10 درصد افت واردات تا پایان سال جاری

کاهش خرید نفت ترکیه از ایران ادامه دارد

۲۴ تیر ۱۳۹۱ | ۰۴:۳۹ کد : ۱۹۰۴۰۸۰ اخبار اصلی
ترکیه در حال مذاکره با ونزوئلا، کشور دوست و برادر ایران در آمریکای لاتین است تا جای خالی بشکه های نفت ایران را با نفت ونزوئلا پر کند. ترکیه طرح مسکن در برابر نفت را برای ونزوئلا در نظر دارد به این معنی که شرکت توکی ترکیه در ونزوئلا خانه های ارزان قیمت احداث کند و در مقابل ترکیه از این کشور نفت وارد کند.
کاهش خرید نفت ترکیه از ایران ادامه دارد

 دیپلماسی ایرانی: تحریم های غرب علیه ایران ترکیه را بر آن داشته است تا با توجه به افزایش سطح صادرات طلا به ایران، در منابع نفتی خود تنوع ایجاد کند.

گزارش ترکیش ویکلی حاکی از آن است که آخرین دور تحریم های غرب علیه بخش نفت و بانکداری ایران بر روابط تجاری دوجانبه با ترکیه تاثیرگذار بوده است چرا که خرید نفت کاهش یافته و انتظار می رود در 6 ماه آینده نیز این روند با شدت بیشتری دنبال شود. دو ماه قبل، بزرگترین پالایشگاه نفتی ترکیه، توپراس اعلام کرد قصد دارد 20 درصد از واردات نفتی خود از ایران را کاهش دهد و گزارش ها از برآورد بازار انرژی ترکیه این کاهش واردات را تایید می کند. در ماه ژوئن واردات نفت ترکیه از ایران حدود 110 هزار بشکه در روز تخمین زده شده است که در مقایسه با واردات 180 هزار بشکه ای ترکیه در سال 2011، کاهش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از نخستین روز ماه جولای اعمال می شود و آمریکا علاوه بر تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی، بخش تانکری ایران را نیز تحریم کرده است. هرچند ترکیه به همراه کشور های اروپایی، ژاپن و چین فرجه ای 180 روزه برای معافیت از تحریم های ایران از سوی آمریکا دریافت کرده اما این تحریم ها بانک های ترکیه را برای قطع روابط با ایران تحت فشار قرار داده اند.

در حال حاضر ترکیه حدود 50 درصد از منابع نفتی خود را از طریق ایران تامین می کند اما از سوی آمریکا و متحدانش تحت فشار قرار دارد که تا پایان سال جاری منابع نفت وارداتی از ایران را کاهش دهد. برآورد های وزارت انرژی ترکیه نشان می دهد که این کشور تا پایان سال جاری احتمالا 10 درصد از واردات نفت از ایران را کاهش می دهد. یکی از کارشناسان امور بین الملل در دانشگاه استانبول بر این باور است متوقف کردن کامل واردات نفت از ایران برای ترکیه امکان پذیر نیست اما روند کاهش واردات ادامه دار خواهد بود. به گفته وی ترکیه در حال حاضر در حال ایجاد تنوع در منابع نفتی خود است و قرارداد های جدیدی را نیز در این زمینه منعقد کرده است. وزیر انرژی ترکیه نیز تایید کرده است؛ آنکارا در حال مذاکره با عربستان سعودی به منظور افزایش سطح واردات نفت از این کشور است.

از سوی دیگر ترکیه در حال مذاکره با ونزوئلا، کشور دوست و برادر ایران در آمریکای لاتین است تا جای خالی بشکه های نفت ایران را با نفت ونزوئلا پر کند. گزارش ها حاکی از آن است که ترکیه طرح مسکن در برابر نفت را برای ونزوئلا در نظر دارد به این معنی که شرکت توکی ترکیه در ونزوئلا خانه های ارزان قیمت احداث کند و در مقابل ترکیه از این کشور نفت وارد کند. البته کارشناسان می گویند امضاء قراداد هایی مشابه قرارداد های رقابتی که ایران با ترکیه منعقد کرده، برای آنکارا دشوار است.

این در حالی است که نحوه مدیریت اقتصادی ایران به موازات تحریم های غرب موجب شده سطح صادرات طلا از ترکیه به ایران افزایش یابد. در 5 ماه نخست سال جاری ترکیه 3 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرد که رشدی 800 درصدی در صادرات طلای ترکیه به ایران را به تصویر می کشد. در ماه می نیز ایران بزرگترین هدف صادرات طلا از ترکیه بوده است . به این ترتیب که از مجموع 1 میلیارد و 600 هزار دلار طلای صادراتی ترکیه، یک میلیارد و 400 هزار دلار طلا به ایران صادر شده است.

معاون مرکز پالایش طلا در استانبول اعلام کرده است ، کاهش منابع ارز خارجی در ایران، تقاضا برای طلا در این کشور را افزایش داده است. به گفته وی، نرخ تورم در ایران 20 درصد است و مردم می کوشند دارایی های خود را به طلا تبدیل کنند. از سوی دیگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز در واکنش به احتمال وقوع جنگ؛ طلا انباشته می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :