سفیر جدید امریکا نیامده بحرینی‌ها را ترساند

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۸ کد : ۱۶۹۵۱ اخبار اصلی
توماس کراژسکی در سخنرانی خود در کنگره گفت: هیچ موردی که ثابت کند ایران در این تظاهرات و اعتراض‌ها دست داشته وجود ندارد.
سفیر جدید امریکا نیامده بحرینی‌ها را ترساند
دیپلماسی ایرانی: انتصاب توماس کراژسکی، به عنوان سفیر جدید ایالات متحده امریکا در بحرین جنجال تازه‌ای در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به راه انداخته است. مردی که در دوران همکاری‌اش با پل بریمر به ادعای اعراب سرخورده از تحولات عراق، کمک شایانی در نزدیک شدن جریان‌های نزدیک به ایران در بغداد داشته است. البته نگرانی از آقای سفیر فقط به دلیل وجود این سابقه نیست، دلیل اصلی به اظهارات تند و تیز وی علیه حکومت بحرین باز می‌گردد که در آستانه حضورش در منامه در قامت سفیر کشورش استقبال‌ها از او انتقادآمیز باشد. منتقدان با استناد به سابقه و اظهارات اخیر او می‌گویند که ممکن است او در رساندن مخالفان حکومت بحرین به هسته مرکزی قدرت در این کشور با آنها همکاری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، که نزدیک به جریان‌های لیبرال و مخالف حکومت عربستان است، او در تازه‌ترین اظهاراتش گفته بود که حکومت بحرین باید مطالبات مردمش را تامین کند و از سرکوب‌ و قلع و قمع تظاهرکنندگان بپرهیزد و به جای این کار اصلاحات را پیش ببرد. سخنان او هم‌زمان با اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا که حمایت خود را از انقلاب‌های عربی به روشنی بیان داشته، بیان شده است. باراک اوباما از کشورهای عربی خواست که از احتکار حکومت توسط افرادی خاص اجتناب کنند، به آزادی‌ها و حقوق شهروندان اهمیت دهند و در راس همه آنها آزادی‌های سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادی را در دستور کار قرار دهند.

کراژسکی در جلسه رای گیری کنگره برای انتخابش به سمت سفیر امریکا در بحرین در سخنانی از مقام‌های بحرین خواست هم‌گام با بهار عربی به اعتراض‌های مردم خود گوش فرا دهند، اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در راس برنامه‌های خود قرار دهند و ضمن احترام به حقوق شهروندان آزادی‌های مدنی بیشتری به آنها بدهند.

وی هشدار داد، دستگیری‌ها و برخوردهای حکومت بحرین رسیدن به هر راه حل سیاسی در این کشور را به بن‌بست می‌کشاند در حالی که حکومت بحرین باید گفت‌وگوهای ملی را هر چه سریع‌تر و به صورت جدی پیگیری کند تا مشکلات جاری در کشور حل و فصل شوند.

کراژسکی خروج ائتلاف الوفاق از مذاکرات ملی را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: «از سفیر بحرین خواستیم الوفاق را به مذاکرات باز گرداند و امیدوارم در آینده بتوانیم همه جریان‌های سیاسی بحرینی را راضی کنیم که به مذاکرات باز گردند.»

وی تاکید کرد، در طول تظاهرات مردم بحرین ثابت کردند که حضور نظامی امریکایی برایشان اهمیت ندارد.

سفیر جدید بحرین در امریکا درباره اتهامی که حکومت‌های بحرین و عربستان به ایران می‌زنند که در تظاهرات بحرین دست داشته و بر روند آن اثر گذاشته است، نیز گفت: «هیچ موردی که ثابت کند ایران در این تظاهرات و اعتراض‌ها دست داشته وجود ندارد ولی باید هوشیار باشیم که ایران از این وضعیت بهره‌برداری نکند.»

وی تاکید کرد که به محض ورودش به منامه با سازمان‌های حقوقی و مدنی بحرین در کنار حکومت این کشور ارتباط برقرار کرده و با آنها همکاری خواهد کرد و بر اساس برنامه امریکا از نشر دموکراسی در بحرین حمایت قاطع به عمل آورد.

پیش از این ایالات متحده امریکا و غرب در قبال خشونت‌ها، موج دستگیری‌ها، کشتار و شکنجه تظاهرکنندگان و زندانیان سیاسی حکومت بحرین علیه شهروندان عموما شیعه این کشور سکوت اختیار کرده بودند. نزدیک به 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما حکومت در اختیار اقلیت سنی است که از ترس قدرت گرفتن شیعیان در کشور با آنها تبعیض‌آمیز برخورد کرده و از حقوق اولیه‌شان محروم می‌کند.

توماس کراژسکی، قبل از آمدن به منامه، از سال 2008 تا 2009 مشاور ارشد سفیر امریکا در امور شمال عراق در سفارت‌خانه این کشور در بغداد بود. گفته می‌شود توافق نوری مالکی با کردها که طی آن حمایت امریکا از ایاد علاوی متوقف شد و منجر به ادامه نخست‌وزیری نوری مالکی که مورد حمایت قاطع ایران است، شد ماحصل تلاش‌های وی در این رابطه بود.

وی قبل از آن یعنی از سال 2004 تا 2007 سفیر ایالات متحده امریکا در صنعا، پایتخت یمن بود. در این مدت وی تعامل چندان آسانی با دولتمردان یمنی نداشت به گونه‌ای که علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن دائما از او نزد مقام‌های امریکایی شکایت می‌کرد. به ویژه اظهارات او درباره بندر عدن که در دیدارش با استاندار این بندر به او گفته بود: «اگر کشورتان یک مدیر قوی و نظام کارامد داشت، الآن بندر عدن خیلی جلوتر از بندر جبل علی در دبی بود و تبدیل به نبض اقتصادی منطقه می‌شد» برای یمنی‌ها بسیار گران آمده بود. از این دست اظهارات کراژسکی در یمن بسیار بر زبان رانده است. به همین دلیل هم تا روز آخری که در عدن بود صالح از او دل خوشی نداشت و دائما از او شکایت می‌کرد.

اکنون نیز به واسطه این سوابق و اظهارات اخیرش که علیه حکومت بحرین زده، مقامات بحرینی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستانی‌ها از انتصاب او در منامه ناخرسندند و احتمال می‌دهند که در بحرین نیز همان سیاستی را پیش ببرد که در عراق پیش برده بود.

کراژسکی، پیش از آن مشاور سیاسی پول بریمر، حاکم امریکایی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین بود. وی قبل از حمله امریکا به عراق نماینده اصلی امریکا و سرکنسول این کشور در امارات متحده عربی بود. قبل از آن نیز مسئول سیاسی سفارت امریکا در مصر را بر عهده داشت و مدتی نیز معاون رئیس بخش امور کنسولی سفارت ایالات متحده در ورشو در لهستان بود. وی مدتی نیز ریاست دفتر امور شمال خلیج فارس، وابسته به دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه امریکا را بر عهده داشت.

 

نظر شما :