کارشکنی انگلیس در مذاکرات هسته‌ای ایران

۲۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۰۲۸۷۷ سرخط اخبار

در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ و در حالی که ‌هم‌اکنون هیأت ایرانی برای انجام این مذاکرات وارد مسکو شده، اخبار رسیده از در جریان بودن برنامه‌هایی برای به شکست انجامیدن این مذاکرات حکایت دارد؛ این برنامه‌ها از مجاری خاص و از سوی دولت انگلیس در حال انجام است.

به گزارش «تابناک»، رویکرد دولت انگلیس و رسانه‌های این کشور در سالیان اخیر و به ویژه در هنگام برگزاری مذاکرات، بر کارشکنی و تلاش برای جلوگیری از توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران استوار بوده است. با این حال، به سبب پوشیده بودن این خط مشی، مباحث عمومی و رسانه‌ای کمتری درباره آن صورت می‌پذیرد.

کمتر از یک ماه پیش و در زمان برگزاری مذاکرات بغداد، این خط مشی به خوبی در جهت‌گیری رسانه‌های انگلیسی نمود پیدا کرد. از صبح روز برگزاری این مذاکرات، رسانه‌های این کشور، به ویژه «بی.بی.سی» با پخش گزارش‌ها و تحلیل‌هایی کاملاً جهت‌دار، درصدد القای شکست کامل مذاکرات و حتی پایان رویکرد گفت‌و‌گو بر سر برنامه هسته‌ای ایران بودند.

اخبار بعدی نشان داد که حتی سال‌ها پیش و در زمان برگزاری مذاکرات اولیه میان ایران و غرب نیز، این انگلیس بوده که به طور جدی مخالف رسیدن به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده و این مخالفت تا جایی بود که انگلیس با نپذیرفتن هر گونه طرح برای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در ایران، بر این باور بوده که ایران حتی حق داشتن بیست سانتریفیوژ را نیز ندارد.

با این حال،‌‌ همان گونه که اشاره شد، انگلیس همواره تلاش داشته با در لفافه نگه داشتن این سیاست، جلوی آشکار شدن آن و از این طریق، مخالفت‌ها با آن را بگیرد. در این راستا، هر فرد و یا رسانه‌ای نیز که سعی در افشای این امر داشته باشد، با سرزنش و خطاب انگلیسی‌ها روبه‌رو می‌شود.

بنابراین، شبکه خبری «بی.بی.سی» در دو روز گذشته، حملات برنامه ریزی شده‌ای را علیه یکی از شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده که در سخنان خود، به موضوع کارشکنی انگلیس در مذاکرات اشاره کرده است.

این شخصیت سیاسی که از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آینده ایران نیز به شمار می‌رود، به تازگی در سخنانی با اشاره به مذاکرات مسکو گفته بود، اخباری در دست است، مبنی بر اینکه یک کشور اروپایی، با کمک رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای منطقه، در حال کارشکنی در مذاکرات ایران و ۱+۵ است.

جالب اینجاست که وی در سخنان خود، از آن کشور اروپایی نام نبرده بود، ولی «بی.بی.سی» در دو شب پیاپی، نوک پیکان حملات خود را متوجه این شخصیت کرده و کوشیده با به کار بردن کنایاتی، مستقیم و غیرمستقیم وجهه وی را نزد افکار عمومی تخریب کند.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد این شبکه خبری می‌خواهد با چنین خبرپراکنی‌هایی، ضمن اقدامی پیش دستانه، جلوی انتشار نام انگلیس را بگیرد. با وجود این، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در برخی نشست‌ها، آشکارا اعلام کرده است، در صورتی که مذاکرات مسکو به شکست بینجامد، باید دولت انگلیس را مقصر دانست که با کمک رژیم صهیونیستی و یک کشور منطقه، درصدد اخلال در روند گفت‌و‌گوهاست.

گویا در مجموع، این بار نیز مانند همیشه، این انگلیس است که به عنوان مهمترین دولت مخالف جمهوری اسلامی ایران، تلاش دارد از حصول توافقی در مذاکرات مسکو جلوگیری کند.



نظر شما :