طرابلس ناقوس جنگ را به صدا در آورد

بیروت ملتهب از ناآرامی های دمشق

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۰۱۳۴۱ اخبار اصلی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با محمد شریعتی دهاقان، رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه، دراره تاثیر بحران سوریه بر لبنان
بیروت ملتهب از ناآرامی های دمشق
دیپلماسی ایرانی: لبنانی‌ها نگرانند. نگران از این که بحران حل نشده سوریه به خاک کشورشان سرریز شود. نگرانی آنها زمانی بوی واقعیت به خود گرفت که در طرابلس بوی باروت از همه نقاط شهر استشمام شد. وضعیت آن چنان بغرنج شد که ارتش لبنان چاره‌ای ندید جز این که وارد شهر شود تا جلوی درگیری‌های بیشتر را بگیرد. منابع خبری گزارش داده‌اند که نیروهای ارتش در تمامی خیابان‌های شهر پراکنده شده‌اند و کاملا کنترل شهر را به دست گرفته‌اند. لبنانی‌ها به روشنی می‌گویند که بحران سوریه اکنون به پشت دروزهای کشورشان رسیده است. به جرات می‌توان گفت این روزها همه رهبران سیاسی لبنانی از این که کشورشان درگیری داخلی تازه‌ای را آغاز کند، نگرانند. شاید برای همین است که از تندروترین مخالف نظام سوریه تا نزدیک‌ترین دوست آن اظهار نظری درباره آن‌چه در سوریه می‌گذرد، نمی‌کند. در این رابطه دیپلماسی ایرانی با محمد شریعتی دهاقان، رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه، گفت‌وگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:

 

اگر بحران سوریه مدیریت نشود، ممکن است که ادامه این بحران به داخل لبنان هم کشیده شود. به نظر شما تا چه اندازه لبنان از این لحاظ آسیب‌پذیر بوده و چه هزینه‌هایی برای لبنان در برخواهد داشت؟

 

طرف‌های لبنان و تمامی گروه‌های سیاسی که مخالف یا موافق نظام سوریه هستند، تلاش کرده‌اند که بیروت را از حوادث سوریه دور نگه دارند و بسیاری از کسانی که در دست اندر کار هستند نیز سیاست اعلام شده دولت فعلی لبنان با عنوان دور کردن لبنان از مسائل سوریه را عملا پذیرفته‌اند. مخالفان دولت را متهم می‌کنند که به سیاست اعلامی عمل نمی‌کند و نیروهای ارتش و امنیت در مرزها به نفع نظام سوریه عمل می‌کنند. به ویژه در مورد دزدیده شدن افراد مخالف نظام سوریه در بیروت هشدار دادند و گفته شده که افراد سرشناس مخالف در بیروت ربوده شده و به سوریه بازگردانده شدند که دولت لبنان حساسیت لازم را در این مورد به خرج نداده است. اما سیاست دور بودن از مسائل سوریه بسیار حساس است. چندی پیش لبنان اعلام کرده بود که در سمینار مربوط به دوستان سوریه شرکت می‌کند، ایران نیز قصد داشت تا سمیناری برای طرفداران نظام سوریه برگزار کند، اما لبنان این دعوت را نپذیرفت، یعنی موضع لبنان به گونه‌ای است که مانند ایران طرفداری از حکومت بشاراسد را به صراحت نشان نمی‌دهد. اما جریان 14 مارس این حکومت را متهم می‌کند که گرچه به شکل علنی از نظام بشاراسد حمایت نمی‌کند، ولی در عمل شاهد حمایت آنها از حکومت بشاراسد هستیم.

 

در موقعیت حساس منطقه‌ای سوریه، مساله مهم برای حل بحران چیست؟

 

مساله مهم در این موقعیت به نتیجه رسیدن طرح کوفی عنان است که همه به دنبال این هستند تا به نتیجه برسد.  کوفی عنان اقرار کرده است که این طرح تا به امروز نتایجی در بر نداشته و نیروهای ارتش از شهرها  بیرون نیامده‌اند، تیراندازی از سوی حکومت همچنان ادامه دارد، به ویژه شب‌ها که ناظرین ملل به مقر خود و یا دمشق بازمی‌گردند، نظام بشار اسد شهرها را مورد حمله قرار می‌دهد.

 

کوفی عنان نیز اعلام کرده است اگر طرح جایگزینی وجود دارد من اعلام شکست می‌کنم، ‌اما به دلیل آنکه طرح جایگزینی وجود ندارد بنا بر این شده است که تعداد 170 ناظری که در سوریه حضور دارند، به 300 نفر افزایش پیدا کنند. امریکا و غرب تلاش کرده‌اند که با افزایش محاصره اقتصادی برای سوریه از نظر سیاسی فرصت لازم به کوفی عنان داده شود.

 

ورود القاعده در انفجارها و عملیات‌ها در سوریه نیز از موضوعات دیگری است که مورد توجه واقع شده است. برخی از مخالفان به حکومت بشاراسد اعترض کرده‌‌اند که سرنخ‌هایی با القاعده دارد. به ویژه زمانی که عملیات‌هایی در عراق اتفاق می‌افتاد، پایگاه القاعده در سوریه بود. بنابراین نظام بشاراسد را متهم به هماهنگی با آنها می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که القاعده هیچ‌گونه ارتباطی با حکومت بشاراسد ندارد و با اجرای این عملیات‌ها تنها اوضاع را دراین کشور پیچیده‌تر کرده و افق راه حل را برای گذر از بحران بسیار دشوار کرده است. اگر مخالفان بشار اسد به وحدتی برسند ممکن است قدرتی داشته باشند و حتی شاید بتوانند مذاکره‌ای با نظام بشار اسد داشته باشند. اما اگر به وحدت نرسند موضوع سوریه همچنان لاینحل باقی خواهد ماند.

 

آمدن مردم و تظاهرات آنها مساله سوریه را زنده نگه داشته است تا زمانی که یا راه‌ حل نظامی و یا با راه‌ حل سیاسی این بحران حل شود.

 

با توجه به پیوستگی قومی و مذهبی که میان مردم لبنان و سوریه وجود دارد. آیا با سکوت لبنان در مقابل بحران سوریه شاهد طولانی شدن این روند نخواهیم بود؟

 

بله، مشکل در همین است. چرا که لبنان هیچ‌گونه راهی با خارج جز از راه سوریه ندارد. البته  از سوی دیگر اسرائیل وجود دارد که لبنان با آنها رابطه سیاسی و اقتصادی ندارد. بنابراین از نظر جغرافیایی، سیاسی به دلیل وجود احزاب قوی موافق بشاراسد همچون حزب‌الله و همچنین وجود احزاب قوی مخالف مظام سوریه همانند حزب مستقبل و رفیق حریری 14 مارس، در مجموع وضعیت لبنان را بسیار حساس کرده است و  اینکه بتواند جدای از مسائل سوریه حرکت کند، سبب بروز مشکلاتی شده است، اما به نظر می رسد که تمامی کشورهای منطقه علاقه دارند تا لبنان آرام باشد حتی عربستان سعودی به دلیل سرمایه گذاری‌هایی که در این کشور کرده، علاقه ندارد تا در این کشور درگیری شود. اما احتمال دارد که اگر وضعیت سوریه از نظر سیاسی و یا طرق دیگری حل نشود، بحران به لبنان کشیده شود و مشکلات سوریه در لبنان جلوه‌گر شود.

 

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 14


نظر شما :