مخالفت روسیه با نصب رادارهای ناتو در ترکیه

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۶۳۸۴ سرخط اخبار
مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر در مسکو با اشاره به تصمیم ترکیه برای استقرار سپر دفاعی ناتو در خاک این کشور گفت: این تصمیم بسیار اشتباهی است و در آینده نزدیک ترکیه نتیجه این تصمیم اشتباه خود را خواهد دید.

رجب صفروف در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: افکار عمومی در ترکیه از این تصمیم دولت بسیار ناراحت است و روشن و مشخص است که استقرار سپر دفاعی موشکی نتیجه سازش سیاسی رهبران ترکیه با آمریکا و غرب است و هیچ ربطی با امنیت منطقه ندارد.

وی با بیان این که اقدام ترکیه بیش از همه روسیه را خواهد آزرد، افزود: این اقدام به روابط روسیه و ترکیه لطمه بزرگی خواهد زد.

صفروف گفت: روشن است که این اقدام ناتو معطوف به روسیه است و نه ایران. زیرا ایران سیاست تهاجمی ندارد و موشک های بلندپرواز در این کشور وجود ندارد ضمن این که روابط ایران و اروپا در طول تاریخ هیچ گاه به تضادهای نظامی منجر نشده است.

مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر در مسکو با بیان این که تجار و بازرگانان اروپایی تمایل دارند با ایران رابطه اقتصادی آزادی داشته باشند، تصریح کرد: آن ها آرزو می کنند که راه تجارت با ایران باز شود و به کشورهایی که امکان ارتباط با ایران را دارند غبطه می خورند. سود تجاری آن ها براساس تصمیمات سیاسی متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم ترکیه از هر جهت پر از اشتباه است و منطقی نیست. در آینده نزدیک افکار عمومی ترکیه و برخورد روسیه با این اقدام و همسایه بزرگ و مهم این کشور - ایران-ترکیه را مجبور خواهد کرد که این اقدام را یا متوقف کند و یا اقدامی انجام دهد که این پروژه عملیاتی نشود.

مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر در مسکو هم چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بر نزدیکی دیدگاه های ایران و روسیه در این مورد تاکید کرد و گفت: روسیه و ایران علاقه مند نیستند کشورهای فرامنطقه ای در امور امنیتی و اقتصاد خزر حضور داشته باشند.

وی در مورد تلاش اتحادیه اروپا برای عبور خط لوله گاز از بستر دریای خزر و تصویب موضوع ترانس خزر در این دریا و حمایت آمریکا از این طرح با وجود مخالفت کشورهای ساحلی خزر اظهار کرد: تا زمانی که حتی یک کشور از مجموع 5 کشور ساحلی دریای خزر با این موضوع موافقت نکند اتحادیه اروپا نمی تواند این اقدام را انجام دهد و ترانس خزر قابل اجرا نیست. احتمال بسیار کمی وجود دارد که اروپا در مورد موضوع ترانس خزر به اهداف خود برسد.

نظر شما :