انگلیس و فرانسه بررسی می کنند

پیامد تحریم بیمه تانکر های حامل نفت ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۰۱۳۵۶ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به تحریم های فزاینده ای که علیه ایران اعمال می شود، گفت: ما فشار تحریم ها را زیاد کرده ایم اما در عین حال باید پیامد های آن برای بهای نفت و اقتصاد جهانی را نیز مد نظر داشته باشیم و بین این دو نگرانی توازن ایجاد کنیم.
پیامد تحریم بیمه تانکر های حامل نفت ایران

دیپلماسی ایرانی: در هفته گذشته برخی دیپلمات های غربی از تلاش انگلیس برای به تعویق انداختن تحریم های اتحادیه اروپا علیه بیمه تانکر های حامل نفت ایران خبر دادند. به گفته آنها پیامد های اقتصادی ناشی از عدم بیمه تانکر های حامل نفت ایران ، لندن را بر آن داشته تا دوستان اروپایی خود را برای به تعویق انداختن این تحریم ها به مدت دست کم 6 ماه تحت فشار قرار دهد.

به دنبال انتشار این خبر، اتحادیه اروپا اعلام کرد که در نشست ماه جاری، مساله تحریم نفتی ایران را بررسی نمی کند. با خارج شدن موضوع ایران از دستور کار این نشست، اکنون ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرده است که انگلیس و فرانسه در حال بررسی پیامد های تحریم بیمه ای تانکر های حامل نفت ایران بر تجارت با کشور های غیر اروپایی هستند.

هیگ در بخش دیگری از اظهارات خود درخواست لندن از بروکسل برای به تعویق انداختن تحریم بیمه ای تانکر های حامل نفت ایران را تایید کرده و خاطرنشان ساخت کشور های اروپایی در حال بررسی این موضوع هستند که تحریم ها را از 11 تیرماه اعمال کنند یا آن را به تعویق بیاندازند.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اظهار داشت: دلیل اینکه ما این موضوع را به صورت جداگانه بررسی می کنیم ابراز نگرانی کشور های خارج از اتحادیه اروپا از پیامد این تحریم ها بر تجارتشان است. این عاملی است که موجب شده انگلیس به همراه فرانسه میزان جدی بودن پیامد تحریم ها را بررسی کند.

هیگ که کشورش پیش از آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را در پاییز گذشته به تصویب رسانده ، با اشاره به تحریم های فزاینده ای که علیه ایران اعمال می شود، خاطرنشان کرد: ما فشار تحریم ها را زیاد کرده ایم اما در عین حال باید پیامد های آن برای بهای نفت و اقتصاد جهانی را نیز مد نظر داشته باشیم و بین این دو نگرانی توازن ایجاد کنیم.

به گزارش رویترز، خودداری از بیمه تانکر های حامل نفت ایران که قرار است کمتر از 2 ماه دیگر اعمال شود، بازار مالی لندن که یکی از بزرگترین بازار های مالی در جهان به شمار می رود را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که لندن قطب بیمه گذاری دریایی نیز به شمار می رود.

از سوی دیگر ایران روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت به بازار های آسیایی صادر می کند. 4 خریدار بزرگ نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، اکنون به دنبال بیمه گذاران جایگزین شرکت های بیمه لندن هستند تا بتوانند خدمات بیمه ای برای تانکر های حامل نفت ایران دریافت کنند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که انتشار خبر هایی در زمینه احتمال موافقت اتحادیه اروپا با به تعویق انداختن تحریم نفتی ایران آن هم در آستانه مذاکرات هسته ای در بغداد، نشانه ای ترغیب کننده برای تهران به شمار می رود تا در این گفت و گو ها گامی رو به جلو در جهت تعدیل نگرانی ها بر سر فعالیت های هسته ای بردارد.

استراتژی دو سویه غرب که همواره در مورد ایران به کار گرفته شده در این مورد نیز نمایان است. از سویی انگلیس که رهبری تلاش ها برای تحریم مضاعف جمهوری اسلامی را بر عهده داشته، اکنون برای به تاخیر افتادن تحریم ها تلاش می کند و از سوی دیگر ادعا هایی در مورد برنامه های هسته ای نظامی ایران در سایت پارچین مطرح می شود. این در حالی است که  زمان این تحولات به برگزاری دومین نشست ایران با گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) نزدیک است و طراحی این استراتژی به گونه ای است که در کنار اعمال فشار برخی مشوق ها نیز به ایران ارائه شود تا رویکرد خود را در پرونده هسته ای تغییر دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

نظر شما :