مجله هفته/ سر سفیر بریتانیا را گرم کنید

۱۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۷۵۸۱ اخبار اصلی
می توانیم بگوییم شکایت شهردار تهران از سفارت بریتانیا به خاطر سوختن درخت های باغ قلهک با هدف بازپس گیری باغ قلهک مطرح شده و می توانیم بگوییم این اقدام خواسته یا ناخواسته می تواند سرگرمی و مشغله هایی برای سفیر تازه وارد بتراشد و او را از فتنه هایی که احیانا در سر دارد دور کند.
مجله هفته/ سر سفیر بریتانیا را گرم کنید
دیپلماسی ایرانی: سفیران بریتانیا در سال های گذشته به خصوص پس از انتخابات سال 88 همواره مسئله ساز و خبرساز بوده اند. به هرحال بریتانیاست و کم قدرتی نیست و آنقدر فکر و خیال در سر دارد که تهران را هم به میدان جولان و فتنه انگیزی اش تبدیل کند.

در حدود سه سال گذشته، سفارت بریتانیا در تهران در چند مرحله با دولت ایران شاخ به شاخ شده و در کمال اعتماد به نفس، مواضع جنجالی و شریرانه اش را بروز داده و عملکرد حقوق بشری دولت و قوه قضائیه و فضای حاکم بر کشور را زیر سئوال برده و از هیچ خط و نشان و احضار و تهدید به اخراج هم نترسیده است.

چنین سوء پیشینه ای سبب شد تا دولت بریتانیا در ایران بی سفیر شود. حالا پس از ماه ها سکوت و مصلحت سنجی به این نتیجه رسیده است که سفیری انتخاب و راهی تهران کند. بخشی از مفسران سیاسی در ایران می گویند شاید بازهم فتنه ای انگلیسی در راه است.

اما سفیر تازه وارد، این بار نیامده وارد یک دردسر شده و باید به ایرادات حقوقی وارده درباره باغ قلهک واکنش نشان دهد؛ واکنشی پیگیرانه و زمان‌بر که احتمالا وقت کافی برای آقای سفیر جهت جامه عمل پوشاندن به خواسته های انگایسی و شیطنت بارش نمی دهد و او را حسابی درگیر ماجرای درخت های سوخته (همان نخود سیاه خودمان) می کند.

شهردار تهران دستور داده پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال شود. این شاید جالب ترین سوژه ای می توانست باشد که از طریق آن بتوان سر سفیر را گرم کرد و او را وارد نظام حقوقی و اداری کرد و آنقدر از پله ها و راهروهای دادگاه ها بالا و پایین فرستاد تا فکرهای شرارت بار به سرش نزند.

قالیباف درباره طرح این شکایت گفته است: در ایام اخیر بر اساس گزارش های موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش زدن درختان باغ قلهک کرده اند. نابودی بیش از ۳۰۰ درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. بنابراین به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می کنم که در کوتاه ترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.

به قول قالیباف، واقعا جای تاسف است که دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط زیست و توجه به ارزش های انسانی به خود می گیرد در اقدامی اینچنین، بدیهی ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می انگارد.

قرار شده شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی، این موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری کند.  بعضی ها می گویند شکایت قالیباف از سفارت انگلیس را می توان حرکتی مثبت و حتی سرآغازی برای بازپس گیری باغ تصرف شده قلهک محسوب کرد.

انگلیسی ها از سال ۱۲۸۵ تا سال ۱۳۱۳ باغ قلهک را بدون سند به تصرف خود در آورده بودند و در این سال ثبت اسناد کشور سندی را برای تملک باغ مذکور به نام دولت انگلیس صادر کرد. انگلیسی ها می گویند شاه قاجار باغ قلهک را به آنها هدیه کرده است. اما یک عضو هیئت عمومی دیوان محاسبات در این زمینه می گوید: دولت شاهنشاهی بدون اجازه مجلس شورای ملی مجاز به واگذاری باغ قلهک به انگلیسی ها نبود و آنچه توسط حکومت قاجار صورت گرفته خلاف اصل ۲۲ قانون اساسی وقت است.

 

نظر شما :