دوحه با هماهنگی واشنگتن بهار عربی را اداره می‌کند

عربستان ناخرسند از تحرکات منطقه‌ای قطر

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۰۱۳۷۹ آسیا و آفریقا
شورای همکاری خلیج فارس به اطلاعات دقیق و قابل استنادی دست یافته که نشان می‌دهد دوحه با هماهنگی واشنگتن اداره پرونده‌های تونس و لیبی را بر عهده گرفته است و کمک می‌کند که اسلام‌گرایان در این کشورها در اداره امور کشورشان موفق شوند.
عربستان ناخرسند از تحرکات منطقه‌ای قطر
دیپلماسی ایرانی: رفتارهای قطر در سیاست‌های مرتبط با خاورمیانه نگرانی‌های بسیاری را موجب شده است. بسیاری از نقش قطر در تحولات منطقه و گرداندن سناریوهای مرتبط با آن نگرانند و حتی کشوری مثل عربستان که ادعای بسیاری در نفوذ در کشورهای عربی دارد از بسیاری از تحرکات آن ناخرسند است.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، یک دیپلمات عربی گفت که قطر طرح سیاسی را با هماهنگی واشنگتن دنبال می‌کند که بر اساس آن بهار عربی را مطابق دستورالعملی که خود نقش نخست منطقه عربی را داشته باشد، پیش می‌برد. هدف قطر در حال حاضر این است که کمک کند اسلام‌گرایان به حکومت برسند و در تجربه اداره امور کشورشان موفق شوند.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد، شورای همکاری خلیج فارس به اطلاعات دقیق و قابل استنادی دست یافته که نشان می‌دهد دوحه با هماهنگی واشنگتن اداره پرونده‌های تونس و لیبی را بر عهده گرفته است و کمک می‌کند که اسلام‌گرایان در این کشورها در اداره امور کشورشان موفق شوند.

وی همچنین گفت: «کشوری که بیش از همه از نقش آفرینی‌های قطر ناخرسند است، عربستان سعودی است که اکنون می‌بیند قطر نه تنها به دنبال نفوذ در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است بلکه می‌خواهد در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز نفوذ کند و نقش‌آفرینی داشته باشد.»

منابع آگاه نیز می‌گویند که عربستان به طور رسمی از روابط قطر با اخوان المسلمین نگران است و اعتقاد دارد که این رابطه باعث شده تا فعالیت‌های اخوانی‌ها علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس افزایش یابد.

این منابع همچنین گفتند که عربستان سعودی بارها از قطر خواسته است تا جلوی تحرکات "برخی افراد مشکوک" در داخل کشورش را بگیرد چرا که فعالیت آنها امنیت عربستان سعودی را به خطر می‌اندازد.

سلمان العوده، یکی از شاهزادگان عربستانی در این باره گفت: «جریان النهضه عربستان که مرجعیت فکری‌اش جنبش النهضه تونس است در جایی در نزدیکی قطر فعالیت خود را دنبال می‌کند و این جریان شماری از رهبران خود را به این کشور فرستاده و با بسیاری از رهبران جوان النهضه تونس دیدار داشته است.»  

بر اساس آن‌چه قابل برداشت است، روابط تونس با قطر بسیار قوی شده است و از این مساله عربستان به شدت ناخرسند است. به گونه‌ای که از این که تا کنون راشد الغنوشی، رهبری جنبش النهضه به این کشور سفر نکرده و تنها به اعزام حمادی الجبالی، نخست‌وزیر وابسته به خود به ریاض اکتفا کرده است. موضوعی که باعث گلایگی بسیار عربستان شده است. از سوی عربستان نیز تنها شخصیتی که تا کنون به تونس سفر کرده عائض القرنی، مفتی عربستانی است که جنبش النهضه تونس همانند سفر یوسف القرضای هیچ اهمیت به او نداد.

یک دیپلمات عربی در این باره گفت: «چشم قطر به تجربه حکومت‌داری جنبش النهضه دوخته شده و تلاش می‌کند تضمینی برای پیروزی جنبش النهضه در انتخابات پیش رو به دست آورد. اما درباره اکثریتی که می‌تواند باعث تقویت احزاب میانه‌رو شود و باعث شود تا تجربه مدرنیته سابق ادامه یابد نیز برای قطری‌ها نگرانی وجود دارد.»

البته اظهارات این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، برای فعالان سیاسی و کارشناسان مسائل تونس چیز تازه‌ای نیست. آنها مدت‌ها است که می‌دانند، قطر خود را در امور داخلی کشورشان دخالت می‌کند و نقشی به سزا در انتخابات اکتبر 2011 داشته است. قطر در انتخابات به گونه‌ای رفتار کرد که به رغم این که انتخابات آزادانه برگزار شد و روند دموکراسی تا کنون به خوبی ادامه یافته اما ثابت شده است که چندان هم از دستورالعمل‌های خارجی یعنی عربی – امریکایی به دور نیست. بسیاری از خود می‌پرسند که چه شد راشد الغنوشی، رهبر جنبش النهضه در بحبوحه انتخابات به دوحه سفر کرد و پس از پیروزی در انتخابات نیز به واشنگتن رفت. مخالفان او می‌گویند سفر اول برای آماده‌سازی فضا برای پیروزی حزب النهضه در انتخابات بود و سفر دوم نیز همان طور که عبدالرحمن راشد، روزنامه‌نگار مشهور نزدیک به عربستان گفت، برای مطمئن ساختن امریکا بود.

در این میان آن‌چه تونسی‌ها را شوکه کرده است، نقش قطر در گرداندن انتخابات پیش روی تونس در بهار 2013 است که قرار است کشور از دوره انتقالی به دوره قانونی‌اش بر اساس قانون اساسی جدید، مبتنی بر فعالیت نهادهای مدنی و اصول دموکراتیک انتقال یابد.

اما این فقط مختص به النهضه نیست که برای مشورت گرفتن رهبران آن دائما به قطر سفر می‌کنند، الباجی قائد السبسی، نخست‌وزیر سابق که از او به عنوان احمد بورقیبه دوم تونس یاد می‌کنند نیز سفرهای مکرری را به دوحه داشته و با هماهنگی قطر تلاش کرده است که احزاب چپ و سکولار را به دور خود جمع کند. وی که طرفداران بسیاری در تونس دارد در آخرین نشست خود در شهر ساحلی المنستیر، زادگاه احمد بورقیبه، توانست 10 هزار نفر از فعالان و چهره‌های سیاسی تونسی را به دور خود جمع کند و برای آنها سخنرانی کند و از آینده فعالیت‌های سیاسی کشورش بگوید. حرکتی که باعث نگرانی جنبش النهضه شد و گفته می‌شود به زودی قطب دوم سیاسی تونس در برابر النهضه را تاسیس خواهد کرد. معمولا قائد السبوسی پس از دوحه به واشنگتن نیز می‌رود مساله‌ای که باعث شده است تا بسیاری میان سفر او به دوحه با سفرهایش به واشنگتن ارتباطاتی را جستجو کنند.

روابط قطر با تونسی‌ها بیش از حد تصور است. به گونه‌ای که امیر قطر تنها رهبر عربی شورای همکاری خلیج فارس بود که در سالگرد سرنگونی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری تونس در 14 دسامبر 2011 در تونس حاضر شد.

با این حال بسیاری بر این باورند اگر چه حضور و نفوذ کشورهای خارجی در تونس مشهود است اما روند دموکراتیک کشور همچنان ادامه خواهد یافت و این کشور به یک چارچوب منظم دموکراتیک خواهد رسید.

 

نظر شما :