تنش در روابط تلاویو – واشنگتن بر سر مذاکرات بغداد

نتانیاهو: نگذارید علیه ایران کاری کنم

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۰۲۰۳۸ اخبار اصلی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران به شکست بینجامد، تلاویو با هدف توقف برنامه هسته‌ای ایران به طور یک‌جانبه به تاسیسات هسته‌ای آن حمله خواهد کرد.
نتانیاهو: نگذارید علیه ایران کاری کنم
دیپلماسی ایرانی: پس از آن که مقام‌های ارشد اسرائیلی نپذیرفتند که با وندی شرمن، نماینده امریکا در مذاکرات 1+5 با ایران دیدار کنند، شائبه‌ها نسبت به افزایش تنش‌ها میان تلاویو با واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت. به ویژه این که اسرائیلی‌ها بلافاصله پس از مذاکرات بغداد تهدیدهای خود علیه ایران را تکرار کردند.

در تازه‌ترین مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرد در صورتی که مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران به شکست بینجامد، تلاویو با هدف توقف برنامه هسته‌ای ایران به طور یک‌جانبه به تاسیسات هسته‌ای آن حمله خواهد کرد.

این در حالی است که مسئولان اسرائیلی می‌گویند که اختلافات سنگینی میان اسرائیل و امریکا بر سر مواضع غرب در مذاکره با ایران به وجود آمده و تلاویو از مواضع غربی‌ها در دو مذاکره اخیر یعنی مذاکرات استانبول و بغداد به هیچ وجه راضی نیست.

به گزارش روزنامه القدس العربی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار رسمی‌ای که دو روز پیش با مسئولان عالی‌رتبه در نهادهای امنیتی و اقتصادی اسرائیل پشت درهای بسته داشت، گفت: «من ترجیح می‌دهم که امریکایی‌ها دست به یک کار عملی بزنند چرا که اگر ببینم که تلاش‌های جهانی در برابر ایران به نتیجه‌ای نمی‌رسد چاره‌ای نداریم که خود به تنهایی دست به کار شده و آن‌چه مطلوبمان است را انجام دهیم. من خود را ملزم به دفاع از ملت یهود و ساکنان اسرائیل می‌دانم.»

این روزنامه به نقل از روزنامه عبری یدیعوت احرونوت می‌نویسد: مشارکت‌کنندگان در این جلسه نسبت به توانایی ایالات متحده امریکا و نمایندگان کشورهای بزرگ جهانی برای رسیدن به توافق با ایران که بتواند در عین حال مطالبات اسرائیل را نیز تامین کند، تردید دارند و گفتند که پیشنهادی که طرف‌های غربی هفته گذشته در مذاکره با ایران دادند که بر اساس آن به تهران اجازه می‌دهند که در خاک خود غنی‌سازی اورانیوم با غلظت کم را انجام دهد، ناامیدکننده است.

نتانیاهو این پیشنهاد را کاملا و اساسا رد کرد و گفت: «ایران باید به کشورهای بزرگ آن میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای که در اختیار دارد را تحویل دهد چرا که همان میزان کم هم می‌تواند به ایران توانایی ساخت نخستین بمب هسته‌ای‌اش را بدهد!»

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش تماما اهداف صلح‌آمیز دارد و به هیچ وجه قصد رسیدن به سلاح هسته‌ای را ندارد. اما غرب و اسرائیل همواره بدون ارائه کوچک‌ترین سندی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال برده‌اند و به همین بهانه تحریم‌ها و محدودیت‌های سنگین و ناعادلانه‌ای را متوجه کشورمان کرده‌اند.

برخی از مشارکت‌کنندگان در این جلسه ابراز داشته‌اند که بعید نیست نتانیاهو به واسطه آنها پیامی را به غربی‌ها بدهد با این مضمون که "اجازه دهید کاری علیه ایران انجام ندهم." به اعتقاد آنها هدف از این کار جلوگیری از تسریع رسیدن به توافق با ایران از سوی غرب است که در صورتی که چنین چیزی بدون لحاظ خواسته‌های اسرائیل حاصل شود، هیچ بعید نیست که اسرائیل تهدید خود را علیه ایران عملی کند.

نتانیاهو در این نشست درباره مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها که چند سالی است متوقف شده، نیز سخن گفت ولی در نهایت تاکید کرد، بهتر است در حال حاضر نیروی خود را فقط بر حل موضوع ایران متمرکز کنیم، بعد از آن می‌توانیم درباره چگونگی حل اختلافاتمان با فلسطینی‌ها به بحث بنشینیم.

وی درباره مذاکره با فلسطینی‌ها گفت: «حصول هر توافقی با فلسطینی‌ها در آینده تنها در صورتی حاصل خواهد شد که وادی اردن همچنان در دست اسرائیل باقی بماند چرا که در صورتی که این وادی به دست فلسطینی‌ها بیفتد فورا به نصب موشک در آن خواهند پرداخت و این مساله می‌تواند مرکز اسرائیل را مورد تهدید قرار دهد.»

وی بلافاصله پس از آن بار دیگر تاکید کرد، اسرائیل حق خود می‌داند که برای حفظ بقای خود علیه تهدید ایران وارد عمل شود ولی تا کنون تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

در همین رابطه روزنامه هاآرتص به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید گفت که دیدارهای هفته گذشته مقام‌های امریکایی و اسرائیلی که درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در بغداد بوده، دستاورد تازه‌ای به دنبال نداشته و مسئولان عالی رتبه اسرائیلی به این روزنامه اطلاع داده‌اند که اختلاف‌های سنگینی میان دو طرف در این زمینه وجود دارد.

یک مقام اسرائیلی همچنین مدعی شد، ایران تهدیدی برای صلح جهانی محسوب می‌شود و نباید اجازه داد که به سلاح هسته ای دست یابد اما آن‌چه در این میان ما را شوکه کرده پیشنهادهایی است که کشورهای بزرگ بدون توجه به مطالبات ما در مذاکرات بغداد ارائه کرده‌اند.

این مقام اسرائیلی که این روزنامه عبری نامی از او به میان نیاورده در این باره گفت: «ایرانی‌ها به مذاکرات بغداد آمدند تا وقت بخرند ما این حرف را نه فقط از گزارش‌هایی که به ما رسیده بلکه از اطلاعاتی که در اختیار داریم می‌گوییم. ایرانی‌ها تا کنون چیزی نداده‌اند و از هیچ چیز هم کوتاه نیامده‌اند اما توانسته‌اند 8 هفته بیشتر برنامه هسته‌ای خود را دنبال کنند.»

وی همچنین گفت: «بر اساس براورد ما ایران آمادگی دارد که بر سر غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی با هدف نجات کل برنامه هسته‌ای‌اش به توافقاتی برسد اما در این زمینه‌ها هم ایرانی‌ها تا کنون هیچ آمادگی از خود نشان نداده‌اند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :