مجله هفته/ تکلیف شرکت هواپیمایی قطر روشن شد

۱۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۷۵۷۸ اخبار اصلی
یک هفته پس از آنکه مدیرعامل هما اعلام کرد خطوط هوایی خارجی تنها تحت نام شرکت های ایرانی می توانند در داخل فعالیت کنند، خبر رسید که توافقات لازم برای پرواز هواپیماهای قطری در خطوط داخلی ایران حاصل شده است.
مجله هفته/ تکلیف شرکت هواپیمایی قطر روشن شد
دیپلماسی ایرانی: بالاخره پای هواپیماهایی که سرشان به تنشان بی ارزد به ایران باز می شود. این هم برای خودش فکری بود که پس از دست و پنجه نرم کردن با تحریم ها و تحدیدها و خطرات ناشی از تحریم قطعات هواپیمایی، پای شرکت های هواپیمایی باکیفیت و معتبر را به کشور باز کنیم و اجازه دهیم مردم با پول بیشتر ولی ترس کمتر سوار هواپیماهای مطمئن شوند و وزیر راه و ترابری و مدیران هوایی را هم از ترس برکناری ها و استیضاح های پیاپی خلاص کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ابتدا در واکنش به درخواست شرکت هواپیمایی قطر برای پرواز در خطوط داخلی ایران گفته بود: فعالیت این شرکت در خطوط داخلی ایران منوط به قرار گرفتن تحت نام یک شرکت ایرانی است.

فرهاد پرورش اضافه کرده بود: هم اکنون شرکت هواپیمایی قطر که به طور عمده در عرصه بین المللی فعال است بر آن است تا از فرصت پیش آمده و تقاضای سفر در ایران استفاده کرده و در خطوط داخلی فعال شود.اما اجرایی بودن یا نبودن این تقاضا باید بررسی شود.

مدیرعامل هما با اشاره به قانون کاپوتاژ تاکید کرد که به موجب این قانون یک شرکت هواپیمایی خارجی نمی تواند در خطوط داخلی کشور دیگر فعالیت کند. به گفته او، اگر هم یک شرکت هواپیمایی خارجی بخواهد در خطوط داخلی ایران فعالیت کند باید تابع مقررات داخلی ایران باشد و تحت فعالیت شرکت ایرانی پرواز کند.

چند روز پس از این کش و قوس کوتاه خبر رسید که ایران پروازهای داخلی اش را به شرکت هواپیمایی قطر واگذار کرده است. شهریار آفندی زاده معاون وزارت حمل و نقل با اعلام این مطلب گفت که دو کشور در این باره توافق نامه ای را امضا کرده اند و به زودی تاریخ اجرایش نیز اعلام خواهد شد.

گفته شده است به موجب این توافق نامه قیمت سوخت هواپیماهای قطر در پروازهای داخلی ایران 75 درصد بیشتر از سوخت هواپیماهای ایران است و به همین دلیل قیمت بلیت های هواپیماهای قطری نیز 25 درصد بیش از قیمت بلیت هواپیماهای مسافربری ایران خواهد بود.

البته این اقدام چندان هم دور از ذهن نبود و با توجه به اینکه نرخ بلیت های داخلی حتی پیش از ورود هواپیماهای قطری، مرتب بالا می رفت و بر کیفیت خدمات دهی افزوده نمی شد، خبری قابل توجه و خوشحال کننده به نظر می رسد.

به هر شکل بر کسی پوشیده نیست که ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم های بین المللی طی سه دهۀ گذشته مستهلک و بیش از پیش ناامن شده و وقایع دلخراشی را موجب شده است. ترحیم ها باعث شده بود که سال های متمادی از هواپیماهای روسی ساخت اوکراین در خطوط هوایی ایران به صورت اجاره ای استفاده شود اما سقوط ها و نقایص این هواپیماها سرانجام کار را به جایی رساند که منجر به ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی در ایران شد. البته حدود یک ماه پیش یکی از مقام های هوایی ایران اعلام کرد که ممکن است بار دیگر در زمینه در اختیار گرفتن توپولوف اقدام هایی صورت گیرد ولی این بار از توپولوف های جدیدتر و کمتر مسهلک استفاده خواهد شد.

گفته می شود شرکت هواپیمایی "قطر ایرویز" هم اکنون دارای 97 هواپیمای بوئینگ و ایرباس است و 182 هواپیمای جدید نیز سفارش داده که به زودی به ناوگان هوایی این کشور اضافه خواهند شد. قطر هم اکنون پروازهای مستقیمی از دوحه به سه شهر مشهد، شیراز و تهران دارد.

 

نظر شما :