در آستانه مذاکرات بغداد

سانتریفوژ های بیشتری در ایران نصب شده است!

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۰۱۴۰۷ اخبار اصلی
در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هفته آینده در بغداد برگزار می شود، برخی دیپلمات های غربی از نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در تاسیسات زیرزمینی خبر داده اند که به نظر نمی رسد هنوز از آنها برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده شده باشد اما می تواند ایران را به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر کند.
سانتریفوژ های بیشتری در ایران نصب شده است!

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هفته آینده در بغداد برگزار می شود، برخی دیپلمات های غربی از نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در تاسیسات زیرزمینی خبر داده اند که به نظر نمی رسد هنوز از آنها برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده شده باشد اما می تواند ایران را به تولید مواد مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر کند.

این دیپلمات ها می گویند غنی سازی 20 درصدی که از 2 سال پیش در ایران آغاز شده در ماه های اخیر همچنان به قوت خود باقی بوده است، هرچند که در اواخر سال 2011 و اوایل سال جاری میلادی تا حدودی از شدت آن کاسته شده بود.

این در حالی است که روند پیشرفت برنامه های هسته ای ایران به دقت از سوی غرب و اسرائیل زیر نظر است و از سوی دیگر دور دوم مذاکرات هسته ای برای سوم خرداد در بغداد برنامه ریزی شده است.

ترغیب تهران به متوقف کردن عملیات غنی سازی با خلوص بالا اولویت 6 قدرت جهانی در مذاکراتی است که هدف آن خروج از بن بست هسته ای جمهوری اسلامی عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی که هر از چندی از سایت های هسته ای ایران بازرسی می کند، گزارش داد: برنامه های هسته ای ایران با قوت پیش می رود و تغییری ایجاد نشده است اما روند نصب سانتریفوژها ادامه دارد و در برخی از بخش ها افزایش یافته است.

گزارش آژانس در ماه فوریه نشان داده بود که ایران از اواخر سال 2011، یعنی پس از آغاز بهره برداری از تاسیسات زیرزمینی فوردو در نزدیکی قم، تولید اورانیوم غنی شده 20 درصدی را سه برابر کرده است.

رویترز به نقل از دیپلمات های دیگر در وین نیز گزارش داده است که نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ، حتی در صورتی که اورانیوم تولید نکنند، راه پیش روی ایران برای تولید سلاح هسته ای را آسان تر می کند.

انعطاف ایران

کارشناسان ادعا می کنند که ایران فعالیت های غنی سازی اورانیوم را از سال 2007 شتاب بخشیده و در حال حاضر مقادیر کافی از اورانیوم با خلوص 3.5 درصد و 20 درصد برای تولید 4 بمب هسته آی در اختیار دارد.

اما تهران همواره ادعا های غرب مبنی بر تلاش برای تولید سلاح هسته ای را رد می کند. جمهوری اسلامی تاکید دارد که هدف از غنی سازی ، اهداف صلح آمیز است اما قطعنامه های شورای امنیت بارها از ایران درخواست کرده که این عملیات را به حال تعلیق درآورد.

با این حال به نظر می رسد که ایران در مورد تعلیق غنی سازی 20 درصدی موضع منعطف تری داشته باشد. کارشناسان می گویند در صورتی که ایران این عملیات را متوقف کند، راه برای خروج از بن بست هسته ای هموار تر می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز در تازه ترین اظهارات خود در مورد ایران به اهمیت اعتمادسازی از سوی ایران اشاره کرده است. ویلیام هیگ این نکته را خاطرنشان کرده که متوقف کردن عملیات غنی سازی 20 درصدی می تواند گامی در جهت تعدیل نگرانی ها باشد.

البته شماری از تحلیلگران بر این باورند که درخواست متوقف کردن تمامی عملیات غنی سازی از ایران غیر واقع بینانه است چرا که رهبران ایران سرمایه گذاری هنگفتی در این بخش انجام داده و از آن به عنوان یک غرور ملی یاد می کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

 

نظر شما :