مجله هفته/ ایران دیگر رئیس کمیته نظارتی اوپک نیست

۱۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۸ کد : ۱۷۵۸۰ اخبار اصلی
در هفته گذشته علاوه بر خبر ورود دبیرکل اوپک به ایران و دیدارش با وزیر نفت، خبر دیگری نیز درباره ایران و اوپک منتشر شد.
مجله هفته/ ایران دیگر رئیس کمیته نظارتی اوپک نیست
دیپلماسی ایرانی: آنچه هفته گذشته منتشر شد و شاید لابلای اخبار نفت و گاز و توصیه های رستم قاسمی درباره لزوم رعایت تعادل در تولید و فروش نفت کمتر به آن پرداخته شد، این بود که ایران از ریاست کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک کنار گذاشته شده است. این در حالی است که ایران از مدت ها قبل پایه گذار برپایی جلسات کمیته و فعال سازی نقش آن در اوپک بوده است.

به گزارش پانا، کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک (MMMC) متشکل از مقام های نفتی ارشد کشورهای ایران، نیجریه، کویت و دبیرکل اوپک، مسئول تحلیل و نظارت بر بازار جهانی نفت و ارایه نظر مشورتی به اجلاس وزیران عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

پیگیری های سکونیوز حاکی از آن است که ضعف سرپرست وقت وزارت نفت در برقراری تعامل مناسب و جلب اعتماد اعضا مهم ترین دلیل از دست دادن این مسند بوده است.

بر این اساس به تازگی ریاست کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت به کشور کویت واگذار شده است. این کمیته با تحلیل اطلاعات مربوط به عوامل بنیادین بازار نظیر عرضه و تقاضا و نیز عوامل غیر بنیادین چون ارزش دلار و معاملات آتی و تاثیر گذاری آنها بر قیمت نفت اقدام به تهیه گزارش های تخصصی و ارائه پیشنهاد به اعضای اوپک می کند.

در این کمیته سطح ذخایر نفت، ظرفیت تولید صادرکنندگان نفت و پایبندی اعضای اوپک به سهمیه تولید مورد تجزیه، تحلیل و نظارت قرار می گیرد. بنابراین داشتن سمت مزبور از جهت تقویت نفوذ ایران در روند تصمیم گیری های اوپک حائز اهمیت بوده است، چنان که پیشنهادات اولیه برای تغییر یا تثبیت سطح تولید نفت این سازمان در کمیته مذکور مورد بررسی قرار می گیرد.

ایران در حال حاضر بر سر عدم افزایش سطح کنونی تولید نفت اوپک با برخی اعضا (که از ظرفیت تولید بالاتری برخوردارند) اختلاف نظر دارد و در صحبت های اخیر رستم قاسمی – وزیر نفت – نیز بر این مسئله تاکید شد که با به ثمر رسیدن انقلاب لیبی و از سر گرفتن تولید و فروش نفت این کشور، دلیلی ندارد تا برخی کشورهایی که برای جبران این خلا، تولید خود را افزایش داده بودند، همچنان به این سیاست ادامه دهند.

 

نظر شما :