بر خلاف مواضع قطر و عربستان

اردن در کنار بشار اسد ایستاد

۰۹ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۷۵۲۷ اخبار اصلی
اظهارات اخیر وزیر امور خارجه اردن در بحبوحه تحولات سوریه و در حالی که قطر تلاش دارد با نقش‌آفرینی در این پرونده نقش حلال بحران سوریه را ایفا کند، اظهارات ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن ناظران تحولات سوریه را شوکه کرد.
اردن در کنار بشار اسد ایستاد
دیپلماسی ایرانی: اظهارات اخیر وزیر امور خارجه اردن در بحبوحه تحولات سوریه و در حالی که قطر تلاش دارد با نقش‌آفرینی در این پرونده نقش حلال بحران سوریه را ایفا کند، اظهارات ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن ناظران تحولات سوریه را شوکه کرد. او گفت: «اردن آمادگی دارد در صورتی که بنا شد سناریوی ناآرامی‌ها در سوریه تکمیل شود منطقه ویژه و جدایی را در عمان برای پناهندگان و آوارگان سوری در نظر بگیرد.»

البته این در شرایطی است که اردن خود دچار ناآرامی نشود و طوفان بهار عربی به خاک آن سرایت نکند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، جوده که در دیدار با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در عمان این اظهارات را بر زبان راند جزئیات بیشتری در این زمینه نگفت. داوود اوغلو به این دلیل به اردن آمده بود که درباره آخرین تحولات سوریه با این کشور به رایزنی بپردازد و بررسی کند که چه راهکارهای اقتصادی برای جبران خسارت‌های ناشی از تنش‌های حاکم میان آنکارا – دمشق برای دولت اردوغان وجود دارد. وزیر امور خارجه ترکیه در این جا نیز تاکید کرد، با جامعه جهانی برای افزایش فشارها به سوریه همراهیم و آمادگی داریم که زمینه‌های لازم برای استقبال بیشتر از پناهندگان و آوارگان در ترکیه و اردن را فراهم آوریم.

اظهارات وزرای امور خارجه اردن و ترکیه یک نکته را به خوبی نشان داد و آن این که بشار اسد دو راه بیشتر ندارد، یا تن به مداخله خارجی دهد یا این که اصلاحات را به طور جدی پیش ببرد. به نظر می‌رسد ظرف روزهای گذشته تحولات تازه‌ای در پشت درهای بسته میان مقام‌های ارشد جامعه جهانی و عربی علیه سوریه رخ داده است. از یک سو بشار اسد، هشدار می‌دهد هر گونه حمله به خاک سوریه کل خاورمیانه را به زلزله‌ای ویرانگر دچار خواهد کرد و از سوی دیگر در حالی که همه منتظر پاسخ حکومت بشار اسد به طرح جامعه عربی برای حل بحران سوریه هستند و انتظار می‌رود دولت سوریه مواضع خود را تا دوشنبه اعلام کند، وزیر امور خارجه قطر در حالی که ولید العلم، وزیر امور خارجه سوریه در دوحه به سر می‌برد اظهارات تندی را علیه سوریه بیان داشت تا شائبه وجود طرح یا توطئه‌ای علیه سوریه قوت بگیرد.

این در حالی است که نزدیک به دو ماه پیش هیئتی از اردن به سوریه رفته بود و به اطلاع بشار اسد رسانده بود که عمان از آن‌چه در اردن می‌گذرد بسیار نگران است و حاضر است همه گونه همکاری را با دمشق برای مهار بحران سوریه داشته باشد. اردن خود دچار ناآرامی‌های داخلی است و از این که ناآرامی‌های جاری در دنیای عرب اوضاع داخلی‌اش را نیز تحت تاثیر قرار دهد، بسیار بیمناک است. اردنی‌ها اکنون نیز از وضعیت جاری در سوریه نگرانند. یکی از مسئولان اردنی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه القدس العربی گفته است: «در یکی از جلسات پشت در‌های بسته یکی از مسئولان عالی‌رتبه گفته است که سرنوشت سوریه را دو طرف رقم می‌زنند، یکی شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و دیگری جامعه جهانی که اکنون پس از بسته شدن پرونده لیبی بر سوریه متمرکز شده است. اردن در این میان هیچ نقشی ندارد و هیچ کاری نیز نمی‌تواند انجام دهد.»

مساله سوریه را ملک عبدالله، پادشاه اردن خود شخصا پیگیری می‌کند، او خوب می‌داند در سوریه چه می‌گذرد و تقریبا قانع شده است که در سوریه این نظام اسد است که از همه قدرتمند‌تر است و تضعیف آن چندان کار آسانی نیست. با این دیدگاه او به اردنی‌ها دستور داده که به مصلحت اردن است که فقط مواظب اوضاع باشند و خود را برای هر گونه احتمالی آماده کنند. به همین دلیل نیز در مرزهای شمالی اردن حالت فوق العاده اعلام شده است چرا که پیش‌بینی می‌شود هزاران نفر به ویژه از شهر درعا به خاک اردن سرازیر شوند. دولت اردن گفته که به طور ناخودآگاه وارد بازی سوریه شده است و باید خود را برای تحولات بزرگ این کشور آماده کند.

در عین حال کاخ سلطنتی نیز خط تلفن مستقیمی را با کاخ ریاست جمهوری سوریه برقراری کرده و آخرین تحولات را مستقیما با دمشق تنظیم می‌کند. ژنرال بهجت سلیمان، سفیر سوریه در عمان نیز دائما نزد ملک عبدالله می‌آید و آخرین تحولات را به اطلاع او می‌رساند. همچنین در جبهه داخلی، شماری از سیاستمداران و حقوق‌دانان صاحب‌نام اردنی تلاش‌های تازه‌ای را با عنوان "توطئه‌ای که سوریه با آن مواجه است"، برای مهار بحران سوریه و حمایت از نظام اسد آغاز کرده‌اند. از چهره‌های بارز این جبهه می‌توان به حسین مجلی، وزیر دادگستری سابق اشاره کرد که هفته گذشته نامه‌ای را به بشار اسد نوشت با این مضمون که هر گونه تعدی به دمشق به معنای تعدی به عمان است که در حقیقت گفته می‌شود نامه تصمیم‌گیران و دولتمردان اصلی حکومت اردن به بشار اسد بوده است.     

 

نظر شما :