مجله هفته/ هیچ حزب اصلاح‌طلب داخلی نیست که ...

۱۸ آذر ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۸۶۴۱ اخبار اصلی
درحالی که برخی ریش سفیدان اصولگرا همچنان در پی تعیین شرط و شروط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هستند و از آن سو ریش سفیدان اصلاح طلب از عدم حضور یا داشتن شروطی برای حضور سخن می گویند، یکی از نمایندگان مجلس که حزب متبوعش را اصلاح طلب می داند، اعلام کرده که هیچ حزب اصلاح‌طلب داخلی نیست که بخواهد انتخابات را تحریم کند.
مجله هفته/ هیچ حزب اصلاح‌طلب داخلی نیست که ...
دیپلماسی ایرانی: باید ببینیم منظور دبیرکل حزب مردم سالاری از گفتن این عبارت این است که "هیچ حزب اصلاح طلبی وجود ندارد که بخواهد شرکت کند یا تحریم کند" یا اینکه "حزب اصلاح طلب به اندازه کافی وجود دارد ولی قرار نیست انتخابات را تحریم کنند"

می گویند حزب مردم سالاری تنها حزب نزدیک به اصلاح طلبان است که درحال حاضر فعالیت دارد و درهای آن همچنان باز است و آن نیز از صدقه سر دبیرکل آن است که نماینده مجلس است و در آزمون انتخابات سال 88 و موضع گیری در برابر فتنه سربلند بیرون آمده و خرج خود را از اصلاح طلبان دیگر جدا کرده است.

درواقع می گویند مصطفی کواکبیان توانسته حزب متبوعش را از کوران حوادث و تندبادهای سال 88 به این سو، به سلامت عبور دهد و حالا تنها حزبی است که می تواند با تابلوی اصلاح طلبی در انتخابات مجلس حضور داشته باشد. درحالی که حتی هنوز حزب کارگزاران سازندگی نیز که اصلاح طلب خالص نیست و از طیف های سنتی و تکنوکرات راست سابق بهره می برد، چنین تمام قد وارد گود نشده است.

شاید بتوان کواکبیان را از همین حالا هم نماینده دور بعدی مجلس قلمداد کرد. او نشان داده که محبوبیت بومی و قابلیت انعطاف پذیری سیاسی بالایی دارد و به خوبی عرصه سیاست ایران را می شناسد و نه بی گدار به آب می زند و نه بندی به آب می دهد که پایش را مثل خیلی از اصلاح طلبان به زندان بکشاند یا از شرکت و کسب فیض در انتخابات محروم کند.

کواکبیان در ماه های اخیر یک پای ثابت مناظره های سیاسی و دانشگاهی بوده که قصد داشته اند از نظرهای مخالف و متقابل استفاده کنند و غالبا او را رودرروی یک اصولگرای سفت و سخت نشانده اند تا معلوم شود چقدر نظراتش معتدل و منعطف و اصلاح طلبانه است.

او در هفته ای که گذشت نشستی خبری با هدف تبیین مواضع انتخاباتی حزب مردم سالاری برگزار کرد و با بیان اینکه احزاب در کشور نمی‌توانند در مقابل مسائل سیاسی روز و انتخابات بی‌تفاوت باشند، گفت: حزب مردم‌سالاری از یک سال پیش با برگزاری جلسات متعدد به بررسی اوضاع سیاسی کشور در رابطه با انتخابات مجلس نهم پرداخته است. این اولین انتخابات پس از حوادث 88 است و می‌تواند آزمونی برای حکومت، احزاب، فعالان سیاسی و نامزدهای انتخاباتی باشد.

با وجودی که حزب او را می توان در میان اصلاح طلبان بی رقیب دانست، ولی با این حال کواکبیان گفته که حزب متبوعش از شش ماه پیش رایزنی‌هایی را با افراد موثر نظام و احزاب فعال کشور درباره انتخابات داشته و هدفش از این رایزنی‌ها، برگزاری انتخابات پرشور، قانون‌مند، سالم، رقابتی، آزاد و عادلانه با مشارکت حداکثری مردم و کمترین چالش و حاشیه بوده است.

این نماینده فعلی مجلس با اشاره به اینکه برخی احزاب اصلاح‌طلب به دلیل اینکه جلوی فعالیت‌هایشان گرفته شده و نمی‌توانند لیستی در انتخابات بدهند و یا برخی به دلایل دیگر نمی‌خواهند در انتخابات فعال باشند، گفته است: من هیچ حزب اصلاح‌طلبی را در داخل نمی‌شناسم که بخواهد انتخابات را تحریم کند بلکه نمی‌خواهند مشارکت داشته باشند و می‌خواهند در انتخابات سکوت کنند.

با این حال دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه حزب مردم‌سالاری، انتخابات مجلس نهم را یک فرصت می‌داند که باید از آن استفاده کند و علاوه بر فعالیت حزبی، ائتلافی هم با احزاب همفکر داشته باشد.

کواکبیان گفته است: در حزب مردم‌سالاری مصوب کردیم برای 150 کرسی در سراسر کشور بتوانیم نامزد انتخاباتی داشته باشیم. در این‌ صورت حتما لیست سراسری خواهیم داد و این تعداد کرسی با توجه به 290 نماینده در نظر گرفته شده است که بیش از نصف کرسی‌ها را در بر می‌گیرند. البته اگر نتوانستیم برای 150 کرسی نامزد داشته باشیم، به مردم توصیه می‌کنیم که در انتخابات شرکت کنند، ولی خودمان نمی‌توانیم فعال شویم و این امر بستگی به مجریان انتخاباتی دارد.

وی همچنین درباره دسته‌بندی‌های اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات آینده گفته است: چهار دسته در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ اول کسانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند که من نشنیده‌ام در بین اصلاح‌طلبان داخل کشور کسی انتخابات را تحریم کرده باشد و عده‌ای در خارج از کشور هستند که هیچ وقت نمی‌خواهند با نظام همکاری کنند و همیشه به دنبال تغییر نظام و قانون اساسی هستند که به دنبال تحریم می‌باشند؛ اما در داخل کشور کسی به دنبال تحریم نیست. دسته دیگر کسانی هستند که به دنبال سکوت و عدم مشارکت فعال هستند که دلایل خود را دارند. دسته دیگر حضور مشروط را مطرح می‌کنند که آنها هم دلایل خود را دارند و دسته چهارم هم معتقدند شروط اساسی، رعایت قانون انتخابات است و شرکت خواهند کرد و بعید می‌دانم که کسی دنبال تحریم انتخابات باشد.

بطور حتم حزب مردم سالاری هم دلایل خود را دارد.

 

نظر شما :