ماجرای خط لوله گاز ایران ادامه دارد

پاکستان هم می‌خواهد امتیاز بگیرد

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۶۳۶۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: به نتیجه رسیدن چانه‌زنی‌های هند با کاخ سفید که در آن از اهرم نفت ایران برای فشار بر ایالات متحده در زمینه کسب امتیازات در زمینه هسته‌ای و همکاری موشکی استفاده کرد، به الگویی مثال زدنی برای مقامات اسلام آباد تبدیل شده است.

ایالات متحده از دیگر کشورها می خواهد با خودداری از خرید منابع نفت و گاز ایران از سرازیر شدن دلار‌های نفتی به سوی جمهوری اسلامی و هزینه شدن آن در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای جلوگیری کنند. ایالات متحده به طور روشن در این زمینه امتیاز‌هایی را ارائه می‌کند که بهره‌مندی از همکاری هسته‌ای و موشکی در قبال کناره گیری هند از خط لوله گاز ایران و محدود ساختن واردات نفت از ایران از جمله نمونه های آن است.

اکنون در شرایطی که گزارش‌ها از به بهره برداری رسیدن پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان تا سال 2014 حکایت دارد، بار دیگر مخالفت آمریکا با این پروژه جدی‌تر شده است. مقامات آمریکایی از اسلام آباد می‌خواهند از این پروژه صرفنظر کرده و واردات گاز از ترکمنستان را با کمک کاخ سفید دنبال کند.

هرچند پاکستانی‌ها در ظاهر به این پیشنهاد روی خوش نشان نداده‌اند اما آنچه از محافل خصوص به گوش می‌رسد از چانه زنی اسلام آباد برای دریافت امتیازات بیشتر ورای تامین منابع گاز حکایت دارد. برخی بر این باورند که اسلام آباد از خط لوله گاز ایران به عنوان اهرمی برای فشار بر ایالات متحده استفاده می‌کند تا شاید امتیازاتی در زمینه همکاری هسته ای نظیر آنچه به هند ارائه شد، دریافت کند.

به گزارش روزنامه تریبون به نقل از مقامات نزدیک به نوید عمر ،‌وزیر آب و برق پاکستان، وی قصد دارد از فرصت مخالفت آمریکا به پروژه خط لوله گاز ایران به عنوان اهرمی برای دریافت همکاری‌های هسته‌ای استفاده کند. این منابع آگاه می‌گویند که آمریکا به این درخواست هنوز پاسخی ارائه نداده است.

این در حالی است که مقامات اسلام آباد نیز هنوز به طور مشخص اعلام نکرده‌اند که در صورت دریافت این همکاری از واردات گاز از ایران صرفنظر می‌کنند یا خیر. گفتنی است پاکستان با توجه به کمبود چالش بر انگیز منابع انرژی که رشد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد درخواست‌های دیگری نیز از آمریکا دارد. اسلام آباد علاوه بر همکاری هسته‌ای و کمک به دریافت گاز از کاخ سفید می‌خواهد به بهره‌برداری از منابع ذغال سنگ در پاکستان نیز کمک کند.



نظر شما :