شروط ایران اروپا را شوکه کرد

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۸۹۸۰۹۸ سرخط اخبار
اولتیماتوم ایران به 6 کشور اروپایی این روزها باعث شده تا قیمت نفت از مرز 121 دلار فراتر رود و پیش بینی شود طی روزهای آینده نفت 125 دلار را نیز پشت سرخواهد گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین دراین بین برخی از کارشناسان اروپایی تاکید می کنند این پیش دستی ایران در بلندمدت به ضرر ایران خواهد بود و از سویی دیگر برخی از پژوهشگران معتقدند در چنین شرایطی این اقدام از سوی ایران بهترین روش برای مقابله با این تصمیم اروپا بوده است.

از سویی دیگر اروپایی ها قرار بوده در تیرماه سال آینده تحریم نفتی ایران را آغازکنند که ایران با پیش دستی در فصل سرما و نیاز این کشورها به نفت سعی دارد تا با چنین تصمیمی مقابله کند.این امر در شرایطی که گفته می شود چین برای افزایش تولید نفت از ایران قول مساعد داده است از نظر کارشناسان منطقی به نظر می رسد.

براساس این گزارش، درشرایطی که بعدازظهر روز چهارشنبه مقامات وزارت امور خارجه ایران سفرای 6 کشور فرانسه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان را فراخواند و هشدار داد که در صورت آنکه این کشورها سه شرط ایران را نپذیرند صادرات نفت به آنها متوقف می شود،به نظر می رسد مقامات این کشورها با وجود تاکید بر مذاکرات با کشورهای دیگر نفتی در جهت تامین نیاز خود اما نتوانسته اند بازار نفت را از این تنش دور نگه دارند تا جاییکه نفت طی این دوروز با 3 دلار افزایش قیمت مواجه شده است.

دراین بین اگرچه برخی از مقامات این کشورها چون اسپانیا اعلام کرده است که با کشورهایی چون عربستان،روسیه ،عراق برای تامین منابع مورد نیاز این کشور مذاکره شده و جای نگرانی وجود ندارد.اما با توجه به اینکه فصل سرما همچنان در اروپا ادامه دارد و هنوز هم پالایشگاه های این کشورها نتوانسته اند وضعیت خود را به استفاده ازنفتی دیگر تغییر دهند این اولتیماتوم ایران می تواند عواقبی ناخوشایند را برای این کشورهای اروپایی در بر داشته باشد.

این اولیتیماتوم ایران در شرایطی است که اکثر این کشورها با بحران اقتصادی مواجهند و کوچکترین مشکلی می تواند اقتصاد این کشور را فلج کند.دراین بین ایران سه شرط عمده را مورد تاکید قرارداده است.شرط هایی چون تضمین پرداخت پول نفت،افزایش مدت زمان قراردادهای نفتی بین 3 تا 5 سال وبرداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها!

دراین بین برخی از کارشناسان تاکید می کنند این اولتیماتوم ایران به دلیل مذاکرات با کشور چین در راستای افزایش صادرات نفت به پکن است.در عین حال کره جنوبی و ژاپن نیز تاکنون حاضر به قطع ارتباط نفتی با ایران نشده اند.اگرچه در تمام این مدت آمریکا با فرستادن مقامات سیاسی خود به این کشورها سعی داشته آنها را در این تحریم به خود همراه کند اما تا کنون مسوولان این کشورها زیر بار نرفته اند و پیش بینی می شود بخشی از صادرات نفت ایران به اروپا به آسیا تخصیص یابد.

درعین حال کشور هند نیز با وجود مشکلاتی در پرداخت پول نفت به ایران اما در تلاش برای رفع این مشکل است و از خرید نفت از ایران منصرف نشده است.اخیرا مقامات این کشور به دلیل مشکلات موجود خواستار تهاتر گندم به جای نفت شده اند.براساس این گزارش سالانه معادل 12 میلیارد دلار نفت به هند صادر می شود.


نظر شما :