تاثیر بهارعربی بر ارتش رژیم صهیونیستی

تل آویو تا دندان مسلح شد

۲۱ دی ۱۳۹۰ | ۰۴:۱۱ کد : ۱۸۹۶۹۶۷ اخبار اصلی
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بزرگترین خطا را کاهش بودجه نظامی در این بازه زمانی خواند
تل آویو تا دندان مسلح شد

دیپلماسی ایرانی: دیگر اسرائیل بی‌پروا می‌گوید که بهار عربی را برای خود و آینده حیات خود خطرناک می‌داند. تلاویو به این باور رسیده است که با سقوط دیکتاتورهای عرب و روی کار آمدن حکومت‌های مردمی در کشورهای رها شده از استبداد حیات سیاسی‌اش به مخاطره افتاده است. برای همین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم رسما اعلام کرده است برای مبارزه با تاثیرات ناشی از بهار عربی 6 درصد به بودجه نظامی اسرائیل برای سال جاری میلادی افزوده است.

به گزارش روزنامه مصری الاهرام، این در حالی است که مطالبات مردم اسرائیل از دولت این رژیم برای کاهش هزینه‌های جاری در کشور به دلیل افزایش نرخ سنگین تورم روز به روز افزایش می‌یابد. با این حال دولت اسرائیل بی‌توجه به فشارهای اقتصادی داخلی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، سه میلیارد شکل معادل 780 میلیون دلار به بودجه نظامی خود برای سال 2012 می‌افزاید. بودجه اسرائیل در سال جاری میلادی 50 میلیارد شکل اعلام شده است.   

در واکنش به اعتراض‌ها برای افزایش بودجه نظامی، بنیامین نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: «با توجه به تحولات بسیاری که در منطقه وجود دارد و تهدیدهایی که محیط پیرامونی ما را فرا گرفته است، نه خطا بلکه بزرگترین خطا است که بخواهیم از بودجه دفاعی خود بکاهیم. اسرائیل باید به نقشه استراتژیک متحول شده منطقه بیشتر توجه کند چرا که در طول 12 ماه گذشته تحولات شگرفی در منطقه رخ داده است.»

اسرائیل با سقوط نظام مبارک در مصر و به تبع آن کاهش سطح نزدیکی روابط قاهره با تلاویو، قطع روابط آنکارا با تلاویو، ایجاد هم‌پیمانی میان فتح و حماس، مهم‌ترین جریان‌های فلسطینی، بروز ناآرامی‌ها در سوریه و نگرانی از افزایش توان هسته‌ای ایران و تکمیل برنامه هسته‌ای آن بیش از پیش احساس نگرانی می‌کند.

این در حالی است که در سال گذشته میلادی و در پی افزایش ناآرامی‌های خیابانی علیه دولت نتانیاهو، کمیسیون بودجه اسرائیل خواسته بود که بودجه دفاعی این رژیم دست کم 2.5 میلیارد شکل کاهش یابد. این مساله درگیری سیاسی میان سران امنیت ملی با مسئولان خزانه‌داری اسرائیل ایجاد کرده بود که تا کنون نیز ادامه دارد. آنها امیدوار بودند که بودجه دفاعی اسرائیل در سال جاری میلادی کاهش ملموسی داشته باشد و در طول سال نیز باز هم از این بودجه نظامی‌شان کاهش یابد. اگر چه در حال حاضر خواسته مقامات دفاعی اسرائیل بر فشارهای خزانه‌داری این رژیم چربیده ولی با این حال خزانه‌داری اسرائیل همچنان امیدوار است که از میزان بودجه دفاعی این رژیم باز هم کاسته شود.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز درباره بودجه دفاعی این رژیم گفت: «بودجه دفاعی ما به طور مرتب طی دو سال گذشته کاهش یافته است. در سال 1986 بودجه دفاعی اسرائیل 17 درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌داد در حالی که این رقم در سال 2011 به 6 درصد کاهش یافته است.»

باراک نیز ضمن تایید نظر نتانیاهو گفت: «کاهش بودجه دفاعی باعث می‌شود تا ارتش اسرائیل در هر زمینه‌ای از آموزش نیروهای مجرب نظامی گرفته تا تامین جنگ‌افزارهای مورد نیاز در وضعیت قرمز قرار بگیرد.»

صحبت از افزایش بودجه نظامی اسرائیل در حالی زده می‌شود که اسرائیل و ایالات متحده امریکا قصد دارند به زودی یک مانور نظامی مشترک عظیم انجام دهند و هدف از آن نیز آماده‌سازی اسرائیل برای رویارویی با حملات موشکی احتمالی اعلام شده است. این مانور بزرگ‌ترین مانور نظامی اسرائیل خواهد بود.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :