ادعای روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم:

احتمالا مذاکرات مسکو موافقیت‌آمیز خواهد بود

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۲۱ کد : ۱۹۰۲۹۸۱ پرونده هسته ای
یک مقام سیاسی غربی که نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید: «ما می‌خواهیم با توجه به افکار آنها یک حرکت ایجابی داشته باشیم.» اما افکار ایرانی‌ها چیست؟
احتمالا مذاکرات مسکو موافقیت‌آمیز خواهد بود
دیپلماسی ایرانی: مذاکرات مسکو میان نماینده ایران با 1+5 در مسکو در حالی در جریان است که این مذاکرات در سایه تحولات سیاسی مصر، عربستان و سوریه تا اندازه‌ای از رسانه‌های منطقه‌ای دور مانده است. با این حال بسیاری از مطبوعات عربی و غیر عربی به آن پرداخته‌اند. از جمله روزنامه القدس العربی، چاپ لندن که یادداشتی را به نقل از روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم در این باره منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: مذاکرات ایران با 1+5 در حالی در ایستگاه سوم خود ادامه دارد که از هفته گذشته منابع مختلف اعلام کرده‌اند که احتمالا بر خلاف نشست قبلی در بغداد این بار این نشست پیشرفت‌هایی داشته باشد. اما مساله این است که آیا این غرب است که در قبال ایران کوتاه آمده یا ایران است که در مواضع خود تعدیلی ایجاد کرده و باعث شده است تا نشست گام‌های رو به جلویی داشته باشد؟

ایرانی‌ها بر اساس استراتژی خاصشان از خواسته‌ خود برای انجام مذاکرات مقدماتی قبل از نشست مسکو منصرف شدند. در عین حال مذاکره‌کنندگان نیز خود خواستند که شرایط تعیین شده در مذاکرات تغییر کند. یک مقام سیاسی غربی که نخواسته است نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «ما می‌خواهیم با توجه به افکار آنها یک حرکت ایجابی داشته باشیم.» اما افکار ایرانی‌ها چیست؟

اکثر خواسته ایرانی‌ها حول و حوش تعلیق تحریم‌ها می‌چرخد، در مقابل آنها پذیرفته‌اند که میزان اورانیوم 20 درصد غنی سازی شده خود را از کشور خارج کنند. اگر این چارچوب پذیرفته شود بدان معنا است که ایرانی‌ها می‌توانند که غنی‌سازی خود را در مقایس کمتر در تاسیسات هسته‌ای خود از جمله در تاسیسات زیر زمینی فردو ادامه دهند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که آنها در حال فکر بر روی پیشنهاد ایرانی‌ها هستند و در عین حال می‌خواهند پیشنهادهای تازه‌ای را نیز خود به ایرانی‌ها بدهند که البته شامل لغو تحریم‌های اصلی علیه ایران نمی‌شود.

ایرانی‌ها همچنین می‌خواهند در قبال مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای به موضوعات دیگر مثل سوریه و بحرین نیز بپردازند. یک دیپلمات ایرانی اما غیر رسمی گفته است که ایرانی‌ها خواسته‌اند که حضور نظامی امریکا در منطقه کم‌رنگ‌تر شود و نیروهای امریکایی از خاورمیانه دور شوند، همچنین امریکا به جایگاه بالای ایران در تحولات عراق و افغانستان اعتراف کند، همچنین همه ابزارهایی را که تهران آنها را به عنوان تهدید علیه نظام خود قلمداد می‌کند، تعلیق کند، در عین حال از میزان حمایت‌های خود از اسرائیل بکاهد و موافقت کند که یک نظام امنیتی برای کل منطقه شکل بگیرد، نظامی که ایران در مرکز آن باشد.

روسیه به دلایل خاص خود با بخشی از این پیشنهادها موافقت کرده است. در عین حال به شرکای غربی‌اش از جمله ایالات متحده امریکا نیز یادآوری کرده است به عواقب آن نیز فکر کنند. ایرانی‌ها می‌خواهند از تکنولوژی هسته‌ای برای تقویت جایگاه و هیمنه خود در خاورمیانه بهره ببرند.

به هیچ وجه درست نیست که بگوییم اسرائیل و امریکا در مسیر برخورد با یکدیگر بر سر پرونده ایران هستند. حقیقت این است که اسرائیل از این که امریکا به ایران اجازه دهد که بتواند به بمب هسته‌ای برسد، استقبال می‌کند چرا که با سیاست انزوای این رژیم در خاورمیانه تعارض دارد. اما می‌خواهد که وسایلی فراهم شود که ایران نتواند از بمب هسته‌ای استفاده کند.

اسرائیل همچنین خشنود است که همه انتخاب‌ها همچنان بر روی میز قرار دارد. اما با این شرط که فاصله میان انتخاب تا تصمیم و اجرای احتمالی آن زیاد نباشد. برای همین گفته می‌شود که اسرائیل و ایالات متحده امریکا دو مسیر جدا از هم اما موازی با یکدیگر را می‌پیمایند. آن‌چه مایه نگرانی اسرائیلی‌ها است این است که ایرانی‌ها بتوانند از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند و یک گام رو به جلو برای رسیدن به اهداف هسته‌ای‌شان بردارند.

اکنون تنها این مساله می‌ماند که ببینیم نتیجه مذاکرات مسکو چه خواهد شد اما لازم است که این نکته را نیز دریابیم که اگر عجله نکنیم ممکن است که در ادامه آن در ایستگاه بعدی چالش‌های تازه‌ای به وجود آید.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :