پایتخت در دست محافظه کاران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۸۷۳ اخبار اصلی
بوریس جانسون شهردار لندن شد
پایتخت در دست محافظه کاران
بوریس جانسون، نامزد انتخابی حزب محافظه کار انگلیس شهردار لندن جایگزین کن لیوینگستون، شهرداری شد که هشت سال، امور شهر لندن را برعهده داشت.
 
کن لیوینگستون از حزب کارگر که در این دوره از انتخابات محلی نیز برای سومین بار نامزد شده بود یک میلیون و 28 هزار و 966 رای به دست آورد و این در حالی است که بوریس جانسون با یک میلیون و 168 هزار و 738 رای توانست پیروز انتخابات لندن باشد.
 
شهردار جدید لندن اعلام کرده است که برنامه های خود را در غالب تغییر سیستم حمل و نقل شهری به سیستمی ایمن تر برای شهروندان آغاز خواهد کرد. وی پس از آنکه به عنوان شهردار لندن انتخاب شد گفت که من شهردار تمام مردم شهر لندن خواهم بود و برای هماهنگی تمام محله ها تلاش خواهم کرد. یکی از شگفتی های شهر لندن این است که تنوع زیادی دارد و در واقع یک دنیا را در خود جای داده است.
 
انتخابات شهرداری لندن نشان می دهد که حزب کارگر دیگر جایگاه گذشته را ندارد. گردن براون، نخست وزیر بریتانیا از حزب کارگر پس از اعلام نتایج انتخابات در یک برنامه تلوزیونی شرکت کرد و در خصوص اشتباهات حزب کارگر و تلاش برای جبران آن در فرصت باقی مانده صحبت کرد. آنچه بیش از همه در این مصاحبه مورد توجه قرار گرفت این بود که نخست وزیر بریتانیا مسوولیت اشتباهات حزب کارگر را بر عهده گرفت و اعلام کرد که من مسوولیت اشتباهات حزبم را برعهده می گیرم.
 
با روی کار آمدن گوردن بروان که سیاست های آمریکایی کمتری نسبت به تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا داشت، مسائل بریتانیا بیشتر بر روی مسائل داخلی متمرکز شد و سیاست های خارجی این کشور روند معتدل تری را به خود گرفت. اما با توجه به نتایج انتخابات به نظر می رسد که وی نتوانسته است در روند تغییرات سیاست های داخلی بریتانیا موفق باشد. گوردن براون اعلام کرد درصدد است تا زمان بیشتری را برای ملاقات با مردم بریتانیا و رسیدگی به نیازهای آنها در نظر بگیرد. وی از مردم بریتانیا خواست تا به این واقعیت توجه کنند که وی بیش از هرچیزی به اقتصاد لرزان بریتانیا توجه می کند.
 
نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که برنامه های شفافی برای بریتانیا در نظر دارد اما گوردن براون نیز می داند که این برنامه ها نمی توانند حزب کارگر را در انتخابات پاییز نجات دهند و برای تغییر شرایط به نفع حرب کارگر در بریتانیا تلاش های زیادی لازم است.
 
آنچه در خصوص انتخابات شهرداری ها در بریتانیا جالب است این است که برتانیا نیز به سمت روند راست گرایی در اروپا در حرکت است. نیوزویک می نویسد که محافظه کارات تقزیبا سراسر اروپا را به تسخیر خود درآورده اند و در راس دولت های این قاره قرار گرفته اند. با بازگشت سیلویو برلوسکنی به قدرت در ایتالیا اکنون احزاب راست در اروپا می توانند با افتخار به قاره ای که در کنترل دارند نگاه کنند.
 
تنها سه کشور از اعضای اتحادیه اروپا یعنی، بریتانیا، اسپانیا و پرتغال تحت حکومت انحصاری چپ ها است. هرچند سوسیال دموکرات ها در دولت های ائتلافی در آلمان و هلند پست های وزارت دارند اما دولت ها در این کشورها توسط راست ها اداره می شود.
 
این نشریه همچنین می نویسد که انتخاب جیانی آلمانو از سیاستمدارات دوران بعد از فاشست به شهرداری شهر روم و درخشش بوریس جانسون از پوپولیست ای حزب محافظه کار و از مخالفان اتحادیه اروپا در مقام شهرداری لندن، پیشروی پیروزمندانه راست ها به راهروهای قدرت در این قاره را کامل کرد.
 
بوریس جانسون کیست؟
بوریس جانسون در 19 جوون 1964 در آمریکا به دنیا آمد. وی در کنار فعالیت های سیاسی خود به حرفه روزنامه نگاری نیز می پردازد و در حال حاضر در نشریه اسپکتاتور کار می کند.
 
بوریس جانسون بزرگترین فرزند خانواده 6 نفری است. وی نتیجه علی کمال بیی، روزنامه نگار لیبرال ترک است که طی جنگ استقلال ترکیه در دوران امپراطوری عثمانی کشته شد. در دوره جنگ جهانی اول پدربزرگ وی به بریتانیا مهاجرت کردند و نام خانوادگی مادربزرگشان را برای خود انتخاب کردند.
 
بوریس در شهر نیویورک به دنیا آمداما خانواده وی کمی بعد از تولد وی به بریتانیا بازگشتند. وی در سال 1987 ازدواج کرد ولی ازدواج اول وی موفقیتی به همراه نداشت و در کمتر از یکسال از همسر خود جدا شد. در سال 1993 وی با مارینا ویلر، دخر روزنامه نگار بریتانیایی سر چالز ویلر ازدواج کرد و در حال حاضر دو دختر و دو پسر دارد.
 
فعالیت های روزنامه نگاری وی شامل همکاری با نشریه تایمز، دیلی تلگراف، استار و اکسپر است. در سال های 1989 تا 1994 وی به عنوان روزنامه نگار اتحادیه اروپا فعالیت می کرد و در سال 1999 به عنوان سردبیر نشریه اسپکتاتور به فعالیت های روزنامه نگاری خود ادامه داد وی تا سال 1995 که به عنوان وزیر تحصیلات تکمیلی دولت سایه انتخاب شد به همکاری با نشریه اسپکتاتور ادامه داد.

نظر شما :