هشدار دیمیتری مدودوف

حمله به ایران و سوریه به جنگ هسته‌ای منجر می‌شود

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۰۱۴۹۱ اخبار اصلی
دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، هر گونه حمله نظامی به هر کدام از کشورهای مستقل منطقه می‌تواند یک جنگ تمام عیار هسته‌ای را رقم بزند.
حمله به ایران و سوریه به جنگ هسته‌ای منجر می‌شود

دیپلماسی ایرانی: دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، هر گونه حمله نظامی به هر کدام از کشورهای مستقل منطقه می‌تواند یک جنگ تمام عیار هسته‌ای را رقم بزند.

وی که در حال حاضر در کمپ دیوید برای شرکت در اجلاس جی 8 به سر می‌برد، قبل از آمدن به ایالات متحده با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در سن‌پترزبورگ گفت: «مسکو با مطرح شدن موضوع ایران و سوریه در اجلاس جی 8 مخالف است و آن را دخالت در امور داخلی آن کشورها می‌داند.»

وی همچنین گفت: «عملیات نظامی عجولانه علیه هر کشوری در منطقه باعث خواهد شد تا افراطیون و تندروها به قدرت برسند و این مساله برای آینده امنیت جهانی خطرناک است.»

وی همچنین گفت: «نمی‌خواهم کسی را بترسانم ولی انجام هر گونه حمله نظامی علیه هر کشوری در منطقه باعث بروز یک جنگ تمام عیار خواهد شد که حتی ممکن است به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای منجر شود. این مساله‌ای است که باید همه به آن توجه داشته باشند.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، مدودوف از توضیح بیشتر درباره اظهاراتش خودداری کرد ولی روسیه به روشنی اعلام کرده است که به هیچ وجه از جنگ نظامی علیه سوریه حمایت نمی‌کند و به هیچ عنوان موافق استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیست ولی خود را مقید به حمایت از سوریه در صورت تعرض خارجی به آن نیز نمی‌داند. برخی دیپلمات‌ها نیز ابراز عقیده‌ کرده‌اند که روسیه در جنگ احتمالی علیه ایران نیز وارد عمل نخواهد شد. با این حال مسکو به شدت با انجام هر گونه عملیات نظامی علیه سوریه یا ایران مخالف است و تا به حال نیز اجازه نداده است که پرونده این دو کشور به این مرحله برسد.

مدودوف به جای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری جدید روسیه در نشست جی 8 در ایالات متحده امریکا شرکت کرده است. روسیه تنها کشوری است که رئیس جمهوری خود را به امریکا نفرستاده است. از این رو عدم حضور پوتین در این اجلاس را به معنای بیان مخالفت صریح وی علیه سیاست‌های خصمانه و جنگ‌طلبانه امریکا قلمداد کرده‌اند.

پوتین پیش از این گفته بود که هر گونه تهدید بیشتر به خصوص تهدید نظامی علیه ایران باعث خواهد شد تا این کشور به سمت ساخت سلاح هسته‌ای متمایل شود.

در همین حال برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که اظهار نظر اخیر مدودوف مبنی بر این که حمله نظامی به هر کدام از کشورهای منطقه باعث در گرفتن یک جنگ هسته‌ای در منطقه می‌شود، به این معنا است که وی می‌خواسته به نوعی به ورود کشورهایی که داری سلاح هسته‌ای در منطقه هستند مثل پاکستان و هند و ر‍ژیم‌هایی که مشروعیت ندارند ولی از سلاح هسته‌ای به عنوان یک ابزار تدافعی دیپلماتیک استفاده می‌کنند مثل اسرائیل در چنین جنگی اشاره کند.

پیش از این نیز روسیه با هر گونه حمله نظامی به لیبی مخالفت کرده بود و ولادیمیر پوتین آن را به مثابه وقوع جنگ صلیبی در منطقه توصیف کرده بود.

روسیه تا کنون نیز دو بار از حق وتو بر سر سوریه استفاده کرده و اجازه نداده است که بیانیه‌های شدیداللحنی علیه این کشور در شورای امنیت صادر شود.

در همین رابطه ارکادی، دفورکوویچ، مسئول ارتباطات روسیه با جی 8 گفت که روسیه تلاش می‌کند بر بیانیه نهایی مجموعه جی 8 در کمپ دیوید تاثیر بگذارد و اجازه ندهد که یک بیانیه یک جانبه علیه سوریه صادر شود.

روسیه در می 2011 نیز مانع صدور بیانیه‌ای علیه سوریه در نشست سران جی 8 در پاریس شده بود. دفورکویچ در این باره گفت: «ما معتقدیم که سازمان ملل مکان اصلی طرح چنین مسائلی است و نباید در اجلاس‌هایی نظیر جی 8 چنین موضوعاتی مورد بحث قرار بگیرند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی



( ۱ )

نظر شما :