رد شرط حفظ اسد در قدرت برای حل بحران سوریه

روسیه یک گام عقب نشست

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۰۲۴۰۱ اخبار اصلی
در حالی که به نظر می‌رسد روسیه تحت فشار جامعه غربی و عربی مجبور به عقب‌نشینی از مواضع سابق خود در قبال سوریه شده است، با این حال روس‌ها نسخه‌پیچی طرح یمن برای سوریه را نیز رد کرده‌اند.
روسیه یک گام عقب نشست
دیپلماسی ایرانی: در حالی که به نظر می‌رسد روسیه تحت فشار جامعه غربی و عربی مجبور به عقب‌نشینی از مواضع سابق خود در قبال سوریه شده است، با این حال روس‌ها نسخه‌پیچی طرح یمن برای سوریه را نیز رد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، گینادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو به هیچ وجه شرطی برای بقای اسد در قدرت برای حل بحران سوریه نگذاشته است و این مساله‌ای است که سوری‌ها خودشان باید درباره آن تصمیم بگیرند.

گاتیلوف پس از دیدار با کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ژنو در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ایتار تاس گفت: «ابدا نگفتیم یا شرط نگذاشتیم که برای حل بحران سیاسی در سوریه اسد باید در قدرت باقی بماند.»

در عین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین اظهارات منتشر شده درباره این که واشنگتن با مسکو بر سر کناره‌گیری اسد از قدرت به توافق نزدیک شده‌اند را رد کرد و گفت که به زودی هیئت از وزارت امور خارجه امریکا به مسکو می‌آید تا درباره بحران سوریه به مذاکره بنشیند ولی این بدان معنا نیست که ما الگوی یمن را برای سوریه پذیرفته‌ایم.

از سوی دیگر مسکو بار دیگر حمایت خود از طرح کوفی عنان برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه را اعلام کرد و مخالفان مسلح اسد را مورد سرزنش قرار داد که تعهداتی که داده بودند را زیر پا گذاشته‌اند.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در پکن به سر می‌برد، پس از دیدار با هو جین تائو، همتای چینی خود به صراحت مدل یمن را برای سوریه رد کرد و در پاسخ به اظهارات رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که گفت سوریه دیگر از مرزها گذشته است، گفت: «مسکو و پکن به هیچ وجه با گزینه نظامی در سوریه موافقت نمی‌کنند.»

این در حالی است که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان از روسیه خواست که مصالح سوریه و عربی را در نظر بگیرد و بداند که طرح عنان تنها زمانی عملی می‌شود که شورای امنیت تحت بند هفتم منشور سازمان ملل وارد عمل شود.

مسکو روز گذشته هیئت عالی‌رتبه‌ای را به ژنو فرستاد تا قبل از این که عنان گزارشش را درباره سوریه در سازمان ملل منتشر کند با وی دیدار و رایزنی داشته باشد.

در همین رابطه الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه اظهارات سخنگوی شورای نظامی انقلابی که گفته بود نیازی نیست که به طرح عنان پایبند باشیم را رد کرد و گفت: «ایراد چنین اظهاراتی مایه نگرانی شدید است چرا که جوهره اصلی طرح عنان این است که گروه‌های مسلح سلاح‌های خود را زمین بگذارند و شورای امنیت برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه وارد عمل شود.»

وی تاکید کرد، در سوریه تحولات میدانی گسترده‌ای در حال وقوع است. روزانه بین 20 تا 30 سرباز و درجه‌دار ارتش سوریه توسط نیروهای مسلح کشته می‌شوند و در حقیقت همین موارد است که آتش‌بس در سوریه را با چالش مواجه کرده است.

لوکاشویچ همچنین گفت: «چنین سناریویی قابل اجرا نیست، جریان‌های مسلح به صورت غیر قانونی از کشورهای خارجی حمایت مسلحانه می‌شوند و اسلحه در اختیار آنها قرار می‌گیرد، در چنین فضایی نمی‌توان انتظار داشت که بحران به صورت مسالمت‌آمیز پایان بگیرد. جامعه جهانی باید بداند که با ادامه چنین روندی و مسلح ساختن جریان‌های مختلف سوری در حقیقت این کشور را به سمت یک جنگ داخلی سوق می‌دهد که این مساله باعث می‌شود کل منطقه تحت تاثیر قرار بگیرد و آینده‌ای سخت را تجربه کند.»     

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :