حمله انتحاری به کنگره آمریکا ناکام ماند

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۸۹۸۰۹۹ سرخط اخبار
ماموران اف بی آی حمله ای انتحاری در واشنگتن را خنثی کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، اف بی آی توطئه یک مرد بیست و نه ساله مغربی را برای حمله انتحاری به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن خنثی کرد. مظنون یک مرد بیست و نه ساله مغربی است که پس از بازداشت برای تفهیم اتهام به دادگاه روانه شده است.

منابع مطلع می گویند توطئه برای حمله انتحاری در کنگره آمریکا در واشنگتن زمانی فاش شد که وی برنامه خود را برای یک مامور مخفی فاش کرد. برایان تاد خبرنگار سی ان ان در الکساندریای ویرجینیا گزارش داد: مظنون امین الخلیفی بیست و نه ساله نام دارد که در الکساندریای ویرجینیا زندگی می کرده است.

اتهام وی تلاش برای استفاده از یک سلاح کشتار جمعی علیه یکی از ساختمان های متعلق به دولت فدرال آمریکا است. بر اساس مدارکی که دادگاه منتشر کرده الخلیفی تلاش داشته است با یک اسلحه آ کا چهل و هفت مردم آمریکا را به رگبار ببندد و در رستورانی که در واشنگتن دی سی انتخاب کرده بود، با بمب هدف حمله انتحاری قرار دهد. این اطلاعات را دادگاه از یک مامور مخفی که الخلیفی به وی این اطلاعات را داده بود به دست آورده است.

بر همین اساس وی مواد منفجره ای به عنوان نمونه از آنچه در حمله می خواست استفاده کند در دست داشته است و برای انتخاب بهترین مکان برای حمله فعالیت های بازرسی و انتخاب انجام داده بود و همچین مواد منفجره مورد نیاز برای بمبگذاری را خریداری کرده بود. این منبع اطلاعاتی به سی ان ان گفت وی تلاش داشته است تا یک مقر نظامی و یک رستوران را همزمان هدف قرار دهد.

بر اساس اطلاعاتی که این مامور مخفی داده است الخلیفی سپس تصمیم گرفت به جای رستوران یک ساختمان دولتی یعنی ساختمان کنگره در واشنگتن را هدف قرار دهد و برای این کار آزمایش انفجار بمب با استفاده از کار گذاشتن تلفن همراه به عنوان چاشنی در بمب را انجام داد که این آزمایش وی موفقیت آمیز بود و الخلیفی خود را برای انفجار بزرگتری آماده می کرد.

الخلیفی روز هفده سپتامبر را برای عملیات خود انتخاب کرده بود که اف بی آی وی را بازداشت کرد.

اف بی آی در تشریح نحوه دستگیری فرد مظنون اعلام کرد که به وی یک جلیقه انفجاری و اسلحه که قابلیت عملکرد نداشته داده بود در حالی که الخلیفی فکر می کرد این منابع را از القاعده تحویل گرفته است.

الخلیفی با جلیقه انفجاری و اسلحه به سمت کنگره در واشنگتن در حال حرکت بود تا با مامورانی از القاعده دیدار کند که اف بی آی وی را بازداشت کرد.

اف بی آی اعلام کرد وی را از ماه ها پیش تحت تعقیب داشته اما در ماه دسامبر از طریق مامور مخفی متوجه شده وی به سمت آغاز برنامه ریزی برای حمله حرکت کرده است.

امین الخلیفی به صورت غیر قانونی در شمال ویرجینا زندگی می کرده است، مامور مخفی اف بی آی گفت وی دیدگاه های افراطی داشته اما معتقد است که فعالیت وی انفرادی بوده است.

دو هفته پیش رابرت مولر رئیس اف بی آی گفته بود که نگرانی فزاینده ای از اقدامات انفرادی تروریست ها که به گرگ های تنها مشهور هستند احساس می شود.

رابرت مولر گفت: در دوماه اخیر ما فعالیت های فزاینده گرگ های تنها را که عضو گروه های شناخته شده ای نیستند و تنها فعالیت می کنند شاهد هستیم زیرا آنها می توانند با استفاده از اینترنت آموزش ببینند و به تنهایی فعالیت کنند.

در دو سال گذشته دو تن در واشنگتن بازداشت شده اند که یکی تلاش داشته است تا بمب های جاگذاری شده در یک هواپیمای مدل را در واشنگتن منفجر کند و دیگری تلاش داشته است تا در متروی واشنگتن حمله ای انفجاری انجام دهد.

نظر شما :