دیپلمات‌های عالی‌رتبه روسی در گفت‌وگو با النهار

احساس خطر کنیم از خاورمیانه می‌رویم

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۰:۲۳ کد : ۱۹۰۱۴۰۴ اخبار اصلی
لبنان متاثر از سوریه است، به ویژه حادثه طرابلس نشانه‌ای از تاثیر اوضاع سوریه بر لبنان بود، اگرچه بسیار سخت است که بگوییم کدام کانال‌ها یا شبکه‌ها عامل انتقال این تنش هستند.
احساس خطر کنیم از خاورمیانه می‌رویم
دیپلماسی ایرانی: روس‌ها از بیروت نیز مواضع خود را در برابر تحولات سوریه هماهنگ می‌کنند. بر خلاف آن‌چه در رسانه‌ها از سکوت روسیه در لبنان شاهدیم، ظواهر امر نشان می‌دهد که مسکو نسبت به لبنان نیز حساس است و خوب می‌داند که از دست رفتن جبهه لبنانی تا چه اندازه می‌تواند به مواضعش در سوریه ضربه بزند. دیگر برای همه روشن است که سوریه نقش مرگ و زندگی را در دستگاه دیپلماسی خاورمیانه‌ای مسکو دارد. این را از تحرکات دیپلماتیک روسیه از آغاز بحران سوریه به روشنی دیده‌ایم. از این رو مسکو هر آن‌چه در سوریه و محیط پیرامونی آن می‌گذرد را به دقت زیر نظر گرفته است و اجازه نمی‌دهد که خطایی تاکتیکی منجر به بروز خسارتی سنگین در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش شود.

در همین رابطه روزنامه النهار، چاپ لبنان با الکساندر زاسبکین، سفیر روسیه در لبنان و الکساندر سابرونوف، مدیر اداره امور شهروندان روسی در خارج از کشور گفت‌وگویی انجام داده و از آنها درباره اوضاع جاری در منطقه به خصوص سوریه و لبنان پرسیده است. با علم بر این که آنها نیز در کنار دیگر سفرای روسیه در خاورمیانه تلاش‌های مضاعفی را برای برگزاری نشستی درباره نقش روسیه در خاورمیانه در سن‌پترزبورگ که قرار است در پاییز برگزار شود، آغاز کرده‌اند.  

زابسکین درباره انفجارهای روز جمعه گذشته سوریه می‌گوید: «القاعده پشت آن حادثه بود. اسنادی که ما در اختیار داریم ثابت می‌کند که آن حادثه زیر نظر القاعده بود.»

وی درباره تاثیرات سوریه بر اوضاع شمال لبنان به‌ویژه طرابلس نیز می‌گوید: «لبنان متاثر از سوریه است، به ویژه حادثه طرابلس نشانه‌ای از تاثیر اوضاع سوریه بر لبنان بود، اگرچه بسیار سخت است که بگوییم کدام کانال‌ها یا شبکه‌ها عامل انتقال این تنش هستند.»

سفیر روسیه در لبنان تاکید می‌کند، القاعده به عنوان یک جریان تروریستی امنیت سوریه را تهدید می‌کند و مسئولیت حوادث تروریستی را بر عهده دارد. باید یک هماهنگی منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با آن صورت بگیرد. چنین همکاری‌ای نیز در چارچوب طرح عنان غیر ممکن نیست. این وقایع هر روز تکرار می‌شوند.  

وی درباره اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه می‌گوید: «ما به ناظران اعتماد داریم و طرح آنها را پیاده می‌کنیم. به آنها وقت می‌دهیم. این درست است که هر آن امکان دارد اتفاقی بیفتد و همه چیز تغییر کند اما در حال حاضر طرح عنان تنها طرح موجود است. نمی‌خواهیم این فرصت را از دست بدهیم.»

وی درباره نگرانی‌هایی که برخی مسئولان اروپایی مبنی بر احتمال افتادن سوریه در دام یک جنگ داخلی که این روزها بسیار بر زبان می‌رانند نیز می‌گوید: «روس‌ها از عواقب چنین حوادثی نگرانند. آنها می‌ترسند که اوضاع به گونه‌ای دگرگون شود که همان وضعیت به وجود آید. سوریه در راه‌ جدایی افتاده است. امور بسیاری برای عملی شدن طرح عنان متوقف شده است. فرصت برای توقف خشونت‌ها تا کنون به مرحله سختی رسیده است.»

سابرونوف نیز در باره وحدت اتباع روسیه در کشورهای مختلف گفت: «بر اساس برآورد ما نزدیک به 30 میلیون روسی در کشورهای غربی زندگی می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم که از طریق کنفرانس‌های دوره‌ای منطقه‌ای وحدتی در میان آنها ایجاد کنیم.»

وی درباره بازتاب بهار عربی بر حضور روسیه در خاورمیانه نیز می‌گوید: «در صورت بروز تهدیدی سخت، ما خاورمیانه را ترک می‌کنیم. ما تلاش می‌کنیم روابط خود را با همه سازمان‌های منطقه‌ای به استثنای مجموعه‌های تروریستی که امنیت و ثبات روسیه و به طور عمومی همه را تهدید می‌کند، گستردش دهیم.»

سابرونوف همچنین گفت: «چنین تهدیدی همچنان متوجه روسیه هست. ما هم تروریست داریم و به شدت آن را رد می‌کنیم.»

درباره لبنان نیز گفت: «روسیه امیدوار است که امور در طرابلس به آرامش برسد و اوضاع کنترل شود. نیروهای لبنانی توانایی تحقق این هدف را دارند. سازمان‌های امنیتی نیز می‌توانند تحرکات لازم برای تامین امنیت را انجام دهند. اما این که گفته می‌شود عناصری از القاعده در لبنان هستند و می‌شنویم که برخی مسئولان مورد اتهام همکاری با آنها هستند را نمی‌توانیم نظری در این رابطه بدهیم ولی ما هم چیزهایی را می‌شنویم.»

وی سپس درباره برخورد دولت لبنان با القاعده می‌گوید: «برخورد دستگاه قضایی واقعیت‌های بسیاری را روشن خواهد کرد. ما تلاش‌هایی که برای مبارزه با القاعده می‌شود را تایید می‌کنیم. شاید بهتر باشد بگوییم که حوادث طرابلس خیلی محدود بود و زود تمام شد. تا کنون مشاهده کرده‌ایم که هیچ کدام از نیروهای سیاسی رغبت به شعله‌ور کردن فتنه داخلی نداشته‌اند. به طور خلاصه بگوییم که رفتار دولت لبنان خیلی خوب بوده است.»

 

نظر شما :