امریکا و گسترش سپر دفاع موشکی در خلیج فارس

۱۰ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۸ کد : ۱۷۵۲۵ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی موضوع حضور نیروهای امریکایی در خلیج فارس را در گفت و گو با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک بررسی کرده است:.
امریکا و گسترش سپر دفاع موشکی در خلیج فارس
دیپلماسی ایرانی: نیویورک تایمز، هفته گذشته از طرحی سخن گفت که بر اساس آن امریکا اگر چه نیروهای خود را به طور کامل از عراق خارج می‌کند اما با ایجاد پیمان جدید امنیتی در منطقه خلیج فارس نوعی ساختار جدید امنیتی در این منطقه به وجود خواهد آورد و از این طریق حضور در منطقه را ادامه خواهد داد. به نظر نمی‌رسد این طرح از سوی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس با مخالفتی مواجه شود. در صورت اجرایی شدن این طرح عرصه بر ایران تنگ‌تر خواهد شد. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک بررسی کرده است:‌

 

با توجه به بحث خروج کامل نیروهای امریکایی از عراق و زمزمه ای که درباره حضور این نیروها در خلیج فارس به گوش می‌رسد، آیا می‌توان گفت که که امریکایی‌ها در حال تنظیم آرایش جدیدی برای نیروهای خود در منطقه هستند؟

 

اساسا سناریوی متهم کردن جمهوری اسلامی‌ایران در خصوص ترور سفیر سعودی دو هدف را دنبال می‌کرد که من مدتی قبل عنوان کرده ام. تحرکات جدید هم تقریبا این نظر را تایید می‌کند. می‌توان گفت که اهداف امریکا از طرح این بحث اول ترساندن سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران است. امریکا سعی کرده است با این کار ایران هراسی را تجدید کرده و جاپایی بعد از عراق برای خود باز کند. چون واقعا امریکا با ذلت از عراق خارج شد. با توجه به این که تلاش‌های یک سال گذشته امریکایی‌ها برای باقی ماندن در عراق موثر نبود و حکومت عراق به هیچ نحو ادامه حضور امریکایی‌ها را برنتافت، درصدد بر آمد تا جای پای جدیدی در منطقه ایجاد کند.

به نظر می‌رسد امریکایی‌ها با توجه به این که سناریوی ترور سفیر عربستان را مطرح کرده اند و هم چنین با عنایت به این که با فوت ولیعهد اختلافات داخلی سعودی تشدید شده است، در تلاش هستند که عربستان سعودی را متقاعد سازند که نیروهای امریکایی را بپذیرند. پیشنهاد امریکایی‌ها ایجاد شش پایگاه وسیع و گسترده در خاک عربستان سعودی در مرحله اول و بعدا هم در کویت و قطر و امارات است. بنابراین امریکایی‌ها می‌خواهند بیست تا سی هزار نیرو در منطقه باقی بمانند و به امریکا بر نگردند.

البته این علاوه بر این که منافع امریکا در منطقه را تامین می‌کند، اهداف سیاست داخلی هم برای امریکایی‌ها دارد. اگر این سربازان به امریکا برگردند با مشکلات اقتصادی،‌ امنیتی و روانی مواجه خواهند بود. بنابراین امریکا نمی‌خواهد همه این نیروها را به طور یک جا به امریکا برگرداند. مسئله دیگر این است که هزینه اقتصادی خارج کردن نیروها بسیار بالا است.

لذا اگر امریکایی‌ها موافقت کشورهای منطقه را به دست آورند،‌ می‌توانند هزینه این نیروها را به عهده کشور میزبان بگذارند و یکی از مشکلات اقتصادی نیروهای مسلح امریکا را حل خواهند کرد. علاوه بر این تلاش می‌کنند تا برای خود جایگاهی برای محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی‌ایران ایجاد کنند.

با توجه به این که بیداری اسلامی‌خصوصا در لیبی و تونس و مصر نشان داد که نوعی همگونی و گرایش یکسان میان بهار عربی و انقلاب اسلامی‌ایران وجود دارد، این مسئله خطری جدی علیه رژیم صهیونیستی و منافع امریکا در منطقه خواهد بود.

 

در حال حاضر بحثی درباره ایجاد یک ساختار امنیتی جدید در خلیج فارس مطرح است. این مسئله چه ابعادی دارد و نتیجه آن برای ایران چیست؟ آیا این مسئله امنیت ایران را تهدید نمی‌کند؟

 

این بحث دو نکته دارد. جمهوری اسلامی‌ایران پیشنهاد کننده منظومه امنیتی در خلیج فارس بوده است. آقای احمدی نژاد در اجلاس دوحه شورای همکاری خلیج فارس این پیشنهاد را مطرح کرده اند ولی مورد قبول واقع نشده است. امریکایی‌ها با این کار اولا در صدد هستند که ایران را خلع سلاح کنند و از این پیشنهاد کاملا مایوس کنند و ثانیا هدف این منظومه هم ایجاد سپر موشکی است. آن‌ها می‌خواهند کلیه پایگاه‌های موشکی منطقه را به یکدیگر متصل کنند و در نتیجه این سپر موشکی را به نقب در جنوب فلسطین اشغالی و هم چنین در پایگاه‌های ترکیه متصل کنند.

البته با این کار جمهوری اسلامی‌ایران کاملا محاصره خواهد شد و اگر نتوانستند قدرت ایران را کنترل کنند و مانع از پیشرفت نظامی‌و هسته ای ایران شوند، حداقل بتوانند با این سپر ایران را محاصره کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس احتمالا این طرح را می‌پذیرند به این دلیل که به شدت در حالت ضعف قرار دارند و امریکا هم فشار زیادی روی این مسئله وارد کرده است. تلاش‌های جناب آقای دکتر صالحی هم اخیرا در این راستا بوده است.

 

آیا ممکن است رایزنی با کشورهایی مانند قطر یا دیگر کشورهایی که در این منطقه نقش آفرینی می‌کنند، بتواند در این اجماع شکنندگی ایجاد کند؟

 

ایران باید در این زمینه پیش قدم شود. دیپلماسی ما در این زمینه باید قوی تر عمل کند و حتی دیپلماسی دفاعی ایران نیز باید فعال تر از این عمل کند. الان سه کشور در منطقه هستند که می‌توانند در مقابل پیشنهاد امریکا ایجاد مانع کنند: اول قطر، دیگری کویت و کشور دیگر سلطان نشین عمان. به نظر می‌رسد حداقل در این مرحله می‌توان وارد مذاکراتی جدی، امنیتی و دیپلماتیک شد تا به این کشورها امنیت داده شود. یعنی جمهوری اسلامی‌ایران باید این آمادگی را داشته باشد که امنیت این کشور‌ها را تامین کرده و پیشنهاد ایجاد امنیت به این کشورها ارائه دهد.

لذا من فکر می‌کنم این مرحله،‌ مرحله حساسی است و اگر ما کمی‌کوتاهی کنیم و در حرکت دیپلماسی و امنیتی خود کند شویم، امریکا خواهد توانست این خلاء را پر کند و از این آمادگی را به دلیل حضور در منطقه و پایگاه‌هایی که دارد و روابط بسیار خوبی که با این کشورها دارد، استفاده کند. بنابراین امریکا می‌تواند با این کار برای ایران مزاحمت ایجاد نماید.

اما باز هم باید تاکید کنم که این کشورها مایل هستند با ایران پیمان‌هایی داشته باشند به این شرط که جمهوری اسلامی‌ایران به صورت بازتری با آن‌ها وارد مذاکره امنیتی و دیپلماتیک شود.

 

نظر شما :