غرب توان تهران را نادیده گرفته است

رقص قدرت ایران در منطقه

۲۰ دی ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۸۹۶۹۳۴ اخبار اصلی
روزنامه النهار چاپ لبنان در یادداشتی تاکید می کند که ایران در وضعیت فعلی و در سایه تحولات منطقه، از زمان تاسیسش در سال 1979 تا کنون، در اوج قدرتش به سر می برد؛ حقیقتی که بسیاری از تحلیلگران منطقه نیز به آن اذعان دارند.
رقص قدرت ایران در منطقه
دیپلماسی ایرانی: در حالی که غرب به تهدیدهای خود علیه ایران ادامه می دهد، ایران نیز قاطعانه می گوید به هیچ وجه در برابر تهدیدهای غرب کوتاه نمی آید و برای رسیدن به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای حتی یک لحظه درنگ نمی کند. با این حال غرب به فشارهای خود به ایران افزوده و در همین راستا تحریم های سختی را علیه ایران وضع کرده است با این هدف که شاید بتواند ایران را وادار کند که از برنامه های هسته ای اش عقب نشینی کند. این نخستین بار نیست که ایران در برابر غرب ایستادگی می کند، در طول عمر 33 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، تهران همواره با تهدیدهای غرب و بازی های سیاسی عموما بی هدفش دست به گریبان بوده و به رغم وجود تهدیدهای بسیار توانسته است روی پای خود بایستد و از تمامی تهدیدها به سلامت عبور کند.

روزنامه النهار، چاپ لبنان یادداشتی را در این زمینه منتشر کرده و می نویسد: ایران در وضعیت فعلی و در سایه تحولات منطقه، از زمان تاسیسش در سال 1979 تا کنون، در اوج قدرتش به سر می برد. این حقیقتی است که بسیاری از تحلیلگران منطقه به آن اذعان دارند. این در حالی است که همه کشورها و همه حکومت های منطقه در فضایی از تردید و بیم و امید به سر می برند و حتی رژیمی مثل اسرائیل که از حمایت گسترده جامعه غربی بهره می برد نیز هیچ گاه خود را این چنین گرفتار در جهنمی به این بزرگی ندیده است. با این حال عده ای می پرسند که آیا ایران حتی خود را در معرض این که روزی تهدیدها علیه اش عملی شود نیز نمی بیند؟ اگر روزی مورد تعرض حمله نظامی اسرائیل یا امریکا یا امریکا – اسرائیل مشترکا قرار بگیرد چه احتمالاتی پیش روی ایران خواهد بود؟ وضعیت پرونده هسته ای ایران که در حال حاضر به یک پرونده حساس و جنجالی میان ایران و غرب تبدیل شده است به کجا خواهد انجامید؟ فارغ از مشکلاتی که در منطقه وجود دارد و احتمال این که حمله نظامی به ایران هزینه های کلانی را متوجه امریکا، اسرائیل و متحدان غربی و عربی اش خواهد کرد آیا می توان گفت، حمله نظامی به ایران محال است؟

نویسنده این یادداشت در پاسخ به این سوال هایی که خود مطرح کرده است، می نویسد: دقیقا نمی توان پاسخی دقیق و قاطع به همه این پرسش ها داد ولی بسیاری از رهبران معاصر عرب بر این اعتقادند که ایرانی ها از قدرت کافی برای عبور از بحران فعلی در پرونده هسته ای  برخوردارند و می توانند دستاوردهایی که به دنبال آن هستند را تا آخرین مورد به دست آورند. چرا که جامعه جهانی به دلایل بسیار نمی تواند تصمیم به حمله به ایران بگیرد. این رهبران بر این اعتقادند که ایران به یک کشور جدا مهم قدرتمند نظامی در منطقه به ویژه در منطقه خلیج فارس تبدیل شده است و می تواند نه تنها از همه مصالح خود به تنهایی دفاع کند بلکه می تواند در صورت نیاز تهدیدهای خود علیه دیگران را نیز عملی سازد. ایران به زودی به یک کشور قدرتمند هسته ای تبدیل خواهد شد و این مساله این امکان را به تهران خواهد داد که یک بازیگر اساسی در منطقه باشد.

نویسنده این یادداشت تاکید می کند: مثالی که می توان برای اثبات این ادعا آورد شکست اخیر امریکا در عراق است، تهران واشنگتن را وادار کرد بدون رسیدن به دستاوردهای مطلوب خاک عراق را ترک کند. این نشان می دهد که قدرت و نقش آفرینی ایران در منطقه فراتر از آن چیزی است که برخی ها تصور می کنند.

یادداشت نویس روزنامه النهار، یادداشت خود را این گونه به پایان می رساند که: ایران در طول جنگ 8 ساله برای رهایی از تهدیدهای سختی که متوجه آن بود در موقعیت مقتضی و مناسب بهترین تصمیم ها را گرفت و توانست حیات و ثبات خود را تضمین کند. اکنون نیز ایرانی ها علاوه بر برخورداری از قدرت بالای منطقه ای چه در بعد سیاسی و چه در بعد نظامی از چنان قدرت چانه زنی بالایی برخوردارند که در وقت مقتضی برای حفظ منافع خود و کشورشان بهترین و حساب شده ترین گام ها را برخواهند داشت و می توانند به خوبی بحران های پیش رو را پشت سر بگذارند.   

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :