چرا نامزدهای جنجالی انتخابات همه رد صلاحیت شدند

مصری‌ها در شوکی تازه

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۷ کد : ۱۹۰۰۰۶۷ اخبار اصلی
مصر همچنان روزهای سختی را می گذراند. یک انقلاب با این همه مشکلات و این همه دخالت‌ها باعث شده تا مردم مصر طعم انقلاب را چندان احساس نکنند.
مصری‌ها در شوکی تازه
دیپلماسی ایرانی: مصر همچنان روزهای سختی را می گذراند. یک انقلاب با این همه مشکلات و این همه دخالت‌ها باعث شده تا مردم مصر طعم انقلاب را چندان احساس نکنند. در حالی که تنها کمتر از دو هفته از اعلام نامزدی خیرت الشاطر، نماینده اخوان المسلمین و عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت دوران مبارک و معاون وی می‌گذشت و جامعه مصر در شوک نامزدی آنها اوضاع را سبک و سنگین می‌‌کرد، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر این دو تن به همراه انور نور، نامزد حزب الغد، یکی از مطرح‌ترین احزاب مخالف مبارک و حازم ابواسماعیل، نماینده سلفی‌ها را رد صلاحیت کرد تا مصری‌ها باز هم شوکه شوند و عرصه آشفته سیاسی مصر بیش از هر زمانی آشفته‌تر شود.

انتخابات ریاست جمهوری برای مصری‌ها اتفاقی مهم و مفصلی برای انتقال قدرت از نظامیان به سیاستمداران محسوب می‌شود. اما با تصمیم‌های تازه‌ای که گرفته شده بعید نیست فضای انتخاباتی پیش رو چندان به سمت آرامش متمایل شود. این دوره انتقالی برای مصری‌ها حکم مرگ و زندگی را دارد، به ویژه که تا کنون چند بار شاهد حرکت‌های خشونت‌آمیز از سوی طیف‌های مختلف سیاسی و قومی بوده‌اند و از سوی دیگر رقابت‌های سیاسی نیز با آمدن اسلام‌گرایان تندرو به میدان سیاست رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. از این رو بیم آن می‌رود که بدین ترتیب مصر وارد مرحله بسیار سخت و غیر قابل جبرانی شود که نتوان آینده‌ای برای آن پیش‌بینی کرد. به ویژه که عمده رقابت‌های سیاسی در حال حاضر حول محوریت طرفداران مبارک، اسلام‌گرایان و سکولارها می‌گردد.

فاروق سلطان، رئیس کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر روز شنبه شب اعلام کرد، از میان 23 نامزد ریاست جمهوری 10 نفر رد صلاحیت شده‌اند که این افراد می‌توانند ظرف 48 ساعت اعتراض خود را اعلام کنند.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، خبرگزاری رسمی مصر حازم ابواسماعیل به دلیل این که مادرش تابعیت امریکایی داشته و بر اساس قانون انتخابات فرد نامزد این پست باید از پدر و مادری هر دو مصری باشد، رد صلاحیت شده است. ابو اسماعیل در اعتراض به این رد صلاحیت گفته است که قربانی یک توطئه سیاسی شده است. اما کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر گفته که وی بر اساس مستندات رسمی که ثابت می‌کند مادرش امریکایی است، رد صلاحیت شده است.

نزار غراب، وکیل ابو اسماعیل در این باره گفت: «پیش‌بینی می‌کنم که ظرف ساعات آینده بحران بزرگی سراسر مصر را فرا بگیرد.»

خیرت الشاطر، یکی از رهبران اخوان المسلمین نیز به دلیل برخورداری از پرونده قضایی رد صلاحیت شده است. سخنگوی اخوان المسلمین گفته است که نسبت به این تصمیم اعتراض خواهد کرد.

عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت مبارک و معاون او در روزهای آخر دوران حکومتش که با اعلام نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری مصر جنجال گسترده‌ای در افکار عمومی و عرصه سیاسی این کشور به وجود آورد از دیگر رد صلاحیت شدگان بود. وکیل عمر سلیمان نیز گفته است که نسبت به این حکم اعتراض می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری مصر که بی‌شک حساس‌ترین رقابت انتخاباتی در تاریخ سیاسی مصر محسوب می‌شود، قرار است در ماه می برگزار شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به واسطه رقابت سنگین نامزدهای انتخاباتی این انتخابات به دور دوم کشیده شود. در میان افراد تایید صلاحیت شده چهره‌های مطرحی چون عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه اسبق مصر و عبدالمنعم ابو الفتوح، یکی از اعضای جدا شده اخوان المسلمین که سال گذشته میلادی پس از اعلام تصمیمش بر حضور در این انتخابات از عضویت در این جنبش استعفا داد، حضور دارند.

ابو اسماعیل، تندروترین نامزد انتخابات مصر محسوب می‌شود که طرفدرانش هفته گذشته مرکز کمیته انتخابات را تصرف کرده بودند که با دخالت پلیس و نیروهای امنیتی مجبور به تخلیه محل شدند.

درباره شاطر نیز کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری گفته است که وی متهم به دست داشتن در چند پرونده جنایی است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که رد صلاحیت او به دلیل نفوذ گسترده سیاسی او در جامعه سیاسی مصر بوده است و بیم آن می‌رود که حرکت سیاسی کشور را از آن‌چه بسیاری از دست‌اندرکاران عرصه سیاسی مصر از جمله نظامیان انتظار آن را دارند، منحرف کند. مراد محمد علی، مدیر تبلیغات شاطر در این باره گفت: «به هیچ وجه از حقمان برای شرکت در انتخابات کوتاه نمی‌آییم. عده‌ای در صدد بازگرداندن نظام قدیم در مرحله آخر دوران انتقالی هستند که ما به هیچ وجه با آنها کنار نمی‌آییم.»

شاطر ساعاتی پیش از اعلام رد صلاحیتش به انتقاد از عمر سلیمان پرداخته بود و ثبت نام او در لحظات آخر را توهین به ملت مصر دانسته بود.

درباره رد صلاحیت سلیمان نیز گفته شده است که وی به دلیل این که نتوانسته در یکی از استان‌ها تایید هزار رای دهنده را کسب کند، رد صلاحیت شده است. بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد انتخابات باید حمایت 30 نماینده مجلس یا هزار رای دهنده در حداقل 15 استان را به دست آورده باشد.

 

نظر شما :