انجام به عقب نشینی ایران از اهداف هسته ای اش منجر شود. این در حالی است که چنین شانسی وجود ندارد و سه دور مذاکره هسته ای با ایران در سال جاری نیز بدون نتیجه پایان یافته است. اکنون کاخ سفید و کنگره در جستجوی راه هایی برای ایزوله هر چه بیشتر ایران هستند.
پنجشنبه گذشته، خزانه داری آمریکا با با بستن راه های مفر تحریم ها، شماری از شرکت های ایران و 4 شخص حقیقی را که به دور زدن تحریم ها کمک می کردند، تحریم کرد. در کنگره نیز تلاش های زیادی به منظور افزایش فشار اقتصادی علیه ایران انجام می شود. یکی از این تلاش ها آماده سازی طرحی است که شرکت های ایرانی را از خرید بیمه، صادرات کالا و دریافت کمک مالی خارجی منع می کند.
در همین حال گروه های تندرو خارج از کنگره نیز تاکید دارند باید علیه فعالیت های هسته ای ایران حمله پیشگیرانه انجام داد. جمی فلای و ویلیام کریستول، از کنگره آمریکا خواسته اند مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران را صادر کند تا از این طریق به تهدید آمریکا در خصوص استفاده از اقدام مستقیم اعتبار ببخشد.
اما با وجود این مواضع تند علیه ایران هنوز هم تعداد قابل توجهی در آمریکا از تحریم ها حمایت کرده و مخالف گزینه نظامی علیه ایران هستند. تحلیل جدیدی از افکار عمومی آمریکا و افکار جهانی در خصوص اشاعه هسته ای که از سوی شورای روابط خارجی آمریکا انجام شده نشان می دهد که هنوز هم حمایت زیادی از دیدگاه ضد جنگ انجام می شود:
- آمریکایی ها به شدت در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته ای نگران هستند. اغلب شهروندان آمریکایی بر این باورند که تلاش تهران برای تولید سلاح هسته ای تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده به شمار می رود. همچنین آنها تردید دارند که ایران مجهز به سلاح هسته ای با توجه به چشم انداز درگیری و اقدام متقابل به اسرائیل حمله نکند. چنین تفکری در سطح محدود تر در اروپا نیز مشاهده می شود. این در حالی است که سطوحی از نگرانی از هسته ای شدن ایران در جهان اسلام نیز مشاهده می شود. در عربستان سعودی که رقیب منطقه ای ایران محسوب می شود، 45 درصد مردم ایران هسته ای را یک روند منفی توصیف می کنند و 70 درصد در اردن نیز همین نظریه را تصدیق می کنند.
- افکار عمومی آمریکا تحریم را به اقدام نظامی ترجیح می دهد. در نظرسنجی که در سال 2011 انجام شد و 5 گزینه برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران پیش روی رای دهندگان قرار گرفت، یک سوم شرکت کنندگان گزینه تحریم ها علیه ایران را انتخاب کردند و تنها 13 درصد حامی گزینه نظامی بودند. البته 8 درصد نیز بر این باور بودند که می توان با ایران هسته ای کنار آمد.
- افکار عمومی آمریکا در صورتی از گزینه نظامی حمایت می کند که شانس آخر باشد. در سال 2011، موسسه مارشال آلمان نظرسنجی را در بین شهروندان آمریکایی و اروپایی برگزار کرد و پیش روی آنها دو گزینه قرار داد، اقدام نظامی علیه ایران یا پذیرش ایرانی که می تواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند. در این مورد 49 درصد از آمریکایی ها و 42 درصد از اروپایی های شرکت کننده در نظرسنجی اعلام کردند با گزینه نظامی موافق هستند.
- شمار قابل توجهی از آمریکایی ها از مذاکره با ایران حمایت می کند. در نظر سنجی انجام شده در نوامبر 2011، 55 درصد اعلام کردند ایران تهدیدی است که می توان از طریق دیپلماسی آن را کنترل کرد و تنها 15 درصد گزینه نظامی را در این مورد کارآمد توصیف کردند. این در حالی است که عدم تمایل افکار عمومی آمریکا به استفاده از گزینه نظامی از بدبینی آنها نسبت به پیامد های جنگ ناشی می شود. از سوی دیگر چهار پنجم شهروندان آمریکایی در سال 2010 اعلام کرده اند که اقدام نظامی نمی تواند برنامه های هسته ای ایران را متوقف کند. همچنین حمله می تواند حمایت مردم ایران از برنامه های هسته ای را افزایش داده و انگیزه آنها برای درگیری با آمریکا و متحدانش در منطقه را تقویت کند.
-اغلب آمریکایی ها اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را ترجیح نمی دهند. در نظرسنجی که در ماه مارس سال جاری انجام شد، 24 درصد از شرکت کنندگان حامی اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران بودند و 69 درصد ترجیح می دادند دیپلماسی در قبال ایران از سوی آمریکا و دیگر قدرت های جهانی ادامه یابد. 14 درصد نیز بر این باور بودند که دولت آمریکا باید حامی اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران باشد.
- سه چهارم آمریکایی ها ترجیح می دهند ایالات متحده مساله هسته ای ایران را از طریق شورای امنیت سازمان ملل پیگیری کند. در مارس 2012، نظرسنجی انجام شده نشان داد 74 درصد آمریکایی ها معتقدند شورای امنیت باید رهبری تلاش ها علیه برنامه های هسته ای ایران را بر عهده گیرد و تنها 20 درصد به اقدامات یکجانبه آمریکا اعتقاد داشتند.
ترجمه: تحریری دیپلماسی ایرانی / 10


 

نظر شما :