ناتو در همسایگی ایران

۲۵ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۷۱۳ اخبار اصلی
نشست سران ناتو به میزبانی رومانی از ۱۴ تا ۱۶ فروردين برگزار شد. ديپلماسى ايرانى مجموعه اى از مقالات خود را طى روزهاى گذشته به موضوع اجلاس بخارست اختصاص داده است
ناتو در همسایگی ایران
سران 26 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، کشورهای به اصطلاح شریک این سازمان و نمایندگان برخی سازمان های بین المللی از2 آوریل، تا 4 آوریل در بخارست، پایتخت رومانی، گرد هم آمدند تا در رابطه با مسائلی مانند گسترش ناتو و عملیات های این سازمان در افغانستان و کوزوو مشورت و تصمیم گیری کنند. این نشست بزرگترین نشست سران از نظر تعداد و تنوع شرکت کنندگان در تاریخ 59 ساله ناتو بود.
  
نشست سه روزه بخارست در عالی ترین سطح و در قالب جلسات شورای آتلانتیک شمالی(NAC)، شورای همکاری ارو-آتلانتیک(EAPC)، شورای ناتو-روسیه(NRC) و کمیسیون ناتو-اوکراین(NUC) برگزار شد.
 
نشست سران ناتو به میزبانی رومانی در کاخ پارلمان بخارست (بزرگترین ساختمان اداری دنیا پس از ساختمان پنتاگون) برگزار شد. بیش از 3500 خبرنگار برای پوشش خبری این نشست در این شهر حضور داشتند و بیش از 100 نفر کار راهنمایی خبرنگاران و شرکت کنندگان در نشست را بر عهده داشتند.
 
ديپلماسى ايرانى به مناسبت برگزارى اين رويداد مهم، مجموعه اى از مقالات و تحليل هاى خود را طى روزهاى گذشته به موضوع اجلاس بخارست اختصاص داد.
 
ضمن دعوت براى مطالعه ديگر مطالب ديپلماسى ايرانى و ارائه ديدگاهتان درباره مطالب،  براى مرور مقالات مربوط به اجلاس ناتو مى توانيد از لينک هاى زير استفاده کنيد.
 
این پیمان که متون انگلیسی و فرانسه آن هر دو معتبر می باشند، نزد دولت ایالات متحده سپرده می شود. حسب وظیفه، دولت ایالات متحده نیز نسخه های مورد تایید آن را برای دولت های امضا کننده پیمان می فرستد.
 
تعریف قلمروهایی که ماده 5 به آن ها اشاره دارد بوسیله ماده 2 پروتکل الحاقی پیمان آتلانتیک شمالی در تاریخ 22 اکتبر 1951 و در زمان الحاق یونان و ترکیه مورد تجدید نظر قرار گرفت.
 
در 16 ژانویه 1963، شورای آتلانتیک شمالی اعلام کرد که بندهای مربوط به الجزایر تحت حکومت فرانسه از تاریخ 3 جولای 1962 قابل اجرا نبوده است.
 
محمد امين خرمى : یکی از کانون های توجه در نشست ناتو، فرانسه و رئیس جمهور آن باشد. آقاى سارکوزی علاوه بر اعلام تصمیم فرانسه مبنی بر اعزام نیروی نظامی به افغانستان، قصد دارد در رابطه با ترتیبات دفاعی اتحادیه اروپا و نزدیکی بیش از پیش آن با ناتو پیشنهادات جدیدی را مطرح کند که البته بسیاری این اقدامات سارکوزی را نشان دهنده این دانسته اند که وی بار دیگر قصد دارد پس از گذشت حدود40 سال از خروج فرانسه از بخش نظامی توسط ژنرال دوگل، فرانسه را بار دیگر به شاخه نظامی این پیمان وارد کند. 
 
حسن بنانج : بیانیه نهایی اجلاس بخارست از روسیه خواست که تصمیم اجلاس در این زمینه رابپذیرد و در حفاظت از امنیت اروپا با ناتو همکاری کند. پیش از این اعلام شده بود که انجام توافق درباره سپر دفاع موشکی توسط اعضای ناتو در این اجلاس بسیار بعید است. اما این توافق در حالی صورت گرفت که به برخی از خواست های روسیه نیز توجهی ویژه شد. یکی از این خواست ها عدم پذیرش پیوستن کشورهای گرجستان و اوکراین به ناتو بود.
 
آرش مومنيان : پنجشنبه گذشته 40 کشور عضو پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) در بیانیه پایانی اجلاس سران این پیمان در بخارست، پايتخت رومانى بر پایبندی و تعهد دراز مدت خود به مبارزه عليه طالبان و تروريسم در افغانستان تاکید کردند. اين بيانيه در حالى منتشر شد که در روزهاى قبل و بعد از آن فضاى بين‌المللى شاهد تغيير مواضعى جدى و سرنوشت‌ساز براى افغانستان بود.
 
جاپ دو هوپ شفر، دبیر کل ناتو : اجلاس ناتو در بخارست، گردهمایی بی­ نظیری است. برای اولین بار رهبران 40 ملت عضو ناتو که در عملیات ناتو در افغانستان مشارکت دارند با حامد کرزای رئیس جمهور این کشور، دبیر کل سازمان ملل و مقام های بلندپایه از اتحادیه اروپا و سایر سازمان های عمده بین المللی ملاقات کردند.
 
محمد امين خرمى : سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، اتحادی متشکل از 26 کشور از امریکای شمالی و اروپا است که با امضای پیمان آتلانتیک شمالی در 4 آوریل 1949 بین 10 کشور اروپایی، کانادا و ایالات متحده امریکا در واشنگتن، تاسیس شد و مقر آن شهر بروکسل، پایتخت بلژیک شد.
 
محمد امين خرمى : اعلام موضع در قبال مسئله عراق از سوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو )، در بالاترین سطح، به نشست سران ناتو در نوامبر سال 2002 در پراگ باز می گردد. در این نشست، سران ناتو با صدور اعلامیه ای حمایت کامل خود را از اجرای قطعنامه 1441 شورای امنیت سازمان ملل، که چند روز قبل از این نشست تصویب شده بود، اعلام نمودند. آن دو دوستگی که در شورای امنیت در رابطه با حمله به عراق حاکم بود در فضای بحث ها در درون اتحاد ناتو نیز نمایان شد.
 
کمتر از 24 ساعت پس از وقوع حملات 11 سپتامبر، سازمان ناتو با استناد به ماده 5 اساسنامه خود – ماده 5 پیمان آتلانتیک شمالی که به اصل دفاع دسته جمعی در اتحاد ناتو اشاره دارد – ضمن محکوم کردن این حملات، حمایت خود را از ایالات متحده اعلام کرد.
 
اهمیت این اقدام در آن است که برای اولین بار در تاریخ پنجاه ساله ناتو به ماده 5 استناد می شد و این در حالی است که حتی در سخت ترین شرایط جنگ سرد، که در بسیاری از نقاط دنیا شاهد رویارویی دو ابرقدرت بودیم، ناتو که اساسا به منظور مقابله با اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده بود، به این ماده و اصل موجود در آن هرگز رجوع نکرده بود.
حسین صرافی: اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در بخارست،پایتخت رومانی به پایان رسید. دیپلماسی ایرانی بنا به اهمیت موضوع در گفت و گو با علی اکبر فرازی، سفیر سابق ایران در رومانی، این اجلاس را بررسی کرده است. آقای فرازی پیش حضور در سفارت ایران در رومانی، تجربه اداره سفارت جمهوری اسلامی ایران در مجارستان و قبرس را داشته است.  
سيد شمس الدين خارقانى سفير سابق ايران در آلمان : ناتو یک واقعیت بزرگ امنیتی در دنیا است که در حال گسترش ریشه های خود در پهنه­ای وسیع­تر از قبل است. بنابراین، بحث شناسایی ناتو باید مورد توجه قرار گیرد. ناتو از سه دسته از کشورها تشکیل شده است.
 

نظر شما :