تردید آمریکا در خصوص دستاورد سفر آمانو به تهران

رفتار ایران قضاوت می شود!

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۰۱۶۹۷ اخبار اصلی
جی کارنکی، سخنگوی کاخ سفید در خصوص دستاورد سفر آمانو به تهران اظهار این نکته را یادآور شده که با وجود اینکه گامی رو به جلو برداشته شده اما رفتار ایران بر مبنای عملکردش مورد قضاوت قرار می گیرد.
رفتار ایران قضاوت می شود!

دیپلماسی ایرانی: یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر اخیر خود به تهران نسبت به توافق بین ایران و آژانس ابراز امیدواری کرد، اما ایالات متحده همچنان این تحولات را با تردید می نگرد. آمریکا در واکنش به اظهارات آمانو اعلام کرده است که این سفر گامی رو به جلو بوده اما رفتار تهران مورد قضاوت قرار می گیرد.

برخی مقامات آمریکایی در آستانه سفر آمانو به ایران از اینکه تهران از این موقعیت در آستانه مذاکرات بغداد به نفع خود بهره برداری کند، ابراز نگرانی کرده بودند. بنا بر ادعا آنها جمهوری اسلامی قصد دارد از طریق همکاری با آژانس اهرمی در مذاکره با 6 قدرت جهانی به دست آورد. گفت و گو هایی که امروز (چهارشنبه) در بغداد برگزاری می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند برخی دیپلمات ها پیش از سفر آمانو به ایران حصول توافق در زمینه بازرسی از سایت نظامی پارچین را محتمل می دانستند، اما آمانو در بازگشت از تهران در فرودگاه وین خاطرنشان کرد که توافقی در این زمینه امضاء نشده است.

مدیر کل آژانس به برخی اختلافات نامشخص در این زمینه اشاره کرده اما در عین حال توافق را در آینده ای نزدیک پیش بینی کرده است.

سایت نظامی پارچین و دسترسی به آن اولویت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکره با جمهوری اسلامی عنوان شده است. سایتی که تهران در ماه های ژانویه و فوریه با درخواست بازرسی از آن مخالفت کرد و به این ترتیب با اعلام شکست مذاکرات، این گفت و گو ها به اغمایی 3 ماهه فرو رفت.

جی کارنکی، سخنگوی کاخ سفید در خصوص دستاورد سفر آمانو به تهران اظهار این نکته را یادآور شده که با وجود اینکه گامی رو به جلو برداشته شده اما رفتار ایران بر مبنای عملکردش مورد قضاوت قرار می گیرد.

از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که اعلام یک توافق یک موضوع است اما اجرای آن مساله ای است که در مذاکرات بغداد به دنبال آن هستیم. در این مذاکرات نمایندگان آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و آلمان به همراه نمایندگان ایران حضور دارند.

بنا بر اظهارات نولاند، ایالات متحده از ایران می خواهد تا اجازه دسترسی به همه مکان ها، اطلاعات و مدارک و اشخاص مورد نظر آژانس را صادر کند تا از این طریق امکان تشخیص ماهیت صلح جویانه اهداف هسته ای تهران فراهم شود. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد که این موضوعات به طور موازی بررسی می شوند.

نولاند در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد که ایران از سویی باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نشان دادن ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای اش همکاری کند و از سوی دیگر در همکاری با 6 قدرت جهانی گام هایی بردارد که اطمینان بیشتری در مورد آنچه به دنبال آن هستیم ایجاد کند.

این در حالی است که رز لتینن، از حزب جمهوریخواه کنگره که همواره حامی اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران بوده، توافق احتمالی ایران و آژانس را تاکتیکی برای وقت کشی توصیف کرده است. وی مدعی شد که ایران می خواهد زمان کافی برای توسعه توانایی های هسته ای خود داشته باشد.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت در جریان سفر آمانو به تهران، توافقی حاصل نشده است. یک دیپلمات دیگر نیز این سفر را ناامید کننده توصیف کرده است. دیپلمات دیگری نیز مدعی شد تهران تنها یک قول داده و این در حالی است که در گذشته نیز قول های زیادی داده بود. به گفته وی تهران قصد دارد در آستانه مذاکرات بغداد خود را آماده همکاری نشان دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :