جدال عنان و کاخ سفید بر سر نقش تهران در بحران سوریه

آمریکا نقشی برای ایران متصور نیست

۲۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۰۳۹۸۳ اخبار اصلی
در واشینگتن، مقامات در مورد نقش ایران دچار تردید هستند و این نکته را خاطرنشان می کنند تا زمانی که تهران متحد نزدیک بشار است است نمی تواند در مذاکرات به منظور انتقال دولت حضور داشته باشد.
آمریکا نقشی برای ایران متصور نیست
دیپلماسی ایرانی: واشینگتن تاکید دارد نقشی برای ایران در حل بحران سوریه متصور نیست. این پافشاری کاخ سفید بر خارج نگاهداشتن ایران از تلاش ها به منظور ایجاد صلح در سوریه در حالی انجام می شود که کوفی عنان، نماینده ویژه اتحادیه عرب شامگاه سه شنبه پس از ملاقات با مقامات عالی رتبه ایران ،بر توانایی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش مثبت در بحران سوریه صحه گذاشت.

اما در واشینگتن، مقامات در مورد نقش ایران دچار تردید هستند و این نکته را خاطرنشان می کنند تا زمانی که تهران متحد نزدیک بشار است است نمی تواند در مذاکرات به منظور انتقال دولت حضور داشته باشد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه اظهار داشت: گمان نمی کنم ایران بتواند نقض مثبتی در تحولات سوریه داشته باشد. به گفته وی آمریکا بر این باور است که جامعه بین المللی باید در مورد طرح مورد نظر در سوریه برای کنار گذاشتن اسد، متحد باشد.

این در حالی است که عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل پیش از سفر به تهران با بشار اسد در دمشق ملاقات و اعلام کرده بود به توافق هایی برای جلوگیری از ادامه خشونت ها دست یافته است.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این زمینه می نویسد: دیپلماسی بر سر بحران در سوریه و نقشی که تهران می تواند ایفا کند به صحنه رویارویی بین آمریکا و کوفی عنان تبدیل شده است. عنان در کنفرانس خبری شامگاه سه شنبه در تهران بر نقش مثبت ایران در این زمینه تاکید کرد و بار دیگر یادآور شد ایران باید بخشی از راهکار سوریه باشد. اما 6 هزار مایل دورتر، جی کارنی در پایگاه نیروی هوایی آمریکا به طور صریح با موضع نماینده ویژه سازمان ملل مخالفت کرد.

آمریکا ادعا می کنند ایران به اسد در سرکوب مخالفان کمک می کند و به همین دلیل نمی تواند بخشی از راهکار سوریه باشد. با این حال واشینگتن از طرح 6 مرحله ای عنان به منظور فرونشاندن بحران در سوریه حمایت می کند. این در حالی است که عنان برای پیشبرد طرح خود به پشتیبانی ایالات متحده نیاز دارد اما در ضمن از موضع آمریکا علیه حضور ایران در نشستی که به منظور بررسی شرایط سوریه برگزار شده بود انتقاد می کند. این نشست ماه گذشته با حضور 5 عضو دائم شورای امنیت و قدرت های منطقه ای در ژنو برگزار شد اما مخالفت آمریکا موجب شد ایران در این کنفرانس حضور نداشته باشد. عنان این اقدام آمریکا را یک اشتباه توصیف کرد.

دبیر کل سابق سازمان ملل پس از ملاقات اخیر خود با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت، حضور من در تهران نشان می دهد همچنان به نقش مثبت ایران در راهکار سوریه اعتقاد دارم.

اما نه تنها کاخ سفید، بلکه وزارت امور خارجه آمریکا نیز علیه این موضع عنان بیانیه صادر کرده است. پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: اگر ایران بخواهد به حمایت مستقیم از اسد در سرکوب مخالفان پایان دهد، از آن استقبال می کنیم اما ما هنوز در این مرحله قرار نداریم. وی بار دیگر اعلام کرد درخواست عنان برای حضور ایران در راهکار سوریه، پذیرفتنی نیست.

این در حالی است که اخیرا موضع روسیه، دیگر متحد اسد در منطقه در قبال سوریه تغییر کرده و کرملین پذیرفته است از ارسال مستقیم سلاح برای اسد، پرهیز کند. اما به نظر می رسد راضی کردن تهران برای دست کشیدن از حمایت اسد اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار تر باشد.

ترجمه:  تحریریه دیپلماسی ایرانی/10


نظر شما :