با ترور دانشمند هسته‌ای ایران

اسرائیل رسما جنگ را آغاز کرده است

۲۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۸۹۷۱۶۳ اخبار اصلی
نمی‌توان به صورت قطعی گفت ولی می‌توان به این حقیقت اشاره کرد که موساد اسرائیل با ارسال جاسوس‌های خود به ایران در حقیقت جنگ را آغاز کرده است.
اسرائیل رسما جنگ را آغاز کرده است

دیپلماسی ایرانی: این روزها بیش از هر زمانی صحبت از جنگ در خلیج فارس زده می‌شود. جنگی تمام عیار که یک طرف آن ایران باشد و طرف دیگرش ایالات متحده امریکا، اسرائیل و متحدان غربی‌اش. مانورهای نظامی ایران در تنگه هرمز و مانورهای نظامی اسرائیل که البته تازگی ندارد و تقریبا نزدیک به یک سال است که تقریبا هر دو ماه یک بار انجام می‌شود بسیاری را به این واهمه انداخته است که مبادا جنگ تازه‌ای در راه باشد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی در این باره می‌نویسد: نه رایحه جنگی در خلیج فارس استشمام می‌شود و نه صدای جنگی به گوش می‌رسد. اما آموزش‌های جنگی و مانورهای نظامی را به خوبی می‌توان مشاهده کرد که معناهای بسیاری می‌دهد که در صورتی که آنها را جزء محاسبات سیاسی به حساب آوریم به خوبی می‌بینیم که هم‌زمان با آغاز رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده امریکا چه نقش و جایگاهی دارند و تقریبا می‌توانیم بگوییم که تقریبا هیچ جدل سیاسی را نمی‌یابیم که پرونده هسته‌ای ایران در مرکز مناقشه‌های آن نباشد. این بار جدال میان باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و هر کدام از نامزدهای جمهوریخواه بر سر این قضیه نیست که دخالت برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران مشروع است یا نیست بلکه جدال بر سر این است که چگونه وارد این قضیه شوند و پافشاری بر کدام طرح برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران بهتر است. از این بابت اسرائیل بیش از هر زمانی احساس رضایت می‌کند و دیگر بدون صرف وقت می‌تواند هر چیزی علیه ایران را بر جامعه جهانی تحمیل کند. به ویژه که کناره گیری محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس انرژی اتمی از رقابت‌های انتخاباتی مصر نیز این فرصت را برایش فراهم کرد که راحت‌تر بتواند عرصه سیاسی را علیه ایران اداره کند.      

نویسنده این یادداشت در ادامه می‌نویسد: ترور موفق دانشمند هسته‌ای ایران باعث شده تا نظام ایران با قدرت بیشتری جامعه جهانی را مورد تهدید قرار دهد. بی‌شک اسرائیل در نخستین اهداف ایرانی‌ها قرار گرفته است. اما در عین حال به استناد گزارش‌های منتشر شده شمار دانشمندان ایرانی‌ای که دیگر تمایل ندارند در پروژه‌های هسته‌ای فعالیت کنند و بیشتر مایلند به دانشگاه‌ها بازگشته و درس در دانشگاه‌ها را از سر بگیرند، افزایش یافته است. طبیعی است که با این حجم از فشارها ایرانی‌ها بیش از پیش از غرب و اسرائیل خشمگین باشند و بخواهند حرکتی علیه آنها انجام دهند.

در این یادداشت در ادامه به موضوع تحریم‌های ایران اشاره شده و آمده است: تحریم‌ها اثرگذاری خود را آغاز کرده‌اند. اگر چه کاخ سفید همچنان نگران است که تحریم بانک مرکزی ایران باعث افزایش قیمت نفت شود و در سالی که سال انتخابات امریکا است هزینه‌های تازه‌ای را متوجه ایالات متحده امریکا کند. اما با این حال کاخ سفید تحت فشار کنگره و سنا تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی ایران را امضا کرده است. ایران تهدید کرده است که تنگه هرمز را در صورت اعمال تحریم از سوی غرب خواهد بست. برای همین است که طرف غربی برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌ای دست به کار شده است. فعلا چنین اتفاقی رخ نداده ولی تهدید ایران به بستن این تنگه جدی است و می‌تواند تاثیرات بسیاری بر کارزار سیاسی و انتخاباتی باراک اوباما بگذارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: اوباما سه روز پیش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت کرد و تلاش کرد فضای سیاسی ملتهب شده میان دو طرف را آرام کند. استقبال نتانیاهو از او خوب بود از این رو نتانیاهو می‌تواند امیدوار باشد که دل یهودی‌های امریکا را در انتخابات آتی ایالات متحده کسب کرده است و می‌تواند روی رای آنها حساب کند. اوباما به دنبال این است که رهبری جامعه خود را به هر تریبی شده حفظ کند. اما وی در حفظ این جایگاه در میان کشورهای عربی شکست خورده است. در هیچ کدام از کشورهای عربی اوباما امیدی را در دل کسی حفظ نکرده است.

نویسنده این یادداشت در پایان می‌نویسد: نمی‌توان به صورت قطعی گفت ولی می‌توان به این حقیقت اشاره کرد که موساد اسرائیل با ارسال جاسوس‌های خود به ایران در حقیقت جنگ را آغاز کرده است. می‌توانیم بگوییم یک زلزله سیاسی در پیش است که مرکز آن آتشفشان ایران خواهد بود.  

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :