اظهاراتی که جنجال آفرید

تلاش سلفی‌ها برای بهره‌برداری از انقلاب تونس

۰۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۵ کد : ۱۸۹۷۳۴۴ آسیا و آفریقا
صادق شورو، رئیس اسبق حرکت نهضت اسلامی گفت: «باید برای هر کسی که بخواهد علیه انقلاب قیام کند و اهداف آن را به سخره بگیرد، حد اعمال شود.»
تلاش سلفی‌ها برای بهره‌برداری از انقلاب تونس

دیپلماسی ایرانی: اظهارات جنجالی یکی از رهبران سابق حرکت نهضت اسلامی در تونس، جریانی که در حال حاضر قدرت را در این کشور در اختیار دارد آتش انتقادها را شعله‌ور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری میدل‌ایست آنلاین، صادق شورو، که همچنان یکی از رهبران حرکت نهضت اسلامی محسوب می‌شود، خواستار تطبیق احکام شریعت اسلامی در جامعه تونس و اعمال حد برای هر کسی که بخواهد در حرکت‌‌های اعتراضی شرکت کند، شد.

این در حالی است که اعتراض‌های مردمی تونس برای هفته دوم همچنان ادامه دارد و دولت نیز لحن خود علیه تظاهرکنندگان را تشدید کرده و حتی گفته است که در صورت نیاز مجبور خواهد شد برای توقف اعتراض‌ها از قوه زور استفاده کند.

علی العریض، وزیر کشور تونس رسما گفته است که در صورتی که بنا باشد بیش از این به حیات سیاسی و اقتصادی کشور ضربه وارد آید، ناچار خواهیم شد که از اختیارات قانونی‌مان استفاده کنیم.

علی العریض در این باره گفت: «ما می‌گوییم ملت، ارتش، سازمان امنیت و همه شهروندان مورد حمایت دولت هستند و از اهداف انقلاب حمایت می‌کنند از این رو مابقی نیز باید میان انظباط و عزل اجتماعی یکی را انتخاب کنند.»

صادق شورو، رئیس اسبق حرکت نهضت اسلامی که یکی از بازهای تندروی این حرکت محسوب می‌شود، همچنین گفت: «باید برای هر کسی که بخواهد علیه انقلاب قیام کند و اهداف آن را به سخره بگیرد، حد اعمال شود.»

وی که عضو مجلس موسسان است، در سخنرانی خود در پارلمان تونس همچنین به این آیه شریفه اشاره کرد که " إنما جزاء الذین یحاربون الله ورسوله ویسعون فی الأرض فسادا أن یقتلوا أو یصلبوا أو تقطع أیدیهم وأرجلهم من خلاف أو ینفوا من الأرض ذلک لهم خزی فی الدنیا ولهم فی الآخرة عذاب عظیم" و گفت: «ما باید بر اساس این آیه شریفه برای کسانی که علیه آرمان‌های انقلاب و انحراف اهداف آن اقدام می‌کنند حد شرعی قائل شویم.»

اظهارات شورو جنجال‌های گسترده‌ای در تونس ایجاد کرده به گونه‌ای که عده‌ای می‌گویند اظهارات او بدین معنا است که او کشتار و برخورد خشن با کسانی که مطالبات قانونی و ضایع شده خود را طلب می‌کنند، مباح می‌داند.

در همین رابطه عبدالعزیز المزوغی در مقاله‌ای طولانی که در روزنامه المغرب منتشر شد به شدت به انتقاد از مواضع شورو برخواست و نوشت: بسیار عجیب است که وی از چنین جایگاهی چنین عباراتی را بر زبان می‌راند. در حالی که مردم او را انتخاب کرده‌اند تا در نوشتن قانون اساسی جدید مشارکت داشته باشد تا تهمیداتی برای حیات دموکراتیک کشور فراهم آید تا برای همیشه ابزارهای قلع و قمع و ضربه زدن به مردم از بین برود، او به ایراد چنین اظهاراتی می‌پردازد.

وی در ادامه یادداشت خود نوشت: در حالی که دولت فعلی تونس در وضعیت سختی به سر می‌برد و تلاش می‌کند تا دولتی باشد که رضایت همه اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد و جناب حمادی الجبلی، نخست‌وزیر تونس تلاش دارد تا به روشنی و با دقت کامل اظهاراتی بر زبان آورد که کسی سوء برداشت نکند و همگی باور کنند که او مردی روشن است اظهارات شورو همه تلاش‌های او را نقش بر آب می‌کند و وضعیت سخت دولت را سخت‌تر می‌کند.  

بنا به گزارش آمارهای دولتی، از آغاز انقلاب تا کنون شمار اعتراض به 18 هزار مورد رسیده که خسارتی در حدود دو میلیارد و 500 هزار دینار تونسی معادل یک میلیارد و 724 هزار دلار امریکا به دنبال داشته است.

در عین حال هاشمی الطرودی، روزنامه‌نگار و نویسنده تونسی گفت: «برخی از جریان‌های حرکت النهضه که در دولت نیز حضور دارند با برخی جریان‌های سلفی ارتباط برقرار کرده‌اند. جریان‌های سلفی آزادی‌های عمومی و فردی را در ماه‌های اخیر رسما تهدید کرده‌اند.»‌

بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران بر این باورند که جریان‌های سلفی از نسیم آزادی پس از انقلاب تونس بهره‌برداری کرده و رشد تازه‌ای را آغاز کرده‌اند و حالا در فکر تصاحب قدرت هستند. آنها از ابتدای ژانویه 2011 تا کنون تلاش کرده‌اند که با خشونت به سالن‌های سینما و اماکن عمومی و فرهنگی حمله کنند و تا به حال نیز نزدیک به 400 مسجد را به کنترل خود در آورده‌اند. همچنین زنان را تهدید کرده‌اند که باید نقاب بر چهره بکشند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :