اسرائیلی‌ها مدعی شدند:

سلاح‌های لیبی سر از غزه در آوردند

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۶۹۱۲ اخبار اصلی
سازمان امنیت اسرائیل مدعی است که مقدار قابل توجهی سلاح از لیبی وارد غزه شده است. به ادعای اسرائیلی‌ها این سلاح‌ها از مرزهای جنوبی لیبی و شمال غربی این کشور وارد مصر شده و با توجه به ناآرامی‌های اخیری که در دو کشور جریان دارد، توانسته از مرزهای مصر عبور کرده و وارد غزه شوند.
سلاح‌های لیبی سر از غزه در آوردند
دیپلماسی ایرانی: گفته می‌شود سلاح‌هایی که در لیبی در ماه‌های اخیر گم شده بودند سر از غزه در آورده‌اند.

به گزارش گلوبال پست، سازمان امنیت اسرائیل مدعی است که مقدار قابل توجهی سلاح از لیبی وارد غزه شده است. به ادعای اسرائیلی‌ها این سلاح‌ها از مرزهای جنوبی لیبی و شمال غربی این کشور وارد مصر شده و با توجه به ناآرامی‌های اخیری که در دو کشور جریان دارد، توانسته از مرزهای مصر عبور کرده و وارد غزه شوند. مصر و لیبی مرزهای طولانی با یکدیگر دارند و به دلیل تحولات اخیری که در هر دو کشو رخ داده، نظارت‌های امنیتی بر مرزهای‌شان به شدت کاهش یافته است.

به ادعای مقام‌های امنیتی و نظامی اسرائیل، پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی طرابلس هزار قطعه اسلحه مختلف را از مرزهای شرقی خود به مصر فرستاده و از این کشور از طریق تونلی در رفح، در شمال مصر، به غزه منتقل کرده است تا در اختیار نیروهای حماس قرار بگیرند.

پیش از این و قبل از آن که ادعا شود از لیبی سلاح به غزه رفته است، دولت رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که ایران مقادیر متنابهی سلاح از طریق دریای مدیترانه و از خاک سودان به غزه فرستاده است. اما الان می‌گوید که این سلاح‌ها از طریق لیبی و از راه مصر ارسال شده‌اند.

مقام‌های امنیتی اسرائیل همچنین می‌گویند اکثر این سلاح‌ها از نوع سلاح‌های روسی بوده و عموما در کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده‌اند.

با این حال اسرائیلی‌ها اذعان دارند، هیچ دلیلی که ثابت کند حماس به دنبال دستیابی به این سلاح‌ها بوده، وجود ندارد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند، هیچ سندی که نشان دهد در میان سلاح‌های ارسالی به غزه سلاح‌های شیمیایی یا کشتار جمعی وجود داشته نیز در دسترس نیست.

این در حالی است که ایالات متحده می‌گوید همه تلاش خود را به کار گرفته است تا ضمن تامین امنیت لیبی سلاحی از این کشور به خارج فرستاده نشود.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره می‌گوید: «ایالات متحده از ابتدای آغاز درگیری‌ها در لیبی تلاش کرده است که بر امنیت این کشور نظارت کامل داشته باشد و حتی سعی داشته از ابتدای درگیری‌ها در ابتدای سال جاری میلادی بر راه‌های ارتباطی لیبی کنترل کند تا سلاحی از این کشور به خارج فرستاده نشود.»

نولند تاکید می‌کند، لیبیایی‌ها از ما خواستند که به آنها کمک کنیم و فضای لیبی را زیر نظر داشته باشیم که ما نیز به خواسته آنها عمل کردیم و در همین راستا بر ورودی‌های و خروجی‌های لیبی نیز نظارت لازم را داشته‌ایم.

در ابتدای تابستان مقادیری سلاح از لیبی به سمت مصر فرستاده شده بود که ارتش مصر با ردیابی آنها این سلاح‌ها را نزدیک مرز کشورشان با لیبی ضبط کرده بودند.

صحرای سینا نزدیک به دو ماه پیش ناآرام شد تا آنجا که به درگیری میان ارتش اسرائیل با ارتش مصر انجامید. مقامات مصری گفته بودند که آن درگیری را نیروهای القاعده که در صحرای سینا نفوذ کرده بودند، رقم زدند تا ضمن ایجاد ناامنی در این منطقه کنترل صحرای سینا را به دست گیرند، این اظهارات مصری‌ها مورد تایید تلویحی مقام‌های اسرائیلی نیز بوده است. با این حال روابط اسرائیل و مصر در ماه‌های اخیر تیره شده است به گونه‌ای که با رفتن سفیر اسرائیل از مصر در پی تسخیر سفارت‌خانه این رژیم توسط معترضان مصری هنوز به قاهره باز نگشته است. از این رو برخی مقام‌های اسرائیلی احتمال می‌دهند که این تیرگی روابط از یک سو و افزایش بی‌ثباتی در مصر از سوی دیگر موجب سهل‌انگاری مصری‌ها در نظارت بر ارسال این سلاح‌ها به غزه باشد.  

 

نظر شما :