قرارداد 1 میلیارد دلاری میان تل آویو-دهلی نو امضا شد

رفاقت تسلیحاتی هند-رژیم صهیونیستی

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۸۹۶۹۶۶ اخبار اصلی
گفتاری از دکتر صدرالدین موسوی، کارشناس شبه قاره هند، در خصوص قرارداد تسلیحاتی میان هند و اسراییل، برای دیپلماسی ایرانی:
رفاقت تسلیحاتی هند-رژیم صهیونیستی
   دیپلماسی ایرانی:هند و اسراییل با امضای قراردادی تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار به سمت تعمیق روابط پیش می‌روند. به روند تاریخی روابط و قراردادهای میان هند و رژیم صهیونیستی در سال‌های متفاوت می‌توان نگاهی اجمالی داشت که به شرح و بسط آن می‌پردازیم:

خط مشی هند در قبال اسراییل پس از سال 1947 اصولا بر اساس دو عامل مفصل بندی می‌شد: 1. احساسات مسلمانان هندی 2. احترام به حساسیت‌های اعراب. در ابتدا، هند به عنوان یک کشور تازه استقلال یافته در چارچوب اهداف کنگره ملی هند با هدف صهیونیستی تشکیل یک دولت نژادی-دینی در فلسطین مخالفت می‌کرد. الزامات ایجاد یک نهضت متحد ملی ( در قالب اتحاد مسلمانان و هندوها) باعث شد که کنگره ملی هند در جریان کشمکش اعراب و اسرائیل  خط مشی طرفداری از اعراب را اتخاذ کند. ملی گرایان هندی استدلال می‌کردند که رضایت ساکنان عرب برای تشکیل دولت یهودی در  فلسطین ضروری می‌باشد. هند به عنوان عضو کمیته ویژه فلسطین در سازمان ملل پیشنهاد ایجاد یک فلسطین فدرال با اعطای خودمختاری داخلی به جمعیت یهود موجود در آن سرزمین را مطرح کرد. زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح تقسیم فلسطین را به رای گذاشت، هند با اعراب و کشورهای اسلامی که مخالف این رای بودند همراه شد. این مساله نه تنها رابطه مهمی بین خط مشی هند نسبت به مسلمانانش و مسائل مسلمانان دیگر در دنیای عرب ایجاد کرد، بلکه باعث شد که رهبران هند سیاست خود را در قبال اسراییل از منظر مسئله کشمکش اعراب و اسرائیل مفصل‌بندی کنند. در زمانی که هند در دهه 90 میلادی با اسرائیل رابطه ی کامل دیپلماتیک برقرار کرد، کشورهای مهم منطقه مثل ایران و عربستان سعودی، جدای از اعتراضات لفظی، سعی کردند بصورت فعال با هند مراوده داشته باشند.

این روند تا پایان جنگ سرد ادامه یافت. اما در پی اتخاذ یک رویکرد غیر ایدئولوژیک در سیاست خارجی، در دوران بعد از جنگ سرد، هند در ژانویه سال 1992 روابط خود با اسرائیل را به حالت عادی در آورد. با ایجاد روابط دیپلماتیک، روابط دوجانبه نیز به سرعت توسعه یافت، بخصوص در زمینه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، دفاعی،علوم، تکنولوژی و فرهنگی. این روابط به عنوان یکی از بحث انگیزترین جنبه‌های سیاست خارجی هند بوده و مورد انتقاد برخی گروه‌ها قرار گرفت. اما در حال حاضر روابط دوجانبه هند و اسرائیل از پشتیبانی طیف‌های معینی در هند برخوردار است. همچنین درک اساسی از یک همگرایی در منافع امنیتی دراز مدت در روابط این دو وجود داشته است. چون هردو طرف ادعا می‌کردند با خطرات جدی از طرف افراطی‌های مسلمان روبرو هستند،  گفتگویی  در مورد جنگ با تروریسم را در سال 2000 شروع نمودند. مسئولین امنیتی هند و اسرائیل در گفتگوی‌های دوجانبه همیشه فعالیت‌های افراطیون در غرب آسیا و از جمله در راه‌های دریایی مهم را زیر نظر دارند. آموزش نیروها یکی از جنبه‌های مهم روابط دفاعی بوده است. به گزارش موسسه پایش امنیتی و تروریستی "جین" اسرائیل به شدت در حال آموزش به نیروهای ضد شورش هند در کشمیر در اوت 2001 بود.

