واکنش روسیه و کشورهای غربی به آغاز فعالیت "فردو"

۲۱ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۸۹۶۹۹۸ سرخط اخبار
روسیه ضمن ابراز نگرانی از آغاز فعالیت در سایت فردو از همه طرف‌های درگیر در مساله هسته‌یی با تهران خواست از هرگونه اقدام شتاب‌زده خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از ایران که یک شریک تجاری مهم برای روسیه محسوب می‌شود خواستار انجام گفت‌وگوهای بیشتر شد.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که آغاز فعالیت در فردو نشان می‌دهد که تهران به نادیده گرفتن نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی خود ادامه می‌دهد و افزود که در هر حال ایران به موقع درباره آغاز به کار این تاسیسات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

در این بیانیه آمده است امیدواریم که ایران به نظر ما درباره لزوم همکاری نزدیک بیشتر با آژانس و آغاز سریع گفت‌وگوهای جدی شش جانبه درباره برنامه‌ هسته‌یی ایران بدون هیچ گونه پیش‌شرطی گوش کند.

وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو از همه طرف‌های درگیر در مساله هسته‌یی ایران می‌خواهد از اقدامات نسنجیده و غیرمنتظره که می‌تواند دورنمای گفت‌وگوها با ایران را تحلیل برد خودداری کند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین افزود: ما تاکید می‌کنیم که همه مشکلات مرتبط با برنامه هسته‌یی ایران باید منحصرا از طریق گفت‌وگو و مذاکره مبتنی بر احترام دو جانبه اقدام تدریجی و عمل متقابل حل و فصل شود.

در این بیانیه همچنین تاکید می‌شود که روسیه برای کمک به مذاکرات آماده است.

همچنین آلیستر برت، مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه روز سه‌شنبه از همه کشورها خواست اعمال فشار بر تهران را افزایش دهد.

وی در سخنرانی در دانشگاه بارایلان (در اراضی اشغالی) گفت: چند هفته قبل دولت انگلیس محدودیت‌های مالی جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. این تحریم‌های جدید هرگونه معاملات با هرگونه موسسه در ایران از جمله بانک مرکزی ایران را برای موسسات مالی در انگلیس غیر قانونی می‌سازد.

وی ادامه داد: این‌ها شدید‌ترین تحریم‌ها در نوع خود هستند. ما به همراه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه نفت ایران کار می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز روز سه‌شنبه گفت که کشورش از تحریم تدریجی نفت ایران حمایت خواهد کرد.

جولیو ترزی با آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه در پاریس دیدار کرد و پس از این دیدار اظهار کرد که دولتش به اعمال تدریجی تحریم‌ها در طول چندین ماه تمایل دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی، مائوریسو ماساری، سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه ایتالیا در بیانیه‌ای که در سایت وزارت امورخارجه کشورش منتشر شد، گفت: تصمیم دولت ایران باعث نگرانی بسیار جدی و درخور محکومیت شدید است. متاسفانه تهران تمایل خود برای حرکت در راستای مخالف با قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد.

هم‌چنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم ایران برای آغاز به کار تاسیسات فردو را نگران‌کننده خواست و از تهران خواست به مذاکرات جدی با کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌یی‌اش بازگردد.

کلینتون در بیانیه‌ای ادعا کرد که "این گام یک بار دیگر نشان می‌دهد" که ایران "مسوولیت‌هایش را نادیده می‌گیرد".

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: شرایط مرتبط با این اقدام اخیر نگران‌کننده است.

وی مدعی شد که هیچ توجیهی برای تولید این مجموعه وجود ندارد و برداشتن چنین گام مهمی ایران را یک گام به داشتن توان تولید اورانیوم با غنای تسلیحاتی نزدیک‌تر می‌کند.

وی اینکه تهران گفته است که غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سوخت مورد نیاز یک راکتور تحقیقاتی پزشکی نیاز دارد را رد کرد و مدعی شد که قدرت‌های غربی راه‌های جایگزین دریافت چنین سوختی را به ایران پیشنهاد کردند، اما تهران این پیشنهادات را نپذیرفته است.

کلینتون ضمن درخواست از ایران برای توقف فوری غنی سازی از تهران خواست به میز مذاکرات با ‌١+5 برای تعاملی جدی درباره برنامه هسته‌یی بازگردد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: بار دیگر تاکید می‌کنیم که هدف کلی ما همچنان راه‌حل جامع از طریق مذاکره است.

