پیام کتبی پوتین به اوباما

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۹ کد : ۱۹۰۱۵۵۹ سرخط اخبار

نخست وزیر روسیه نامه‌ای از جانب پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور به "باراک اوباما" داد که در آن مواضع مسکو در قبال برخی جهت گیری‌های سیاست خارجی روسیه و روابط دوجانبه شرح داده شده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "دمیتری میدویدیف" نخست وزیر روسیه نامه‌ای از طرف "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه تقدیم "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا کرد که در آن مواضع مسکو در قبال برخی جهت گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی و روابط دوجانبه شرح داده شده بود.

میدویدیف روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران گروه 8 در کمپ دیوید گفت: من به اوباما نامه‌ای از طرف ولادیمیر پوتین داده ام که در آن مواضع ما در قبال جهت گیری‌های خاصی در سیاست خارحی و روابط دوجانبه ما شرح داده شده است.

نخست وزیر روسیه همچنین اعلام کرد که به باراک اوباما اطمینان داده است که سیاست خارجی روسیه، خط مشی مستمر و مداومی دارد و این کشور در دوران ریاست‌جمهوری "ولادیمیر پوتین" هم به سیاست «از سر گیری روابط» پای‌بند خواهد بود.

میدویدیف گفت: من به باراک اوباما گفتم که حضور من در اینجا، در کمپ دیوید در راس هیئت نمایندگی روسیه به دلیل شرایط خاص کنونی است که رئیس‌جمهوری مشغول تشکیل کابینه وزراء است و همچنین باید به آن بعنوان سمبل خاصی در استمرار سیاست خارجی روسیه در خصوص «از سر گیری روابط» نگاه کرد.

نخست وزیر روسیه در رابطه با این سیاست با یادآوری اینکه «ما و باراک اوباما مدتهاست که در خصوص مسئله «از سر گیری روابط» با یکدیگر توافق دارند»، افزود: من و ولادیمیر پوتین درک یکسانی از اولویت‌های سیاست خارجی داریم که در هیچ کجا نوشته و یا گفته نشده است.

نخست وزیر روسیه همچنین تاکید کرد که از نتیجه مذاکرات خود با رئیس‌جمهوری آمریکا رضایت دارد.

میدویدیف گفت: مذاکرات ما بسیار کامل بود و این مذاکرات همچنان به شکل‌های مختلف در حاشیه نشست کنونی ادامه خواهد داشت و من از این گفتگوها رضایت دارم و این بدان معناست که تماس‌های ما ادامه می‌یابد. میدویدیف گفت: مسلما من و باراک اوباما در خصوص مسائل مربوط به سیاست خارجی و اینکه آن را در آینده چگونه ادامه خواهیم داد، صحبت کرده‌ایم. من از برخی اوضاع در کشور ما صحبت کردم و اوباما هم در خصوص مسائل روز آمریکا و اینکه این کشور در مقابل چه مسائلی قرار گرفته و عرصه حیات سیاسی آمریکا به چه صورت باید باشد، صحبت کرد.

به گفته نخست وزیر روسیه، در جریان ملاقات وی با اوباما مسائل مربوط به توسعه همکاری‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

میدویدیف افزود: من توجه رئیس‌جمهوری آمریکا را به این مسئله جلب کردم که بر اساس یکی از شاخص‌ها، که حتی برای من هم تعجب آور بود، روسیه در رابطه با آمریکا از این کشور پیشی گرفته است و این مسئله حجم سرمایه گذاری‌هاست. سرمایه گذاری ما در تمام مدت بررسی، از حجم سرمایه گذاری آمریکا بیشتر بوده است که البته از یک سو برای سرمایه گذاران ما خوب است، ولی برای چنین اقتصاد کلانی که آمریکا دارد، شاخص چندان خوبی محسوب نمی‌شود. این به منزله آن است که توجه به سرمایه گذاری در روسیه آنقدرها نبوده است و من دقیقا در این رابطه با همتای آمریکایی خود صحبت کردم.

نظر شما :