همکاری دفاعی هند و اسرائیل در طول سال‌ها توسعه یافته و زمینه‌های گوناگونی ‌ از جمله تامین تجهیزات نظامی، تبادل اطلاعاتی و تحقیقات مشترک دفاعی را در بر گرفته است. در سال 2002 و از زمانی که معاملات دفاعی بین دو کشور همزمان با رفع محدودیت فروش اسلحه به هند که توسط اسرائیل وضع شده بود، آغاز شد، تاکید بر مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها بوده است. یکی از اولین معاملات، فروش رادار اخطار دهنده زودهنگام هوابرد فالکُن بود ، سیستمی که اسرائیل از فروش آن به کشور چین پس از مخالفت شدید آمریکا سر باز زده بود. چراغ سبز آمریکا جهت فروش فالکن به هند از طرف اسرائیل نشانگر آغازفصل جدیدی در روابط آمریکا و هند بود که با رابطه رسمی دهلی نو و تل آویو شروع شد. سه فالکن اول در سال 2009 وارد هند شد که قرار شد بر روی جت‌های ساخت روسیه سوار شوند. شاید بتوان گفت که اسرائیل جای روسیه را در زمینه فروش بیشترین تجهیزات نظامی و دفاعی گرفته است. روسیه سالانه 876 میلیون دلار تجهیزات دفاعی به هند می فروخت، اما قراردادهای دفاعی اسرائیل برای فروش سلاح هند در سال‌های 2007 و 2008 از مرز یک میلیارد دلار گذشت.

در سال‌های اخیر هند تجهیزات مدرن و پیچیده‌ای از اسرائیل خریداری کرده که از جمله موشک‌های زمین به هوا، سنسورهای پیچیده و سطح بالا، ارتقاع جنگنده‌های میگ و جگوار، جنگنده و قایق‌های پر سرعت تهاجمی، سیستم‌های شناسایی و نظارتی تجسسی، رادارهای نظارتی تجسسی در صحنه جنگ و تجهیزات خاص جهت اهداف ضد شورشی را شامل می‌شود. در زمان جنگ "کارگیل" یعنی در سال 1999 اسرائیل تجهیزات نظامی هند را تامین کرد که از جمله مهمات توپ و تفنگ، بمب‌های هدایت شونده لیزری وسایل نقلیه هوایی بدون شرنشین را شامل می‌شد. هند همچنین جهت خرید سیستم ضد موشک پیشرفته با اسرائیل مذاکره کرده؛ این سیستم‌ها برای هدف قرار دادن و از بین بردن موشک‌های بالستیک در سطح ملی ساخته شده‌اند. به خاطر روابط نزدیک صنایع دفاع آمریکا و اسرائیل بسیاری از تجهیزاتی که اسرائیل می‌فروشد باید تحت نظارت و اجازه قوانین آمریکا باشد. به نسبتی که روابط هند و آمریکا بهبود یافته به همان نسبت هم آمریکا در فروش تجهیزات اسرائیلی به هند روی خوش بیشتری نشان داده است.

تعاملات علمی و تکنولوژیکی، از جمله همکاری در زمینه دفاع موشکی، بخش دیگری از  مراودات فزاینده بین اسرائیل و هند می‌باشد. دو طرف قراردادی در مورد توسعه و ساخت مشترک موشک‌های زمین به هوا و دور برد "باراک"  منعقد کرده‌اند. یک قرارداد دیگر جهت همکاری در زمینه تکنولوژی تحقیقات فضایی  در سال 2002 بین هند و اسرائیل منعقد گردید. همکاری هند عمدتا در زمینه خدمات پرتاب ماهواره است در حالیکه سهم اسرائیل سرویس‌های سطح و تکنولوژی بالا می‌باشد و هر دو طرف امیدوارند  که از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند شوند. در ژانویه 2008 هند پیچیده‌ترین ماهواره جاسوسی اسرائیل که پولاریس یا "TecSAR" نامیده می‌شد، را در مدار قرار داد. پرتاب تجاری پولاریس به وسیله "ایسرو" که مخفف سازمان تحقیقاتی فضایی هند است همکاری روز افزون اطلاعاتی هند و اسرائیل را بیش از پیش تقویت کرد. در آوریل سال 2009 هند ماهواره ی جاسوسی دیگری که ساخت اسرائیل بود به نام "ریسات 2" را در مدار قرار داد تا بتواند از مرزهای بین المللی خود بصورت 24 ساعته مراقبت کند و کاستی‌های تجهیزات دفاعی خود را که در جریان حمله شهر بمبئی در نوامبر سال 2008 آشکار شد را نیز جبران کند. این ماهواره به هند کمک می‌کند تا جریانات و فعالیت‌های نیروهای متخاصم واقع در مرز با پاکستان و نیز درون کشور خود را زیر نظر داشته باشد. روابط تجاری هند و اسرائیل هم به سرعت توسعه یافت.بنابراین به نظر می‌رسد روز به روز شاهد گسترش روابط میان هند و اسراییل در قالب مبادلات تسلیحاتی هستیم.

 


نظر شما :