این بار قرعه به نام بانک اسلامی نور افتاد

پسر حاکم دوبی تحت فشار تحریم های ایران

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۸۹۸۴۸۸ اخبار اصلی
برخی بر این باورند که موافقت بانک اسلامی نور در دوبی با قطع روابط با ایران یکی از عواملی بوده که به یکباره کاهش بی سابقه ارزش ریال را زمینه سازی کرد.
پسر حاکم دوبی تحت فشار تحریم های ایران
دیپلماسی ایرانی: خزانه داری آمریکا چندی پیش بانک اسلامی نور در دوبی را هدف قرار داده است تا روابط خود را به ایران قطع کند. به گزارش مقامات خزانه داری، این بانک یکی از راه های اصلی بود که به تهران کمک می کرد تحریم ها را دور زده و به فروش نفت ادامه دهد.

این در حالی است که این اقدام می تواند بسیار حساسیت زا باشد، چرا که بانک اسلامی نور متعلق به دولت محلی دوبی است که روابط نزدیکی با آمریکا دارد وبه طور کلی امارات متحده عربی یکی از دوستان ایالات متحده در خلیج فارس به شمار می رود. از سوی دیگر رئیس بانک اسلامی نو این بانک را پسر حاکمیت دوبی خطاب می کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نور در اواسط ماه دسامبر موافقت کرد تا راه دستیابی ایران به ارز خارجی از طریق فروش نفت را ببندد. برخی آمار نشان می دهد که این بان در سال گذشته میلادی به تسهیل فروش 60 درصد صادرات نفتی جمهوری اسلامی کمک کرده است. بنابراین گزارش، آمریکا بانک اسلامی نور را هدف قرار داد زیرا این بانک سود نفتی را از طریق موسسه هایی که تحت تحریم آمریکا و اروپا قرار داشتند مانند بانک ملی و صادرات، به ایران باز می گرداند.

قطع روابط نور و کاهش ارزش ریال

اما یک هفته پس از قطع مبادله های بانک اسلامی نور با ایران، ارزش ریال در ایران خدود 12 درصد در مقابل دلار سقوط کرد و با ادامه روند کاهش ارز پول رایج ایران، مردم برای خرید طلا و ارز هجوم بردند که نتیجه آن افزایش بی سابقه قیمت ارز و طلا در بازار بود.

هرچند گفته می شود که دلیل ارزش کاهش ریال، ثمربخشی تحریم های بین المللی علیه ایران و تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی بوده است اما یکی دیگر از دلایل آن نیز به اقدام بانک نور باز می گردد.

برخی بر این باورند که موافقت بانک اسلامی نور در دوبی با قطع روابط با ایران یکی از عواملی بوده که به یکباره کاهش بی سابقه ارزش ریال را زمینه سازی کرد.

به گفته تحلیلگران نور یکی از مهمترین کانال هایی بود که ایران از طریق آن به درآمد نفتی دست می یافت. سخنگوی بانک اسلامی نور در این زمینه می گوید: نور به عنوان یک بانک در امارات متحده عربی،از قوانین بانک مرکزی امارات تبعیت می کند.

این در حالی است که در قانون تحریم های جدید آمریکا در صورتی که بانک ها یا موسسه های مالی خارجی با بانک های تحریم شده ایرانی همکاری کنند، از فعالیت در ایالات متحده منع می شوند. اما نور در سال گذشته میلادی در زمانی که اغلب بانک های جهانی از ایران فاصله می گرفتند، مرکز تجارت نفتی ایران قلمداد می شد.

اهمیت بانک اسلامی نور در مبادله های نفتی ایران پیش از موافقت این بانک با پیروی از تحریم ها به اندازه ای بود که هند نیز تصمیم داشت مشکل پرداخت پول نفت به ایران را از این طریق هند کند. تحریم سیستم های بانکی موجب شد که هند در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران داشته باشد و همچنان نیز چشم انداز پرداخت پول نفت به ایران از سوی هند با توجه به تحریم ها مبهم است. چندی پیش یکی از مقامات هندی اعلام کرده بود در صورت یکه دهلی نو بتواند در بانک اسلامی نور حسابی داشته باشد، از این طریق مشکل پرداخت پول نفت حل خواهد شد. اما اکنون با قطع رابطه بانک نور با ایران این کانال نیز از بین رفته است.

توجه به امارات متحده عربی

بانک نور از جمله عواملی بود که توجه آمریکا را به امارات متحده عربی به عنوان یک جبهه کمک کننده به تحریم ایران جلب کرد. امارات متحده عربی از ترکیب 7 پادشاهی شامل دوبی و ابوظبی ایجاد شده و در 35 مایلی ایران در تنگه هرمز واقع شده است. از سوی دیگر تا چندی پیش دوبی قطب تسهیل تجارت و واردات برای ایران محسوب می شد و نقش آن حتی از نقشی که هنگ کنگ برای چین ایفا می کرد نیز پررنگ تر بود.

در سال های اخیر، خانواده آل نحیان در امارات متحده عربی که ساکن ابوظبی هستند، با توجه به روابط نردیک خود با آمریکا در راه تحریم جمهوری اسلامی همکاری خوبی داشته است. دولت امارت اخیرا قوانین صدور ریزا برای اتباع ایرانی را سخت تر کرده و بانک مرکزی امارات نیز ارائه اعتبار نامه ها به تاجران ایرانی را محدود تر کرده است. در واقع ابوظبی در مقابل امتیاز هایی که خانواده آل مکتوم در دوبی در تجارت با ایران اعطا کرده اند، نقش تعدیل کننده دارد.

این در حالی است که تا پایان سال گذشته میلادی بانک اسلامی نور در دوبی که ریاست آن بر عهده شیخ احمد بن محمد بن رشید آل مکتوم ، پسر حاکم دوبی است، ریسک تبدیل شدن به نخستین موسسه مالی خارجی تحریم شده به واسطه همکاری با ایران را تحمل می کرد. در آن زمان مقامات خزانه داری آمریکا مبادله های مالی ایران در بخش انرژی با این بانک را زیر نظر داشتند و بارها نگرانی های خود را با مقامات این بانک و خانواده های سلطنتی دوبی و ابوظبی در میان گذاشته بودند.

البته مدیریت بانک اسلامی نور در اواسط ماه دسامبر با درخواست آمریکا مبنی بر قطع همکاری خود با موسسه های مالی تحریم شده ایران موافقت کرد و به این ترتیب ریسک تحریم را از بین برد.


تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

نظر شما :