تغییرات جدی در مواضع رژیم اسرائیل

تل آویو با ایران هسته‌ای کنار می‌آید

۲۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۸۹۷۰۰۶ پرونده هسته ای
رژیم صهیونیستی چاره‌ای ندارد جز این که با ایران هسته‌ای کنار بیاید و آن را به عنوان یکی از کشورهای عضو جامعه هسته‌ای جهان به رسمیت بشناسد.
تل آویو با ایران هسته‌ای کنار می‌آید

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد اسرائیل به این نتیجه رسیده است که چاره‌ای ندارد جز این که ایران هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و دست از تهدید و تحریک جامعه جهانی علیه ایران بردارد. این تغییر موضع را اسناد تازه منتشر شده مرکز ملی مطالعات امنیتی اسرائیل در تلاویو که در آن شماری از مسئولان عالی‌رتبه سابق و فعلی این رژیم عضویت دارند، بیان داشته است.

بنا به این سند اسرائیل چاره‌ای ندارد جز این که با ایران هسته‌ای کنار بیاید و آن را به عنوان یکی از کشورهای عضو جامعه هسته‌ای جهان به رسمیت بشناسد.

به گزارش روزنامه تایمز لندن، در حال حاضر مسئولان صهیونیستی بر روی سناریوهای مختلفی کار می‌کنند که عمده آنها بر این اصل متمرکز است که ایران با آغاز به کار نیروگاه هسته‌ای زیرزمینی فردو و آغاز غنی‌سازی 20 درصدی در آن دیگر از مرحله تهدید نظامی گذشته است و دیگر نمی‌توان با آن کاری کرد و ناچار باید پذیرفت که ایران به جمع کشورهای برخوردار از تکنولوژی پیشرفته هسته‌ای پیوسته است.

در این اسناد که واکنش کشورهای منطقه نسبت به هسته‌ای شدن ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته همچنین تلویحا آمده است که تلاش‌های اسرائیل برای ممانعت ایران از دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای طی سال‌های گذشته همگی به شکست انجامیده است. اسرائیلی‌ها در این اسناد اذعان داشته‌اند که با راه افتادن تاسیسات هسته‌ای فردو هم‌زمان با تهدید ایران به بستن تنگه هرمز آن هم در سایه فشارهای امریکا دیگر امکان بازداشتن ایران از رسیدن به این تکنولوژی وجود ندارد و چون حمله به این تاسیسات نیز تقریبا غیر ممکن است از این رو دیگر عملا ابزار حمله نیز کارامدی خود را از دست داده است. از این رو این مرکز پیشنهاد داده است که اسرائیل با امریکا شرط بگذارد که از فکر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌گذرد در مقابل حمایت‌های نظامی استثنائی از واشنگتن دریافت کند یا وارد یک پیمان نظامی سطح بالا مثل ورود به ناتو شود.

اسرائیلی‌ها در این سند سناریوی دیگری را نیز پیشنهاد می‌دهند و آن این که یک پیمان مشترکی میان روسیه و امریکا برای آن‌چه جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای گفته شده، ایجاد شود. به ویژه تشکیل این سناریو برای منطقه خلیج فارس مهم است چرا که صهیونیست‌ها بر این اعتقادند که عربستان دیگر به امریکا اعتماد ندارد و به زودی به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند.

در این اسناد گزینه حمله نظامی علیه ایران تقریبا غیر ممکن ذکر شده و آمده است که به دلیل این که مصر و ترکیه دو کشور مهم منطقه‌ای به هیچ وجه تمایل به حمله نظامی به ایران ندارند، امکان جنگ با ایران نیز غیر ممکن است.

این سند از آن رو قابل اهمیت و بازگوکننده مواضع دولت اسرائیل محسوب می‌شود که در مرکز تهیه‌کننده آن، یعنی مرکز ملی مطالعات امنیتی اسرائیل، مقامات ارشد این رژیم از جمله مسئول شورای امنیت ملی سابق، دو نفر به نمایندگی از نخست‌وزیر اسرائیل، چند تن از سفرای مهم این رژیم و همچنین شماری از مقام‌های امنیتی سابق و فعلی اسرائیل عضویت دارند.

به گفته این مرکز ایران در ژانویه 2013 تحولی جدید و رو به جلو در برنامه هسته‌ای‌اش انجام خواهد داد. این مرکز پیش‌بینی کرده است که تا آن موقع ایران تحرکاتی را در عراق، بحرین یا تحریک نیروهای امریکایی در خلیج فارس انجام دهد. همچنین ایران از توسعه برنامه‌های هسته‌ای‌اش برای معامله با غرب و امتیاز گرفتن از آن استفاده خواهد کرد.

اسرائیلی‌ها در این سند اعتراف می‌کنند که از سوی طرف‌های خارجی بر سر انصراف از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران به شدت تحت فشار هستند ولی با این حال تاکید می‌کنند که همچنان نباید این گزینه از روی میز برداشته شود. 

نظر شما :