پیش بینی فوربس از چشم انداز مذاکرات هسته ای

شکست نشست مسکو و تهدید حملات سایبری

۱۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۲ کد : ۱۹۰۲۰۶۵ ترجمه برگزیده
نشریه فوربس در تحلیل این شرایط و با اشاره به ویروس یارانه ای جدیدی که اخیرا وارد جنگ سایبری با ایران شده می نویسد: در صورتی که پیام روسیه به شسکت بیانجامد، زمان جنگ سایبری دیگری علیه ایران خواهد بود که در واقع یکی از این جنگ ها هم اکنون نیز در حال انجام است.
شکست نشست مسکو و تهدید حملات سایبری

دیپلماسی ایرانی: پس از دور نخست مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی در ترکیه و دور دوم گفت و گو ها در بغداد، اینک دیپلمات های روس آماده می شوند تا میزبان دور سوم این نشست باشند که قرار است در اواسط ماه ژوئن در ایستگاه بعدی یعنی مسکو برگزار شود. روسیه شریک اقتصادی نزدیک ایران به شمار می رود که با وجود رای مثبت به تمامی قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، دست کم در محافل عمومی با اعمال تحریم های مضاعف بر تهران مخالفت کرده است.

 از همین رو دیپلمات ها در روسیه امیدوارند در نشست آتی ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تهران را به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ترغیب کنند. نتیجه ای که بسیاری از کارشناسان در مورد آن تردید دارند.

کرملین می خواهد نشان دهد که به اندازه کافی برای متقاعد کردن ایران در این زمینه انگیزه سیاسی دارد اما در مقابل جمهوری اسلامی هنوز برای همکاری همه جانبه با آژانس انگیزه لازم را ندارد.

نشریه فوربس در تحلیل این شرایط و با اشاره به ویروس یارانه ای جدیدی که اخیرا وارد جنگ سایبری با ایران شده می نویسد: در صورتی که پیام روسیه به شسکت بیانجامد، زمان جنگ سایبری دیگری علیه ایران خواهد بود که در واقع یکی از این جنگ ها هم اکنون نیز در حال انجام است.

جدید ترین سلاح سایبری به عنوان فلیم شناخته می شود و یکی از اهداف آن ایران است. این ویروس در مسکو و توسط شرکت امنیت سایبری مسکو با نام کاسپرسکی کشف شده است. جنگ سایبری، مسکوت ترین راه برای به تصویر کشیدن حضور نظامی به طور شفاف و پر هیاهو است. این یک شوک سایبری است که رایانه ها را در خود فرو می برد.

در ژوئن 2010، ویروس رایانه ای استاکسنت که ایران می گوید آمریکا و اسرائیل آن را طراحی کرده اند، آسیب سنگینی را به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی وارد کرد. این ویروس توسط شرکت های امنیت رایانه ای در آمریکا و مسکو کشف شد که یکی از این شرکت ها نیز کاسپرسکی بود. رئیس این شرکت در خصوص کشف این ویروس گفت: دست کم 20 برابر بیش از هر ویروس رایانه ای دیگری پیچیده تر است و توسط سازمان های جاسوسی نظامی طراحی شده است. اکنون نیز وی همین اظهارات را در مورد فلیم مطرح کرده است.

البته هنوز اطلاعات اندکی در مورد توانمندی های ویروس فلیم وجود دارد اما در مورد استاکسنت اطلاعات کامل است. این ویروس می توانست عملیات تاسیسات هسته ای را متوقف کرده و برای سیستم های رایانه ای این پیام را ارسال کند که عملکرد همه چیز طبیعی است. اما هدف اصلی استاکسنت متوقف کردن برنامه های غنی سازی در ایران بود. این ویروس بسیار بهتر از انواع مشابه خود کار می کرد.

اما آیا استاکسنت جدیدی در راه است؟ یا اینکه آیا اسرائیل و آمریکا می خواهند حمله ای را علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهند؟ باید گفت در صورتی که ایران رویکرد کنونی خود را دنبال کند، این حمله محتمل است. برخی بر این باورند که در صورت شکست مذاکرات مسکو، بحث استفاده از گزینه نظامی دوباره داغ خواهد شد. به بیان دیگر عدم پیشرفت شفاف در مذاکرات مسکو بار دیگر انگیزه اسرائیل برای موضع گیری های آتشین علیه ایران را تقویت می کند. مواضعی که بار دیگر تهدید حمله های سایبری و نظامی را جدی می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :