نامه سناتورهای امریکایی به اوباما درباره ایران

۲۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۸۹۸۰۹۴ سرخط اخبار

بدنبال اعلام آمادگی ایران برای شرکت در مذاکرات 1+5، گروهی از سناتورهای زیاده خواه آمریکایی در نامه ای به اوباما خواستار توقف کامل فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران شدند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از سناتورهای آمریکایی روز گذشته در قالب نامه ای به "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا هشدار دادند که قاطعانه با هرگونه پیشنهاد در مذاکره با ایران که مجوزی برای ادامه فعالیت های غنی سازی اورانیوم در تهران باشد، مخالفند.

در این نامه که توسط ده ها سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهورخواه امضا شده بود، نگرانی هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه ایران در تلاش است تا از موضوع ازسرگیری مذاکرات با قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای اش درصدد خرید زمان و تضعیف فشارهای بین المللی بر خود است.

سناتورهای آمریکایی در ادامه این نامه مدعی شده اند که چنین ترفندهای تاکتیکی (از سوی ایران) انحرافاتی خطرناک هستند و نباید با آنها مدارا کرد.

سناتورهای کنگره آمریکا گفتند: برای مثال، ما قویا با هرگونه پیشنهادی که بر تحریم های نظام ایران سرپوش بگذارد و یا اینکه محدودیتی در این تحریم ها ایجاد کند در ازای چیزی کمتر از تعلیق کامل، قابل اثبات و پایدار تمام فعالیت های غنی سازی ایران 3 و 20 درصد مخالفیم.

خبرگزاری فرانسه نوشت: نویسندگان پیشروی این نامه سناتور مستقل "جو لیبرمن"، "باب منندز"،‌ سناتور دموکرات و "جیم ریچ" سناتور جمهورخواه کنگره آمریکا بودند.

خبر ارسال نامه این سناتورهای آمریکایی به اوباما در شرایطی گزارش می شود که دکتر "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در تاریخ 14 فوریه سال جاری به نامه اشتون مبنی بر ازسرگیری مذاکرات پاسخ داد و اعلام کرد که ایران آمادگی این را دارد تا در اولین فرصت با گروه 1+5 ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) با رعایت احترام آنها به انرژی هسته ای مسالمت آمیز تهران مذاکره کند.

اوایل روز جمعه (دیروز) "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا و "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چشم انداز بازگشت ایران به مذاکرات متوقف شده هسته ای با 6 قدرت جهانی ابراز خوش بینی کردند.

غرب و در راس آن آمریکا مدعی است که برنامه هسته ای ایران بعد نظامی دارد اما ایران با رد این اتهامات تاکید کرده است که برنامه هسته ای صلح آمیزی دارد و حق هرگونه دستیابی به فناوری های هسته ای با اهداف صلح آمیز را به عنوان امضاکننده "ان پی تی" و یکی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خود قائل است.

اما آمریکا و اتحادیه اروپا جدیدا به همین بهانه ها دور جدیدی از تحریم های یک جانبه را بر اقتصاد و صنعت نفت ایران تحمیل کرده اند تا تهران را برای دست کشیدن از برنامه ی هسته ای اش تحت فشار بگذارند؛ ایران نیز اعلام کرده است که به هیچ عنوان از حقوق هسته ای خود صرف نظر نخواهد کرد.

آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در ژانویه سال 2011 میلادی در ترکیه بی نتیجه به پایان رسید.



نظر شما :