حزب الله اسد را با مخالفانش آشتی می‌دهد؟

۱۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۸۹۶۹۰۸ اخبار اصلی
چندی پیش در مکانی در نزدیکی ضاحیه جنوبی بیروت یعنی جایی که جایگاه اصلی حزب الله در لبنان محسوب می‌شود، شیعیان جلسه‌ای برگزار کردند که در آن جلسه این اتفاق نظر حاصل شد که سید حسن نصرالله کانال گفت‌وگویی با رهبران مخالف سوریه به ویژه نماینده بارز آنها برهان غلیون ایجاد کند.
حزب الله اسد را با مخالفانش آشتی می‌دهد؟

دیپلماسی ایرانی: برهان غلیون، رئیس شورای انتقالی سوریه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه ضمن انتقاد از اظهارات سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان از او به عنوان رهبر مقاومت و یک مرد بزرگ دینی یاد کرد، از نگاه برخی تحلیلگران اظهارات او به نوعی دعوت از رهبر حزب الله برای مذاکره بود.

روزنامه النهار، چاپ بیروت در قلمی به یادداشت احمد عیاش به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: چندی پیش در مکانی در نزدیکی ضاحیه جنوبی بیروت یعنی جایی که جایگاه اصلی حزب الله در لبنان محسوب می‌شود، شیعیان جلسه‌ای برگزار کردند که در آن شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی و فکری لبنانی شیعه حضور داشتند. در آن جلسه این اتفاق نظر حاصل شد که سید حسن نصرالله کانال گفت‌وگویی با رهبران مخالف سوریه به ویژه نماینده بارز آنها برهان غلیون ایجاد کند.

عیاش درباره دلایل این دعوت می‌نویسد: دلایل این دعوت بسیار است که غالب آنها در چارچوب تحولات جهانی قابل ارزیابی است. بارزترین آنها این است که جمهوری اسلامی ایران که حامی اصلی حزب الله است به برقراری این رابطه تمایل دارد، به ویژه که پیش از آن روسیه هم‌پیمان بارز و مهم نظام سوریه نیز با رهبران مخالف اسد دیدار کرد. دلیل دیگر این که برای شیعیان لبنان عموما این سوال مطرح شده که پس از سقوط احتمالی نظام اسد چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود و به کدام طرف متمایل خواهند شد. آیا ممکن است جریان‌های افراطی به دلیل حمایتشان از نظام اسد در صدد انتقام از آنها بر آیند؟

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: کسانی که در جلسه حاضر بودند تاکید داشتند که سید حسن نصرالله ایمان راسخ دارد که اسد از این مرحله سخت و تلخی که گرفتار آن شده است به زودی نجات خواهد یافت. ولی با این حال تاکید دارند که با وجود این دیدگاه مانعی ندارد که دریچه‌های گفت‌وگو با جریان‌های مخالف نظام سوریه باز شود. به خصوص این که این جریان به واقعیتی عربی و بین‌المللی تبدیل شده است. برای همین است یکی از حاضران در این جلسه که اتفاقا از چهره‌های خبره و کارشناسان برجسته حزب الله است پیشنهاد داد که سید حسن نصرالله مثلا معاونش الحاج حسین الخلیل را که در مراحل مختلف سخت سیاسی توانست به خوبی سیاست‌های حزب را پیش ببرد و مهارت ویژه‌ای در انجام گفت‌وگو و به نتیجه رساندن آن دارد، مامور کند که این گفت‌وگوها را با جریان مخالف آغاز کند. به ویژه این که خلیل از این خبرگی استثنائی برخوردار است که می‌تواند در طول مذاکرات بدون دادن هر گونه امتیازی از طرف مقابل نتایج در خور توجهی به دست آورد.

عیاش همچنین می‌نویسد: فکر گفت‌وگو زمانی تقویت شد که تحول دراماتیکی در روابط نظام سوریه با حماس، یکی از اضلاع طلایی هم‌پیمان ایران در خاورمیانه و محور مقاومت ایجاد شد. اکنون هدف بر این اصل استوار است که اتحاد در دو ضلع به جا مانده از این محور یعنی دمشق و حزب الله به قوت خود باقی بماند.

وی در پایان می‌نویسد: حزب الله تلاش می‌کند که خود را در برابر این حقایق منسجم حفظ کند، حقایقی که خود را بر پرونده سوریه تحمیل کرده و چاره‌ای جز مذاکره با جریان‌های مخالف، به طور کلی که از طیف‌های مختلف تشکیل شده، باقی نگذاشته است. از سویی این گفت‌وگو می‌تواند با وساطت سید حسن نصرالله گشایشی میان نظام سوریه با مخالفانش ایجاد کند و به نفع نظام اسد تمام شود. چه چیزی از این بهتر که طرف سومی مورد قبول دو طرف بتواند میان حکومت اسد با مخالفانش را آشتی دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :