ادعای نیویورک تایمز:

کاهش مشروط تحریم‌ها علیه ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۰۱۵۵۸ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ در بغداد در گزارشی تأکید کرد در صورتیکه ایران گام‌های موثری بردارد احتمالاً تحریم‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، جامعه بین‌الملل نتوانسته‌ است موفقیت چندانی در زمینه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کسب کند. سالها است که رهبران جهان در زمینه میزان فشارهایی که باید به ایران اعمال شود، دچار اختلاف شده‌اند و تهران با زبردستی از این اختلاف‌ها بهره‌ برده است.

از زمانیکه "باراک اوباما" بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا صدارت را بر دست گرفت، قدرت‌های اصلی جهان به طرز فزاینده‌ای تحریم‌های شدیدی را بر بانک‌ها و تجارت نفت ایران تحمیل کردند و مهم است که بعنوان دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 که این هفته در بغداد آغاز می‌شود، این انسجام حفظ شود.

دور اول مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در استانبول که ماه گذشته برگزار شد، به اندازه کافی دو طرف ایران و 1+5 را ترغیب کرد تا با برگزاری دور دوم این مذاکرات موافقت کنند.

اینبار، ایران می‌بایست پیشنهادات محسوسی درباره نگرانی‌های اصلی موجود ارائه دهد. ایران می‌تواند با تعلیق تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود که شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 پیشنهاد آنرا ارائه کرده بود، گامی در جهت یک راه‌حل بردارد.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که ایران حداقل می‌تواند غنی‌سازی تا سطح 20 درصد را متوقف کند و تأسیسات هسته‌ای فوردو را تعطیل کند که اگر ایران چنین اقدامی را انجام دهد، آمریکا و همپیمانان این کشور از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پیشنهاد می‌دهند که ذخایر اورانیوم با درصد غنای 20 درصد از ایران خارج شود و این سوخت را برای راکتور تحقیقاتی پزشکی تهران به میله‌های سوخت تبدیل می‌کنند و به ایران دربه روز کردن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کمک می‌کنند.

به نوشته این نشریه آمریکایی آنچه که ایران به دنبال آن است، پایان تحریم‌ها است. احتمالاً ایران برای ترغیب روسیه و چین به کاهش تحریم‌ها از خود به اندازه کافی انعطاف نشان خواهد داد.

نیویورک تایمز در پایان سرمقاله خود نوشت که اگر ایران گام‌های موثری بردارد، تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند که البته تا زمانیکه ایران گام‌های تغییرناپذیری برای عقب‌کشیدن از برنامه هسته‌ای اش برندارد، کاهش تحریم‌ها چشمگیر نخواهد بود و جامعه بین‌الملل قبل از آنکه ایران قول هایی بدهد، باید این مسائل را برای این کشور روشن کند.




نظر شما :