دیدار ملک عبدالله با عبدالله صالح

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۶۳۸۷ سرخط اخبار
ساعاتی پس از آنکه نظامیان سعودی با همکاری برخی از نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن مردم صنعا را به خاک و خون کشیدند، عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در کاخ خود در ریاض با علی عبدالله صالح دیدار و گفت وگو کرد تا به وی اطمینان دهد عربستان نخواهد گذاشت انقلابیون در این کشور پیروز شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، عبدالله صالح در این دیدار از پادشاه عربستان به دلیل کمک به درمان وی و شماری از مقامات یمنی در بیمارستان های عربستان تشکر و قدردانی کرد.

http://fa.alalam.ir/sites/default/files/fa-alalam1316502212.jpg

از سوی دیگر پادشاه عربستان نیز با آرزوی سلامتی برای عبدالله صالح، تاکید کرد که همچنان از وی حمایت می کند و موضع‌گیری عربستان نسبت به تحولات یمن همانند گذشته است و هیچ تغییری در این مورد روی نخواهد داد.

در حالی که خبرگزاری رسمی عربستان با بیان این موضوع کع طرفین در این دیدار تحولات کنونی در یمن را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند، منابع مطلع یمنی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که عربستان صالح را به عنوان گروگان نگه داشته است و مانع از رفتن وی به صنعا می‌شود چرا که در صورت حضور وی در یمن احتمال دستگیری وی وجود دارد و پس از دستگیری او دیگر رژیم برآمده از وی نیز مشروعیت نخواهد داشت. به گفته این منابع صالح تاکنون چندبار خواسته به یمن عزیمت کند اما مقامات سعودی با هشدار به وی سعی دارند با استفاده از حضورش، اوضاع داخلی یمن را آنگونه که خود دوست دارند، سامان دهند.

در این دیدار، مقرن بن عبدالعزیز رییس اطلاعات عربستان و علی محمد مجور نخست وزیر یمن و یحیی علی الراعی، رییس مجلس این کشور نیز حضور داشتند. همزمان با این دیدار منابع خبری گزارش دادند که تانک‌های سعودی با عبور از مرزهای مشترک با یمن رهسپار صنعا شده‌اند تا رژیم در حال فروپاشی صالح را نجات دهند.

مردم یمن مهمترین عامل در مقاومت رژیم صالح را حمایت‌های مادی و معنوی ریاض از وی می‌دانند و به دلیل این حمایت‌ها بارها آدمک شاه سعودی را آتش زده و خواستار عدم دخالت ریاض در امور داخلی خود شده‌اند. عربستان طرح موسوم به طرح شورای همکاری خلیج فارس را برای پایان دادن به تحرکات انقلابیون یمنی پیشنهاد داده است که به دلیل ماهیت و ساختار خود تاکنون راه به جایی نبرده است. این طرح متضمن حفظ رژیم فعلی و عوض شدن پوسته آن است و چیزی در برنامه‌ها و راهبردهای آن را تغییر نخواهد داد.

نظر شما :