تغییر موضع پانه‌تا در قبال ایران

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۳ کد : ۱۹۰۲۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :هرچند لئون پانه‌تا به ایجاد اختلال در استراتژی آمریکا که گزینه نظامی علیه ایران را روی میز نگاه‌‌می‌دارد، متهم می‌شود اما اخیرا ادعایی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کرده که نزدیک به مواضع اسرائیل است.
پانه‌تا که پیش از این به اسرائیل هشدار داده بود وارد اقدام نظامی یکجانبه با ایران نشود و در عین حال گزینه نظامی را مملو از ریسک توصیف کرده بود،‌ در گفت و گو با شبکه خبری CBS مدعی شد که ایران می‌تواند ظرف مدت یک سال بمب هسته‌ای تولید کند و برای مقابله با این روند همه گزینه‌ها روی میز است.

این در حالی است که برخی در اسرائیل نیز دیدگاه مشابهی دارند و ادعا می‌کنند که تهران قادر خواهد بود در زمانی که بین 2 هفته تا 2 سال متغیر است،‌بمب هسته‌ای تولید کند. پانه‌تا به این شبکه خبری گفت که با وجود تلاش‌هایی که به منظور آسیب زدن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام شده، ‌جمهوری اسلامی برای تولید سلاح، زمان زیادی لازم ندارد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌تواند در سال 2012 به سلاح هسته‌ای دست یابد، اظهار داشت: بله ایران می‌تواند ظرف مدت یک سال یا کمتر به سلاح هسته‌ای دست یابد.

رئیس پنتاگون همچنین خاطرنشان کرد که نگرانی‌های آمریکا و اسرائیل در مورد ایران مشترک است و دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خط قرمز مشترک آمریکا و اسرائیل به شمار می‌رود.
پانه‌تا در پاسخ به این سئوال که اقدامات آمریکا در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چه خواهد بود، اظهار داشت: در صورتی که سرویس‌های جاسوسی آمریکا اعلام کنند که تهران سلاح هسته‌ای را گسترش می‌دهد، ‌آنگاه ایالات متحده هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهد داد و هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نمی‌شود.
 

نظر شما :