تعبیر نیویورک تایمز از اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل

اشاره تلویحی به شکست مذاکرات هسته ای

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۰۳۴۲۵ اخبار اصلی
برخی بر این گمانند که زمان برگزاری نشست مطبوعاتی خزائی نشان می دهد که تهران قصد دارد زمینه را برای نتیجه ناامید کننده نشست استانبول فراهم کند.
اشاره تلویحی به شکست مذاکرات هسته ای

 دیپلماسی ایرانی: درحالی که پنجشنبه گذشته تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی به اجرا درآمده و فردا( یکشنبه) نیز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می شود، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل در یکی از معدود کنفرانس های خبری که تا کنون در آن شرکت کرده ،غرب را به جدی نبودن در تلاش ها به منظور حل بن بسته هسته ای ایران متهم کرد.

محمد خزایی، در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خاطرنشان کرد مذاکرات هسته ای به نقطه حساسی رسیده است. عبارتی که تعبیر روزنامه نیویورک تایمز از آن اشاره تلویحی به شکست مذاکرات است چرا که دور تازه ای از تحریم های آمریکا به تازگی علیه ایران اعمال شده و تحریم های مضاعف اروپا نیز تا 24 ساعت دیگر از راه می رسد.

در این نشست خبری که از سوی هیات ایرانی در سازمان ملل برگزار شده بود تا دیدگاه خود در خصوص مذاکرات هسته ای را اعلام کند، تصریح شد غرب به تعامل با ایران از طریق مذاکرات معنی دار، علاقه ای ندارد. این در حالی است که روز سه شنبه، نشست کارشناسی در استانبول برگزار می شود تا پس از شکست مذاکرات در سطح عالی، امکان ادامه گفت و گو ها را بررسی کند. برخی بر این گمانند که زمان برگزاری نشست مطبوعاتی خزائی نشان می دهد که تهران قصد دارد زمینه را برای نتیجه ناامید کننده نشست استانبول فراهم کند.

البته سفیر ایران در سازمان ملل نسبت به پیشرفت در این مذاکرات ابراز امیدواری کرده اما در عین حال خاطرنشان کرده است که برخی اعضای گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، و آلمان) به هر دلیلی از جمله دلایل سیاسی برای یافتن راهکار به اندازه کافی جدی نیستند. خزایی یادآور شد در صورتی که مذاکرات آنگونه که باید، پیش نرود، بن بست دیگری در گفت و گو ها ایجاد می شود.

این در حالی است که تحلیلگران می گویند تحریم های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران پیامد های مخربی برای اقتصاد جمهوری اسلامی به همراه دارد. دیپلمات های آمریکایی و اروپایی بر این باورند که بازگشت ایران پای میز مذاکرات تنها به دلیل فشار تحریم ها بوده است. اما خزایی بر این باور است که پیش از اینکه مذاکرات بتواند موفق شود، باید تحریم ها را لغو کرد. این موضعی است که شماری از مقامات ایرانی بر آن تاکید دارند اما تا کنون قدرت های غربی با آن مخالفت کرده اند.

آمریکا و متحدانش اصرار دارند که پیش از لغو یا تعدیل تحریم ها ، ایران باید اقدامات اعتمادسازی انجام دهد تا نگرانی ها در خصوص برنامه های هسته ای اش کاهش یابد. از سوی دیگر اسرائیل و تندرو های آمریکایی نیز به شدت با لغو تحریم ها مخالفند و حتی از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می خواهند روند مذاکره با ایران را رها کرده و بر روی اقدامات جدی تر علیه جمهوری اسلامی متمرکز شود.

برخی از تحلیلگران بر این باورند با توجه به تحریم های نفتی اتحادیه اروپا که دو روز پیش از مذاکرات استانبول علیه ایران اعمال می شود، شانس موفقیت این نشست اندک است چرا که این تحریم ها شریان حیاتی درآمد اقتصادی ایران را هدف گرفته اند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

 


نظر شما :