سنا پیام تلویحی برای تهران فرستاد

افزایش حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی

۱۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۳۴۲۴ اخبار اصلی
علاوه بر این طرح، یکی از فرماندهان نظامی ارشد آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد مانور نظامی مشترک آمریکا و رژِم صهیونیستی که در اوایل سال جاری برای به تعویق انداختن آن تصمیم گیری شده بود، در ماه های اکتبر یا نوامبر برگزار خواهد شد.
افزایش حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی

 دیپلماسی ایرانی: در تلاشی آشکار به منظور نمایش روابط نظامی نزدیک آمریکا و رژیم صهیونیستی، سنای آمریکا  همزمان با سفر وزیر دفاع این رژیم به نیویورک، طرحی را به تصویب رساند که تعهدات ایالات متحده به اسرائیل را افزایش داده و زمینه را برای اقدامات مضاعف هموار می کند. اقداماتی که می توان آن را حمایت مستقیم از اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران در صورت شکست روند دیپلماتیک توصیف کرد.

علاوه بر این طرح، یکی از فرماندهان نظامی ارشد آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد مانور نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی که در اوایل سال جاری برای به تعویق انداختن آن تصمیم گیری شده بود، در ماه های اکتبر یا نوامبر برگزار خواهد شد.

البته پیش از این نیز مجلس نمایندگان آمریکا در ماه می طرح مشابهی را به تصویب رسانده بود اما اکنون سنا قانون همکاری نظامی ارتقا یافته آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سال 2012 را به تصویب رسانده است. این قانون فهرستی از زمینه های متعدد تقویت همکاری های استراتژیک بین رژیم صهیونیستی و آمریکا را ارائه می کند. همچنین در این طرح به تغییرات سریعی اشاره شده که در خاورمیانه روی داده که می تواند چالش هایی را برای امنیت ملی آمریکا و متحدان منطقه ای اش به خصوص اسرائیل ایجاد کند.

در طرح سنا از دولت آمریکا خواسته شده، توانایی های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مواجه با تهدید هی مشترک را ارتقاء داده و همکاری امنیتی دوجانبه را افزایش دهد. گسترش مانور های نظامی مشترک نیز دیگر درخواست این طرح است. به گزارش روزنامه هاآرتص، در حالی که بار دیگر زمزمه های اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران به گوش می رسد، طرح سنا به سیستم دفاع موشکی مشترک برای رژیم صهیونیستی اشاره می کند. همچنین در این طرح به طور مشخصی به لزوم افزایش توان دفاعی اسرائیل اشاره شده است. برخی بر این باورند با توجه به این طرح شاید بار دیگر درخواست اسرائیل برای خرید بمب افکن ها در دولت کنونی آمریکا مطرح شود، درخواستی که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش مطرح شد، اما وی آن را نپذیرفت. این در حالی است که به موجب طرح سنا نقش رژیم صهیونیستی در ناتو پر رنگ تر شده و همکاری جاسوسی به خصوص جاسوسی ماهواره ای آمریکا و اسرائیل گسترش می یابد.

تصویب این طرح در سنای آمریکا علاوه بر اینکه رضایت آیپک؛ بانفوذ ترین لابی اسرائیلی در آمریکا را به دنبال داشته، آغاز خوبی برای سفر 4 روزه وزیر دفاع اسرائیل به نیویورک است. ایهود باراک روز جمعه وارد نیویورک شد و قرار است با شماری از مقامات آمریکای و سازمان ملل ملاقات داشته باشد.

با این حال ران پائول ، یکی از مخالفان این طرح بر این باور است که تصویب آن به آمریکا یا رژیم صهیونیستی کمکی نمی کند و تنها خطر جنگ با ایران یا سوریه را افزایش می دهد.

این در حالی است که ژنرال مارتین دمسی، فرمانده ستاد مشترک نیرو های آمریکایی روز جمعه اعلام کرد مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل در ماه اکتبر یا نوامبر برگزار می شود. گفته می شود این مانور، بزرگترین مانور مشترکی است که تا کنون توسط آمریکا و اسرائیل برگزار شده است.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :