عدم تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب

اعراب شمشیرها را غلاف کردند

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۸ کد : ۱۷۱۱۱ اخبار اصلی
نشست اتحادیه عرب در قاهره که برای بررسی وضعیت سوریه تشکیل شده بود، شکست خورد تا اهمیت و حساسیت سوریه بیش از پیش نمایان شود. شکست از این بابت که هیچ کدام از تلاش‌ها برای افزایش فشارهای شدید به سوریه در این نشست راه به جایی نبردند.
اعراب شمشیرها را غلاف کردند
دیپلماسی ایرانی: نشست اتحادیه عرب در قاهره که برای بررسی وضعیت سوریه تشکیل شده بود، شکست خورد تا اهمیت و حساسیت سوریه بیش از پیش نمایان شود. شکست از این بابت که هیچ کدام از تلاش‌ها برای افزایش فشارهای شدید به سوریه در این نشست راه به جایی نبردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، دو دستگی در اتحادیه عرب به گونه‌ای بود که در نهایت کشورهای عضو این اتحادیه نتوانستند به راهکاری علیه سوریه به توافق برسند و به همین بسنده کردند که به سوریه دو هفته مهلت بدهند که اصلاحات واقعی را در کشور به اجرا در آورد.

رهبری مخالفان افزایش فشارها به سوریه بر عهده نمایندگان الجزایر و سودان بود که اصرار داشتند باز هم باید به بشار اسد برای انجام اصلاحات بیشتر فرصت داد در حالی که رهبری جریان فشار به سوریه را قطر بر عهده داشت که شبکه الجزیره‌اش این روزها رهبری رسانه‌ای انعکاس انقلاب‌های عربی را نیز بر عهده دارد.

یک منبع آگاه که در نشست شب گذشته اتحادیه عرب حضور داشته است در این باره گفت: «همه تلاش‌ها به شکست انجامید چرا که خارطوم و الجزایر از موضع صبر برای پیشبرد اصلاحات اساسی در سوریه حمایت قاطع می‌کردند و این باعث شد تا تلاش‌ها برای افزایش فشارها به سوریه ناکام شود.»

در نشست اتحادیه عرب، یوسف احمد، نماینده سوریه در یک نطق آتشین به انتقاد از کشورهای عربی پرداخت و ضمن انتقاد از برخی شبکه‌های عرب در بزرگ‌نمایی تحولات عربی به ویژه سوریه حکومت‌های عربی را متهم کرد که به مخالفان حکومت سوریه سلاح می‌دهند تا سربازان و نیروهای پلیس سوریه را بکشند. اتهام‌هایی که شیخ حمد بن جاسم، وزیر امور خارجه قطر به عنوان رئیس این دوره اتحادیه عرب همگی آنها را رد کرد و خطاب به نماینده سوریه گفت: «ما برادران شما هستیم و می‌خواهیم به شما و ملت سوریه کمک کنیم که از این بحران به سلامت خارج شوید. هیچ کدام از ما دستمان بر دست یک کشور خارجی علیه سوریه نیست.»

مراد مدلسی، وزیر امور خارجه الجزایر که در این نشست حضور داشت درباره مواضع کشورش در قبال تحولات سوریه به هم‌تایان عربش گفت: «مواضع ما در قبال سوریه کاملا مشخص است و هیچ جای مناقشه و بحث بر سر آن وجود ندارد.»

الجزایر خود نیز در معرض بهار عربی است و به اعتقاد برخی کارشناسان پافشاری‌اش به اتخاذ چنین مواضعی نیز ناشی از همین دیدگاه است.

در همین حال بحث بر سر به تعلیق در آوردن عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز در این جلسه مطرح شده است. این موضوع نیز مخالفان جدی داشته است، در کنار سودان و الجزایر، عراق، لبنان، مصر، عمان و یمن نیز با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به شدت مخالفت کرده‌اند. لبنان حتی تاکید کرده است که در وضعیتی نیست که کشورهای عربی بخواهند چنین تهدیدهایی را متوجه آن کنند. چرا که در صورتی که عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شود، لبنان وارد تنگنای تازه‌ای خواهد شد در حالی که به تازگی معادله سیاسی جدیدی را پذیرفته که حزب الله معمار آن بوده است و در حال حاضر در یک آرامش نسبی ولو موقت به سر می‌برد.

در این میان مواضع دولت عراق نیز چندان باب میل کشورهای عضو اتحادیه عرب نبود. آنها گفته‌اند که چون پشتیبان دولت فعلی عراق ایران است، طبیعی است که بغداد مواضعی باب میل ایران اتخاذ کند.

دلایل مواضع یمن نیز روشن است. این کشور در وضعیتی مشابه سوریه و شاید بدتر از آن به سر می‌برد و بدیهی است که طرحی را نپذیرد که بعدا ممکن است بر سر آن نیز بیاید.

نشست دیشب اتحادیه عرب در قاهره حاشیه دیگری نیز داشت. حاشیه‌ای که مرتبط با موضوع ایران و اتهام امریکا به آن در دست داشتن ترور سفیر عربستان در واشنگتن بود. بنا به این گزارش، سفیر یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس (احتمالا عربستان) با نماینده سوریه درگیر شده و او را متهم کرده است که از ترور سفیر عربستان در امریکا حمایت می‌کند و حاضر نیست که هیچ موضعی علیه این حادثه اتخاذ کند. او این سیاست‌ها را شکست خورده توصیف کرد.   

 

نظر شما :