داریل کیمبل، مدیر اجرایی مجمع کنترل تسلیحات از درخواست کلینتون برای حل مساله از طریق مذاکره استقبال کرد و گفت: آمریکا و شرکایش در ‌١+5 باید به دنبال کردن گفت‌وگو با ایران و ارایه پیشنهاداتی سازنده که آنها حاضر به مذاکره درباره‌اش باشند ادامه دهند.

به گزارش ایسنا یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز گذشته گفت که گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که "آغاز غنی‌سازی اورانیوم ‌‌٢٠ درصدی در سایت هسته‌یی زیرزمینی فردو گامی در جهت تنش بیشتر است".

این سخنگو در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به این رخداد نگرانی جامعه بین‌المللی مبنی بر این که برنامه هسته‌یی ایران دارای اهداف نظامی است افزایش خواهد یافت.

بر اساس این بیانیه وستروله همچنین گفت که ایران باید فورا غنی سازی را متوقف کند و بیان کرد: مادامی که ایران چنین اقدامی را انجام ندهد هیچ جایگزینی برای تحریم‌های شدید وجود نخواهد داشت.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا در نشست ‌‌٣٠ ژانویه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت خواهد کرد.

رومن ندل، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته در واکنش به راه‌اندازی فردو در بیانیه‌ای ضمن ادعای این که اقدام ایران نقض حقوق بین‌الملل است، افزود: این نقض بیشتر و جدی حقوق بین‌الملل و شش قطعنامه شورای امنیت و ‌‌١١ قطعنامه مصوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران است.

در این بیانیه آمده است: این چالش جدید چاره‌ای جز تقویت تحریم‌های بین‌المللی و تصویب تدابیری در مقیاس و شدتی بی‌سابقه به همراه شرکای اروپایی ما و دیگر کشورها باقی نخواهد گذاشت.

وی ادعا کرد که تاسیسات فردو برای چندین سال از نظر جامعه بین‌المللی پنهان بوده است و مدعی شد که عملکرد نسبت داده شده به این تاسیسات در طول زمان تغییراتی کرده است.

وی همچنین مدعی شد: با توجه به خودداری مدام ایران از بررسی پیشنهادات ما برای ارایه سوخت هسته‌یی، بهانه‌ استفاده از اورانیوم با غنای ‌‌٢٠ درصد برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران قابل اعتماد نیست.

وی افزایش توان ایران برای تولید اورانیوم با غنای بیش از ‌‌٥/٣ درصد را به نزدیک‌تر شدن ایران به استفاده نظامی از انرژی هسته‌یی ربط داد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی ایسنا، واکنش مجموعه کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به آغاز فعالیت غنی‌سازی در سایت فردو را اغراق‌آمیز و با انگیزه سیاسی دانست.

وی درباره‌ تایید آغاز فعالیت‌های غنی‌سازی در سایت فردو اظهار کرد: تاسیسات غنی‌سازی فردو از دو سال پیش به آژانس اعلام شده است و آژانس در تمامی مراحل از جمله نصب ماشین‌های سانتریفیوژ نظارت داشته است.

وی گفت: تمام فعالیت‌های هسته‌یی ایران از جمله غنی‌سازی در نطنز و فردو تحت نظارت کامل آژانس با حضور بازرسان و دوربین‌های آژانس که به طور ‌٢٤ ساعته فعالیت می‌کنند قرار دارد.

نماینده‌ دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: نتیجه بازرسی‌ها و نظارت آژانس بر تاسیسات غنی‌سازی ایران در گزارش‌های مدیرکل آژانس به صراحت اعلام می‌شود و این نظارت‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه دارد.

سلطانیه گفت: اورانیوم تا غنای ‌٢٠ درصد با هدف تامین نیاز سوخت راکتور تهران است که این راکتور برای تامین رادیو داروها فعالیت می‌کند؛ از این رو فعالیت‌های راکتور تهران و تامین سوخت برای این راکتور با اهداف صلح‌آمیز و انسان دوستانه است و این مساله در کلیه اسناد آژانس منعکس شده است.

وی در پاسخ به این که با توجه به نظارت آژانس بر فردو، واکنش کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به آغاز فعالیت این تاسیسات به چه علت است؟ خاطرنشان کرد: این واکنش‌ها اغراق‌آمیز و با انگیزه‌های سیاسی است و در طول سال‌های گذشته سابقه داشته است.



نظر شما :