اتهام‌های تازه پاریس به دوحه بر سر تحولات سوریه

فرانسه سوسیالیست، قطر را دوست ندارد

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۰۲۵۲۱ اخبار اصلی
اولاند در حالی روز پنج‌شنبه از شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در پاریس استقبال کرد و با او نزدیک به دو ساعت درباره پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه بحث و مذاکره کرد که وی دعوت رسمی شیخ حمد بن جاسم برای سفر به قطر را نپذیرفت.
فرانسه سوسیالیست، قطر را دوست ندارد
دیپلماسی ایرانی: قطر از کشورهای تاثیرگذار در تحولات منطقه محسوب می‌شود. از اخوان المسلمین حمایت می‌کند و در عین حال متهم است که از اسلام‌گرایان تندرو نیز پشتیبانی می‌کند. اما با این حال غربی‌ها به آن به چشم شریکی ناگزیری می‌نگرند. از جمله فرانسه که الیزه‌نشینیان جدید آن به شدت با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و چاره‌ای ندارند جز این که سرمایه‌گذاری‌های کلان قطری‌ها را بپذیرند و آنها را شریک خود بدانند.

با این حال همه نشانه حاکی از آن است که روابط فرانسه و قطر در دوران رئیس جمهوری سوسیالیست جدید آن، فرانسوا اولاند، به همان صمیمیت و نزدیکی دوران سارکوزی نخواهد بود و به سمت تیرگی خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، اولاند در حالی روز پنج‌شنبه از شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در پاریس استقبال کرد و با او نزدیک به دو ساعت درباره پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه بحث و مذاکره کرد که وی دعوت رسمی شیخ حمد بن جاسم برای سفر به قطر را نپذیرفت تا وی نیز مثل دیگر رهبران فرانسه از جمله کسانی باشد که تمایلی به سفر به قطر و گسترش روابط با آن را نداشته باشند.

نزدیکان به اولاند می‌گویند که رئیس جمهوری جدید به هیچ وجه تلاش نمی‌کند که در نزدیکی با دیگر کشورها مبالغه کند و هیچ تمایلی هم ندارد که ارتباطات مخفی با طرف‌های دیگر داشته باشد حتی اگر بنا باشد در روابط دو کشور تجدید نظری صورت بگیرد.  

آنها همچنین می‌گویند که روابط فرانسه و قطر فقط مطابق با مصالح فرانسه تعریف می‌شود آن هم به صورت کاملا شفاف و روشن.

پس از این مذاکرات شیخ حمد فهمید که دوحه نمی‌تواند چندان اعتمادی به اولاند همانند سارکوزی داشته باشد. همان طور که پس از دیدارش با اولاند و لوران فابیاس، همتای فرانسوی‌اش در کنفرانس مطبوعاتی‌اش گفت: «روابط دو کشور تنها یک رابطه ساده یک کشور با کشور دیگر است یعنی بر اساس مصالح و تفاهم مشترک.»

سارکوزی در ژانویه 2008 تلاش‌های بسیاری کرد که روابط دو جانبه فرانسه و قطر را بسیار گسترش دهد. مثلا ماده 12 قانون اساسی فرانسه را که برای شرکت‌ها و افراد مقیم در کشور مالیات مضاعف در نظر می‌گیرد، برای قطر این ماده قانونی را حذف کرد که این مساله ضمن افزایش سرمایه‌گذاری‌های کلان قطر در فرانسه باعث شد تا سودهای سرمایه‌گذاران قطری نیز بسیار افزایش یابد.  

در این میان اهالی فرهنگ و اقتصاد فرانسه معتقدند که پاریس خوب می‌داند که تا چه اندازه به سرمایه‌گذاران خارجی نیاز دارد و برای همین به فکر مشارکت دادن قطر در بخش سینما است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های قطر در مجموعه لاگاردیر که در دو بخش روزنامه‌نگاری و هواپیمایی فعال است نیز افزایش یابد. شرکت "قطر با مسئولیت محدود" نزدیک به 12.83 درصد سهام شرکت لاگاردیر را در اختیار دارد. با این حجم حضور اقتصادی، دولت قطر انتظار دارد که فرانسه در مقابل همسایه بزرگش یعنی عربستان از آن حمایت بیشتری کند.

با این حال نمی‌توان کتمان کرد که توافقی میان دوحه و پاریس بر سر پرونده سوریه وجود دارد. در پاریس شیخ حمد در این باره گفت: «ما خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه هستیم اما طرف سوری همیشه در ابتدا طرح‌ها را می‌پذیرد ولی بعد خودش آن را به شکست می‌کشاند.»

ولی با این حال قطر انتظار دارد که فرانسه در پرونده هسته‌ای سوریه بیشتر همراه شود. مثلا همان طور که در نشست استانبول همگی قبول کردند که زیر بند هفت منشور سازمان ملل علیه سوریه وارد عمل شوند، فرانسه نیز همان سیاست را دنبال کند. اما پاریس اخیرا اعلام کرده که بعید است که جامعه جهانی به سمت گزینه نظامی علیه سوریه برود اگر چه رئیس جمهوری فرانسه استفاده از گزین نظامی زیر نظر شورای امنیت را چندان دور از دسترس ندانسته است.

فرانسوی‌ها تمایل چندانی به همراهی با قطر در تحولات سوریه ندارند. به رغم این که قرار است در 6 ماه جولای میزبان نشست دوستان سوریه باشند که پس از نشست استانبول و تونس سومین نشست از این نوع محسوب می‌شود، ولی پاریس رسما قطر را به تحریک جریان‌های جهادی در شمال سوریه متهم کرده و سازمان امنیت نظامی فرانسه نیز اعلام کرده است که قطر از جریان‌های جهادی در داخل سوریه حمایت می‌کند و این حرکت می‌تواند منافع ملی کشورهای غربی را به مخاطره بیندازد.  

فرانسوی‌ها همچنین قطری‌ها را متهم می‌کنند که در حوادث اخیر کشور مالی که به شکل‌گیری یک امارت جدید در شمال این کشور توسط جریان‌های بنیادگرای افراطی انجامید، دست داشته و از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند. به اعتقاد وزارت دفاع فرانسه قطر با این تحرکات امنیت ملی فرانسه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

نظر شما :